+ Svara på ämne
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Vill komma i form!

Ulle är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2011

Standard Vill komma i form!

Hej! är ny på forumet och skulle vilja ha hjälp och vägledning för att komma igång med min träning, har alltid varit lite av en periodare då det gäller min träning och kan vara oerhör duktig och abitiös i omgångar, men nu har jag verkligen fallit och de är rejält hårt. För snart 1 och 1/2 år sedan var min son med om en fruktansvärt svår olycka och fick en svår förvärvad hjärnskda som följd och sitter numera i rullstol. Under de 5 månader han låg på sjukhus hade jag varken tid eller ork till att träna, utan fokus var på min son under denna tid. När han väl kom hem började jag lite smått igen men tappade lusten och gnistan då jag under sonens sjukhusvistelse förmodligen var så psykiskt och fysiskt stressad så jag själv åkte på en Frouzen shoulder. Detta gjorde ju att jag under lång tid hade fruktansvärda smärtor i min högra arm som jag överhuvudtaget inte kunde träna överkropp pga smärtorna. Armen börjar bli bättre nu äntligen, men fortfarande är den inte helt återställd och använder jag den för mycket så får jag ont.

Samtidigt har jag nu bestämt mig att jag MÅSTE komma igång, men hur? de är främst styrketräning, konditionsträning och simning jag kommer varva mellan. Men de jag har svårt för är att veta hur exakt jag ska gå till väga i min styrkträning. Målet är att få fastare och finare muskler och även få bukt med mina problem i nacke, rygg och arm. Så hur ska jag träna för bästa resultat. Ska jag köra lätta vikter med många reps eller köra tyngre med färre reps?

Kan tillägga att jag alltid varit otroligt mycket starkare i ben och magmuskler en i överkropp. Så jag har oftast kör rätt tunga vikter på ben och mage. Men lättare vikter på överkropp.
    Sedan ett av mina andra större problem, de är detta med mat och kost. Där jag oxå är en rejäl slarver. Har dålig matlust petar i mig en liten frukost, lite frukt under dagen, ibland lunch, då kanske jag hoppar över middagen eller tvärtom. Vet att de inte är bra, men hittar inte riktigt ett bra mönster i min kost. Väger idag 56 kg lite drygt och är 167 cm lång. Hoppas någon här på forumet kan peppa mig att komma tillbaka och ge mig goda råd. Tack på förhand.

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Jag beklagar det som skett din son. Hoppas ni har det bra trots omständigheterna.

Det viktigaste för dig är förmodligen att få en rutin på träningen och kunna sätta upp realistiska mål som får dig att fortsätta och komma in i rutinen. När du väl kommit dit blir det betydligt enklare att få en kontinuitet på själva träningen och nå andra delmål. Börja att träna lugnt, lär känna gymmet och vikterna och kör kanske 2-3 gånger i veckan. Träna blandade övningar och använd fria vikter. Det är roligast och ger mest i form av styrka. Lär in alla övningar och ta gärna hjälp av de som är på gymmet och ser ut att kunna mycket om det. Många är väldigt hjälpsamma så du behöver inte vara rädd för att kontakta folk. Du bör också sätta upp några mindre mål efter den första veckan du har varit där. Dessa uppdaterar du varje vecka med nya mål. Det vikigaste är att du verkligen går till gymmet och kör ditt race och låter ingenting komma emellan. Oavsett om du är sliten och trött så ska du gå dit och prestera så bra du kan utifrån din förutsättningar vid det tillfället. Det är när du övervunnit sådana psykiska hinder som du kommer få en rutin på det och bli starkare psykiskt som kommer hjälpa dig långt både i träningen när det gäller såval styrka som uthållighet men även utanför gymmet.
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg