+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Beläggning på tungan

Sweguz är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2011

Exclamation Beläggning på tungan

Hej! Det är så att jag har en beläggning på tungan. Beläggningen är inte direkt tjock, och jag mår allmänt bra osv. Lite längre bak på tungan är papillerna (eller vad de nu heter, de små jävlarna) extra synliga p.g.a sitt mellanrum mellan varandra som täcks av en vit/smått... Grå nyans... Vet inte hur jag ska förklara men.

Jag ska också tillägga att när jag var hos tandläkaren så lade hon märke till min beläggning och sade: du har en beläggning på tungan blabla, borsta med tandborste på tungan med tandkräm.

Men beläggningen försvinner aldrig helt, den blir bara mindre synlig och tungan blir mera rosa-aktig efter borstning av tungan, för att sedan övergå till det smått vitaktiga stadiet.

Jag har observerat och resonerar på följande vis:

tandborsten är inget vidare bra redskap på tungan, för att när jag borstar på tungan så tar man i stort sett inte bort beläggningen, utan bara rubbar den och därför blir den lika synlig kort efter för att nya saker fastnar där (behöver jag en tungskrapa som verkligen är djupgående och skrapar bort beläggningen?).

Eftersom det faktiskt var tandläkaren som lade märke till beläggningen och inte påpekade något fel, beror det helt enkelt på att det är själva beläggningen som är problemet (dvs. Från matrester osv...)

Beläggningen blir aldrig tjockare

Vad tror ni?

Tjenamors!

visu är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2011

Standard

Du ska använda skrapa och tandborste. Använd skrapan först och sen tandborste. Tandborsten är som sagt väldigt dålig på att få bort skiten

Jag tror det kan bero på vad du äter för något som ger beläggningarna. Kan ju ge dålig andedräkt i längden om man inte tar bort det.

Sweguz är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av visu Visa inlägg
    Du ska använda skrapa och tandborste. Använd skrapan först och sen tandborste. Tandborsten är som sagt väldigt dålig på att få bort skiten

Jag tror det kan bero på vad du äter för något som ger beläggningarna. Kan ju ge dålig andedräkt i längden om man inte tar bort det.
    Ja, det var lite så jag tänkte tack för din feedback!

JATs avatar
    JAT
    JAT är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2011

Standard

ÄR det små vita prickar?

Kan också bero på att du har mycket slem.

Typiskt för sådant är Mjölk.

slynans avatar
    slynan är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2011

Standard

Det kan också vara torsk (candidainfektion), B12-brist eller järnbrist. Du kanske ska gå till din hälsocentral och kolla?
    JENNIE
    leg. sjukgymnast, gruppträningsinstruktör och tvåbarnsmamma

älska träning

JATs avatar
    JAT
    JAT är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2011

Standard

Svamp/Torsk ger väl också sveda/smärta? Så det borde vara ganska enkelt att utesluta det om han inte har smärtor.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg