+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vill ha tips för hälsosam och hållbar viktnedgång

malinviolaa är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2011

Standard Vill ha tips för hälsosam och hållbar viktnedgång

Hej!

Jag har nyligen tagit tag i mitt liv och har som mål att tappa 10 kilo, det behöver inte gå snabbt, jag ser hellre att det får ta lång tid men ge hållbara resultat.

Jag har alltid varit lite missnöjd med min kropp men har egentligen aldrig varit tjock, bara lite mullig sådär. Nu har jag däremot gått upp 10 kilo på bara något år (kanske 1 ½) och känner mig otroligt chockad över hur jag kunde låta det hända. För att se till att viktnedgången ska vara hälsosam och hållbar gick jag till mina idrottslärare (den ena är även gyminstruktör och PT, den andra har tidigare varit friidrottare och tränare på elinnivå).

Istället för att bara kolla på BMI-värdet gjorde dom även mätningar på mitt skelett för att ta reda på hur mycket jag ska väga för att ligga på en så hälsosam nivå som möjligt. Mitt BMI ligger just nu på 24,2, alltså precis under överviktig. Skelett-testerna däremot sa att jag ska väga 62-72 kilo, alltså ligger jag ju bra till med mina 65 kilo, så dom ville absolut inte att jag ska gå ner ens ett kilo eftersom dessa tester tog bättre hänsyn till vad man har för skelett, hur tungt det är osv.. Problemet är dock att jag känner mig så pluffsig, jag vill bli mer "uppstramad", få en "tightare" kropp eller hur man nu ska uttrycka det så därför vänder jag mig hit för tips när dom inte vill hjälpa mig.

Jag har börjat på gymmet, går dit cirkus två gåner i veckan och kör då lätt motstånd, 20-25 reps och 4-5 set. Försöker även hinna med att jogga två gånger i veckan och rider pålle två gånger/vecka. Äter nyttigt, kanske lite för lite protein eftersom jag är vegetarian och tycker att allt som har med soja, qourn, tofu osv är riktigt riktigt riktigt fruktansvärt äckligt.

Nu till frågorna:
    1. Kan lättmjölk vara ett bra sätt att få lite extra protein? Jag dricker cirka 3 glas om dagen.

2. Bör jag satsa på mer konditionsträning istället för styrka eller tvärt om?

3. Jag är relativt nöjd med överkroppen, jag har ingen mage att tala om även om det inte skulle skada att få bort några centimeter, men mitt problemområde är benen och rumpan där allt fett samlas och inget vill försvinna. Vad jag har förstått så kan man inte punktförbränna fett så hur ska jag göra för att få bort det?

4. Skulle det kunna vara ohälsosamt att trotsa lärarnas test och gå ner till 55 kilo? Detta skulle ge ett BMI på 20.1 vilket ju är mycket bättre än 24,2 som jag har nu.

Tacksam för all hjälp jag kan få

slynans avatar
    slynan är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2011

Standard

Tycker det låter konstigt att de inte vill hjälpa dig, oavsett vilken vikt man ligger på så är det ju alltid bra att börja träna.

Nu vet jag ju inte hur gammal du är, men det är ju normalt att gå upp i vikt när man är ung. BMI är ingen tillförlitlig siffra, men vad jag förstår är du otränad och då låter 24,1 lite högt.

Jag tycker inte du ska göra det så avancerat. Försök att få i dig mycket proteinrik kost. Vill du minska i fett måste du äta mindre, mitt tips är att dra ner lite på kolhydraterna (dvs pasta, ris och potatis) vid varje måltid så ska du nog se att det händer nåt. Vet inte hur mycket godis eller liknande du äter, men försök hålla det till en dag i veckan.

Angående träning så skulle jag säga att det optimala för dig är att styrketräna. Grejen är den att konditionsträning på intet sätt är nödvändigt för fettminskning, däremot är styrketräning nödvändigt för att behålla den muskelmassan du har. Eftersom du också är nybörjare är det inte omöjligt att du även skulle kunna bygga lite muskler och ändå gå ner i fett.

Om du känner att konditionsträning är roligt och vill kunna äta lite mer tycker jag du ska träna det, men håll den träningen så långt borta från styrketräning som möjligt, gärna en annan dag.

Jag tycker sen inte att du ska fixera dig för mycket vid vilken vikt som är bra. Varför inte börja träna, äta lite mindre och stanna när du är nöjd, oavsett vad vågen säger?
    JENNIE
    leg. sjukgymnast, gruppträningsinstruktör och tvåbarnsmamma

älska träning

Robbbans avatar
    Robbban är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

De va en lat rakare till PT du hittade där som inte vill hjälpa dig med dina mål, BMI är nånting jag ALDRIG använder mig av.

Är du inte nöjd med din kropp (du säger att du känner dig pluffsig) så träna på så kommer du få en tightare kropp.

Frågan 1. Är du vegetarian från all djur? fisk, räkor, gris, m,m?
    Eftersom du är vegetarian så måste du ju såklart få i dig protein på nått annat sätt så mjölk är såklart jätte bra! Köp mellan eller röd mjölk, fett är bra för dig, speciellt eftersom du inte äter kött.
    Frågan 2. Jag tycker du helst skall prioritera styrketräning, men det bästa för viktnedgång är ju såklart en bra balans mellan båda.
    Frågan 3. Du har rätt. man kan inte punkförbränna, det är såklart bara att träna på, när du tränar ben och rumpa så kommer de automatiskt tighta åt sig.
    Frågan 4. Nej, så länge du äter rätt, tränar regelbundet så kommer du få en frisk viktnedgång.
    Banta med vett brukar jag säga.

Mvh Robbban
    BB och Lic. Personlig tränare

malinviolaa är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2011

Standard

Tack för tipsen!

Anledningen till att de inte ville hjälpa mig med viktnedgången är att jag enligt dem redan är i bra form och de blev lite oroliga att jag skulle falla tillbaka i anorexian som jag hade för sisådär fem år sedan. Dom tyckte att dom hjälpe mig tillräckligt genom att försöka övertala mig om att jag är bra som jag är...

Angående det du skrev "Slynan" :
    Jag skulle inte påstå att jag var otränad innan jag började träna mer ordentligt, jag har alltid varit stark för att vara tjej trots att jag aldrig tidigare styrketränat men min kondis låg verkligen på botten. Maten vet jag inte heller om jag kan göra så mycket åt. Jag äter tre, ibland fyra, gånger om dagen, havregrynsgröt till frukost vid 7.00, en potatis eller lite ris till lunch i skolan vid 12.30, middag hemma, mest grönsaker och kanske en eller två små potatisar och eventuellt någon proteinrik vegetarisk rätt, brukar även bli någon grov macka på kvällen efter att jag tränat. Godis äter jag inte alls, brukar istället köpa honungs- eller vattenmelon till helgen om jag vill ha något gott.

slynans avatar
    slynan är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Robbban Visa inlägg
    Frågan 1. Är du vegetarian från all djur? fisk, räkor, gris, m,m?
    Eftersom du är vegetarian så måste du ju såklart få i dig protein på nått annat sätt så mjölk är såklart jätte bra! Köp mellan eller röd mjölk, fett är bra för dig, speciellt eftersom du inte äter kött.
    Varför skulle hon behöva fett speciellt för att hon är vegetarian? Mjölk är ju dessutom inte den bästa fettkällan, då det mest är mättat fett.

Ville bara påpeka att för att man ska få i sig allt essentiellt protein som vegetarian är det viktigt att äta varierat då fullvärdigt protein i princip bara finns i animaliska produkter. Se även till att få alla essentiella fettsyror, tex olika typer av oljor (om du inte äter fisk).
    JENNIE
    leg. sjukgymnast, gruppträningsinstruktör och tvåbarnsmamma

älska träning

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg