+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: sprida magträning eller inte?

Liliias avatar
    Liliia är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jul 2011
    Blogginlägg
    4

Question sprida magträning eller inte?

hej!
    tränar nu 3 ggr per vecka, kör i stort sett hela kroppen och samma övningar varje gång med mer fokus på en av muskelgrupper varenda gång.
    min magträning består av runt 5-6 olika övningar, kör ungefär 5 pass varje gång.
    men det jag gör är att jag inte kör dem i sträck, men sprider.
    typ kör några övningar för rygg/axlar/ osv och sen ett pass magövningar (alla 5-6 övningar), sen gör jag anda övningar för rygg/axlar/osv och efter kör jag ett till pass magövningar.
    i sammanhang så har jag 5 pass
    skulle vilja höra era åsikter, är det bra eller dåligt att sprida?
    påverkar det effekten?
    känner att det funkar ganska bra för mig, för att då magmuskler vilar 6-10 minuter mellan varje pass och samt så sparar jag min tid (annars skule jag bara göra ingenting för att vila mellan pass).

vad tycker ni?
    mvh Liliia
    be your own hero

Hemulen1 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Nu skrev du inte vilka magövningar du kör men du kan lätt köra magen 2 ggr ja 3 också i veckan. Ett tyngre och ett lättare.Vet inte heller vad du kör för träning för resten av kroppen men magen aktiveras mycket i flera övningar som böj, mark, militärpress, rodd......

Tycker du ska ha med någon form av crunch-även sned, isometrisk (statisk), benlyft möjligen en kombination. Taget utan ha någon insikt av din nuvarande nivå så ta det för vad det är

Liliias avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Blogginlägg
    4

Standard

tack för svar
    för magövningar kör jag crunches på lutande bänk, både raka och sneda, benlyft i ställning, både med böjda och raka ben, ibland kör jag lite med magemaskin också.

för övrigt tränar jag ben med maskiner och knäböj, rygg med kabelrodd, hantelrodd och hypersträck, armar/axlar - med fria vikter (axelpress, tricepspress osv).

jag kör alltid varje övning i sträck (tex 5 pass 8 rep axelpress med ca 0,5 min vila mellan varje pass). men jag gör det inte med magövningar.
    undrar om jag borde göra dem i sträck också....
    be your own hero

Hemulen1 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Fint då har du ju en del olika övningar för magen, hjulet är underskattad av många förresten om du har bra stabilitet.

Du kunde lagt till någon övning med längre rörelseomfång för latsen som latsdrag breda/smala eller supinerade Chinsfattning.Finns även bonus i övning i transversal/horisontalplan.

Jag är säkert seg i hjärnan men är inte säker på vad du menar med "kör dem i sträck". Du kan lätt supersetta magövningar med andra övningar. o,5 minuter skulle rent generellt ses som kort vila i synnerhet på stora flerledsövningar (benböj, utfall....) lite vanskligt .Nu har jag ingen i insikt i din teknik o dylikt men lycka till.

Liliias avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Blogginlägg
    4

Standard

tack för tips!
    chins är nåt jag vill gärna kunna, men klarar inte även den enda än
    den första utmaningen för mig var armhävningar, nu när jag klarar dem så kan försöka med chins oxå!

det är snarare jag som är dålig på att förklara mig!
    med "i sträck" menar jag att köra ett pass magövningar (15-20 repetioner av varje övning - raka/sneda crunches, benlyft i ställning med böjda/raka ben), sen vila runt en minut och upprepa passet, osv tills man klarar 5 pass.
    nu gör jag inte så, men istället gör ett pass, sen går runt och utförer några andra övningar (tex rygg eller axlar), sen kommer jag och kör ett till pass magövningar och håller på med andra övningar, osv tills det blir 5 pass i sammanhang.

så det finns ingen skillnad på antalet av repetioner/pass mellan två varianter
    bara en fråga om man ska köra pass efter pass eller det är ok att spida dem mellan de andra övningar
    be your own hero

slynans avatar
    slynan är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2011

Standard

Jag tycker du ska göra magövningarna sist. Annars tröttar du ut magmuskulaturen som behövs för att stabilisera vid t.ex. knäböj.

Om du sen kör mer basövningar, typ marklyft, raka mark osv. behövs inte så mycket magträning då dessa också tränar magen.
    JENNIE
    leg. sjukgymnast, gruppträningsinstruktör och tvåbarnsmamma

älska träning

Liliias avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Blogginlägg
    4

Standard

tack för tips
    de sista gånger på gymmet körde magövningarna sist och det kändes bra, klarade alla fem pass utan problem.
    bestämmde mig oxå att köra dem "i sträck", då stimuleras muskler intensivt på kort tid och det känns bättre efteråt
    be your own hero

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg