Självklart kan du få resultat med maskiner. Det finns fördelar med både maskiner och fria vikter men frågan handlar snarare vad man vill åstadkomma med sin träning än vad som är bäst.
Hej! Jag får väldigt ofta höra hur mycket bättre det är att träna med frivikter än maskiner av folk omkring mig. Det stämmer säkert i många fall, men det jag undrar är hur "dåliga" maskiner är att använda sig av?
Jag försöker gå upp lite i muskelvikt just nu, dock satsar jag inte på kroppsbyggarnivå eller ens något åt det hållet, vill bara få grundläggande och lite synlig muskelmassa så jag slipper få ont i kroppen vid 40 och kan bli nöjd med mitt utseende (är i nuläget ganska spinkig.)
Jag tränar hela kroppen splittat varje vecka, och använder nästan uteslutande maskiner, inklusive kabelmaskiner, förutom till magen där det blir sit-ups med vikt.
Tror ni att jag kan få något resultat med maskinerna? Har aldrig varit någon träningsfantast, men med maskinerna känns det mer varierat och roligt än att bara stå och lyfta skrot, och då slipper jag tänka lika mycket på stabiliteten med t.ex. hantlar, vilket ju är en bra sak att träna om man vill bli stor, men som jag inte tror jag har jättestor nytta av då det inte är intressant.
Vad tycker ni?
Självklart kan du få resultat med maskiner. Det finns fördelar med både maskiner och fria vikter men frågan handlar snarare vad man vill åstadkomma med sin träning än vad som är bäst.
Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Maskiner har några fördelar. Gymmet kan t.ex. låta sina kunder träna utan att behöva anställa kostsamma instruktörer. Maskiner har dessutom den fördelen att de är tråkiga att använda och ger dåliga resultat, så kunderna slutar oftast ganska snart, vilket ger mer utrymme för nya kunder (och lägre slitage på maskinerna). Ett gyms affärsidé är nämligen ofta att få nya kunder att betala, men inte träna.
För den som tränar är fria vikter alltid att föredra (den enda gången en maskin kan vara användbar är vid rehabilitering av skador då du behöver träna runt skadan). Om ditt mål är att undvika ryggproblem så är inte maskiner lösningen, utan knäböj och marklyft. Du verkar ju själv inse att fria vikter ger bättre stabilitet. Om du vill ha en kropp som kan användas utanför gymmet så är maskiner inget alternativ.
Hur du kan tycka maskiner är mer varierat förstår jag inte. En maskin kan oftast bara användas på ett sätt, i en rörelsebana som tillverkaren bestämt. Om gymmet har 10 maskiner så blir det 10 övningar. Jämfört med alla de övningar du kan göra med en skivstång, en bänk och en ställning så är du extremt begränsad.
Maskiner tilltalar lata personer som tycker att träning ska vara bekväm. Om du inte är beredd att slita så kommer du få dåliga resultat. Låt mig gissa: Du har vikten på bröstet när du kör viktade sit-ups?

Maskiner har några fördelar. Gymmet kan t.ex. låta sina kunder träna utan att behöva anställa kostsamma instruktörer. Maskiner har dessutom den fördelen att de är tråkiga att använda och ger dåliga resultat, så kunderna slutar oftast ganska snart, vilket ger mer utrymme för nya kunder (och lägre slitage på maskinerna). Ett gyms affärsidé är nämligen ofta att få nya kunder att betala, men inte träna.
För den som tränar är fria vikter alltid att föredra (den enda gången en maskin kan vara användbar är vid rehabilitering av skador då du behöver träna runt skadan). Om ditt mål är att undvika ryggproblem så är inte maskiner lösningen, utan knäböj och marklyft. Du verkar ju själv inse att fria vikter ger bättre stabilitet. Om du vill ha en kropp som kan användas utanför gymmet så är maskiner inget alternativ.
Hur du kan tycka maskiner är mer varierat förstår jag inte. En maskin kan oftast bara användas på ett sätt, i en rörelsebana som tillverkaren bestämt. Om gymmet har 10 maskiner så blir det 10 övningar. Jämfört med alla de övningar du kan göra med en skivstång, en bänk och en ställning så är du extremt begränsad.
Maskiner tilltalar lata personer som tycker att träning ska vara bekväm. Om du inte är beredd att slita så kommer du få dåliga resultat. Låt mig gissa: Du har vikten på bröstet när du kör viktade sit-ups?
Baxpin: Ja, ett kommersiellt gym går väl i de flesta fall in med ett vinstintresse. Att få in så mycket betalt med så lite slitage som möjligt på produkterna är nog inte någon ovanlig strategi. Det har dock inte hindrat mig från att gå från att inte träna alls till att slita ut mig 4-5 gånger i veckan i snart ett år utan att tappa viljan att fortsätta.
Det är intressant med din inställning om att maskiner är totalt värdelösa förutom vid sjukgymnastik, vad grundar du det på? Träningsvärk och trötthet, vilket jag alltid brukar få behöver ju inte vara ett tecken på att man har tränat optimalt, dock visar det ju att man har låtit musklerna arbeta. (Säger inte emot dig, men är intressant att höra dina argument.)
Angående variationen tänker jag mest på det psykiska med att det finns många olika anordningar för att träna muskelgrupperna, och där man även kan använda sig av olika handtag och inställningar för att minimera skaderisk som någon som jag lätt skulle kunna dra på mig om jag gav mig på frivikter. Sedan antar jag att det ligger något i att själva utförandet av rörelserna känns annorlunda än att bara lyfta metall åt olika håll. Ungefär som att vissa skulle föredra att t.ex. simma istället för att jogga, personligt intresse bara.
Om jag inte minns fel var det du som för ett tag sedan skrev till någon att motivation är överskattat och man måste kunna träna då och då även om man inte har så stor lust. Där håller jag med dig, man får bita ihop ibland, men om varenda pass är ointressant har det inte med lathet att göra, snarare brist på intresse.
Vet inte riktigt om din definition av att slita är att göra sånt som man tycker är tråkigt, för jag går från gymmet varje gång svettig och slut i kroppen, tack vare maskiner. Jag är långt ifrån att lyfta maxvikterna på maskinerna, så jag får verkligen kämpa hårt för att ta mig genom mina pass. Baserat på hur du får friviktstränare att låta som de enda icke-lata på gymmet, så antar jag att du har ett intresse för sådan träning från början.
Njae, jag brukar ligga på en halvboll och hålla en lastad skivstång strax framför ansiktet för att bygga upp lite bålstabilitet under sit-ups.
Spiderman: Det är ju svårt för andra att veta hur jag vill se ut, men jag är inte ute efter så mycket volym utan bara lite mer än vad jag har nu (dvs. inte mycket alls). Jag behöver väl därför inte den absolut mest optimala träningen eftersom jag inte är ute efter en maximal muskeltillväxt. Det är därför jag har hoppats på att rätt kost tillsammans med hård styrketräning på maskinerna ska fungera efter ett tag. Det återstår att se!

Jag har inte påstått att maskiner är helt värdelösa. Det jag påstår är att fria vikter ger dig möjlighet att träna mycket mer effektivt än om du använder maskiner (Nu syftar jag primärt på styrketräning för idrott och hälsa. För tävlande kroppsbyggare kan maskiner ibland användas för hypertrofi, även om fria vikter alltid utgör grunden även för dessa individer.). I det perspektivet är maskiner inte användbara mer än vid rehabilitering. Vid alla övriga tillfällen ska maskiner väljas bort till förmån för fria vikter. För dig som medvetet väljer att inte träna effektivt så går det självklart bra att fortsätta använda maskiner. Det är ju bättre än inget.
Du kan inte jämföra ett träningspass med maskiner med t.ex. ett tungt marklyftpass, varken när det gäller intensitet, volym eller belastning av det centrala nervsystemet. Jag betvivlar inte att du blir trött av din maskinträning, men du kan inte bringa kroppen ur jämvikt till den grad som du kan med tunga basövningar. Den typen av träning kräver mer av dig än träning med maskiner. Jag är intresserad av att bli så stark som möjligt så snabbt som möjligt. Då kan jag inte välja övningar som är enkla eller vikter som inte pressar mig till gränsen för min förmåga.
Du kan vara lat med fria vikter också, beroende på vilka övningar du kör, men då måste du vara medveten om att du inte lever upp till din potential. Samma sak med maskiner. Eftersom du väljer att träna med maskiner så kommer du inte att få de resultat du är kapabel till. Och det kan vara OK, om du är medveten om detta och gör ett aktivt val, men personligen kan jag inte se några skäl till att underprestera än lathet/bekvämlighet.
Ett förtydligande: Det är inget magiskt med fria vikter. Det är inte de fria vikterna som gör jobbet åt dig. Det är inte så enkelt att du bara kan välja fria vikter istället för maskiner och helt plötsligt få mycket bättre resultat. Du måste göra jobbet och du kan jobba mycket hårdare med fria vikter och basövningar än vad som är möjligt med maskiner. Det är detta jag menar med att slita. Den fysiska och psykiska utmattningen du kan åstadkomma med basövningar är vad som driver din utveckling till gränsen för du klarar.
Jag har svårt att förstå varför du medvetet väljer att träna på ett sätt som inte ger dig möjlighet att nå din potential. Härifrån ser det ut som att du väljer det lätta framför det svåra. Om det inte är lathet eller bekvämlighet, vad är det då?
Okej, det var intressant att läsa. Jag får ta och testa lite mer skivstångsövningar, tillslut kanske jag tycker att det blir kul också!
Om jag ska möta dig i mitten kan jag tänka mig att säga att jag har baserat min träning på psykisk lathet. Jag har valt en träningsform som jag från början fick lite hjälp med, som jag också tycker är rolig och som jag har kunnat förstå mig på rent fysiskt (tänker på skaderisker, utförande), precis som du i ditt första svar skrev hur du tycker att maskiner är tråkiga att använda. Det är väl en smaksak bara. Sedan har jag fortsatt, både tack vare att jag känner att jag har blivit väldigt utsliten av passen (för mig som nybörjare tolkas det iallafall lätt som att man har tränat bra) och för att de flesta argument för frivikter jag har fått höra innan är "Du kommer aldrig bli stor om du inte börjar med det", och då har jag inte tänkt att det spelar någon roll ändå, med tanke på det jag har skrivit om att jag inte satsar på elitnivå direkt. Om man hittar en träningsform som man tror gör den nytta man vill finns det ju ingen anledning att leta efter nya, om man inte bara är nyfiken.
Dock låter jag det ju inte vara hugget i sten, det är därför jag skrev detta och var nyfiken på vad ni tyckte. Jag kommer definitivt att testa lite friviktsövningar framöver så får vi hoppas att jag får grepp om dem och tycker det kan bli lite intressant.
Nu har jag inte läst all text här, men har i alla fall snappat upp att Baxpin tycker att maskiner är endast för rehab och lata människor
Själv kör jag faktiskt väldigt ofta med maskiner, inte pga lathet, utan att de kan "pricka" in en muskel riktigt bra!
Att träna i maskin ger INTE dåliga resultat, jag kan till och med köra hela pass på bara maskiner (nästan).
Skulle maskiner vart så dåliga som du säger så skulle jag inte kunnat tävla som jag gör.
Men självklart kan du inte bara hålla dig till maskiner, men ville bara säga att de är faktiskt bra!
BB och Lic. Personlig tränare
Robbban: Kul att höra lite från dig med. Jag brukar köra ganska mycket i cable cross, har känt att de skulle kunna vara ett mellanting mellan maskiner med förbestämda rörelsebanor, och fria vikter. Där kan man ju justera höjd, vinkling (åtminstone där jag tränar) och man har en rad olika handtag att välja mellan. Man får ju också träna en aning stabilitet där för att göra så raka rörelser som möjligt. Jag kommer nog att försöka använda lite mer hantlar och skivstänger i min träning, men inte helt och hållet, så det känns bra att man kan få saker att hända med maskinerna också![]()
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)