Minska konditionsträningen och öka styrketräningen och kör stenhårt varje pass så kommer du bränna fett och bygga muskler!
Vad äter du idag? ett altenativ för öka fett nedgången lite är att öka protein intaget och minska kolhydraterna.
Hej, jag ska försöka fatta mig så kort som möjligt så ni inte tröttnar halvvägs!
Kille, 21 år, 185 cm, 68-69 kg.
Jag började träna i januari i år med ett 4-splittat gymschema och 2-3 hårda konditionspass i veckan. Målet var att bränna bort mitt överflödiga fett runt midjan, jag låg på 83 kg, fördelat på väldigt mycket fett och vätska och nästan inga muskler. Jag begränsade skräpmat och socker till helgerna och började äta varierad husmanskost med lite extra betoning på proteiner, för att hjälpa styrketräningen då jag ville gå ner i vikt utan att bli ett benrangel. Vikt har jag ju förlorat, och en aning syns det väl, men inte alls så mycket som jag hade hoppats på under den här tiden. Efter första måltiden på dagen sväller magen upp och jag är fortfarande väldigt slapp runt hela midjan. I övrigt är jag ganska spinkig.
Jag fösöker att äta små portioner varannan/var tredje timma för att hålla förbränningen igång, och jag har medvetet legat på kcalunderskott fram till ganska nyss.
Har från förra veckan börjat att lägga mer tid till styrketräning och mindre till kondition, och även försökt att äta mer än vanligt, eftersom jag har hört så många säga att det blir mycket lättare att bränna fett om man har muskelmassa under. Tycker ni att det är en bra idé? Min vikt känns lite oroväckande låg för min längd så därför vill jag inte bara äta mindre och mindre, då jag nu har stannat i utvecklingen med den metoden. Tror ni att jag löper risk att få tillbaka min gamla form om jag ska bygga upp mig lite, eller är det rätt väg att gå? Jag kan tänka mig att bli lite större om det behövs på vägen, men det är inget jag vill landa på. Jag vill i slutändan se smal och smidig ut, men gärna med smått synliga muskler. Jag bryr mig inte om ifall jag väger mycket, men vill ha vikten så bra fördelat som möjligt!
Mvh
Minska konditionsträningen och öka styrketräningen och kör stenhårt varje pass så kommer du bränna fett och bygga muskler!
Vad äter du idag? ett altenativ för öka fett nedgången lite är att öka protein intaget och minska kolhydraterna.
BB och Lic. Personlig tränare
Har struntat i konditionen i en månad nu och kör slut på mig med styrkepass istället, lite som ett experiment för att se om jag märker skillnad. Spelar redan trummor intensivt tre gånger i veckan och promenerar mycket ändå. Är kvällsjobbare, så tiden mellan frukost och middag är vanligtvis 4-5 timmar. En motsvarighet till lunch kan man väl säga.
Till frukost blir det vanligtvis någon proteinrik gröt med mjölk, ägg och 1-2 mackor.
Därefter träning som avslutas med mjölkblandad Whey-80.
Ca en timma efter träning blir det middag. Husmanskost med kött, fisk eller fågel, och någon kolhydratkälla.
Sedan äter jag efter behov, 2-3 gånger, men försöker att hålla det regelbundet. Det blir då oftast något innehållande både proteiner och kolhydrater, t.ex. mackor med köttpålägg, någon uppvärmd matlåda etc. Lite vad man hittar i skåpen (Antagligen inte det bästa sättet...)
Detta är alltså mitt "nya" upplägg sedan en månad tillbaka, tillsammans med minskad konditionsträning och mer fokus på styrka. Nu försöker jag hålla mig på överskott.
Från januari och fram till förra månaden var jag betydligt försiktigare med kolhydraterna, men eftersom jag har tänkt testa att bygga upp lite muskler som kan hjälpa till att förbränna fettet så prioriterar jag energi till kroppen. Kom gärna med synpunkter, kan vara helt ute och cykla!![]()
Till Robbban: Jag har skippat konditionen och kört endast styrka i 1,5 mån nu. Har gått upp ca 3 kg sen dess, men har ju också ätit mer så det är inga konstigheter. Dock undrar jag när du skrev svaret om du tänkte dig att jag skulle försöka ligga på kcalunderskott när jag ändrade upplägget? Du skrev ju "..så kommer du bränna fett och bygga muskler!" Jag utgick först från att du då menade en kontrollerad viktuppgång innan fettförbränningen skulle ske, eller menade du att jag skulle köra hård styrketräning med kcalunderskott? Det blir väl isåfall väldigt svårt att få muskler av det?
Får utsäkta mitt luddiga svar!
Genom att minska kolhydraterna och öka protein intaget så kommer du få en jämn balans mellan muskelökning och minskad fettmassa.
Och helst så lite kolhydrater på kvällen som möjligt, ät gärna keso, makril, kesella m,m.
Hoppas detta va ett lite bättre svar på din fråga.
Skulle kunna svara mer utförligt men sitter just nu och svarar med iPhone
Mvh Robbban!
BB och Lic. Personlig tränare
Hehe, det är ingen fara, blev bara lite tveksam när jag tänkte efter. Men då kanske jag ska satsa på sån mathållning och lite kcalunderskott för själva förbränningens skull? Förstår dig, sitter själv med iphonen och pillar nu. Tack för hjälpen!
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)