Kan du förklara lite närmre exakt var du har ont i axeln? Det kan vara rättså många saker som kan stula med just axlarna![]()
Hej! Har tränat i ca 2 år nu och har börjat få ont i axeln vid pressövningar .... Jag villade en vecka utan resultat... ! vad kan de bero på ? vad ska ja göra? Help me!![]()
Kan du förklara lite närmre exakt var du har ont i axeln? Det kan vara rättså många saker som kan stula med just axlarna![]()
Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.
Smärta vid pressövningar brukar vara rotatorcuffen som spökar. Tränar du den? Om inte - börja! Träna den ofta (flera gånger i veckan), många reps (15-20) x 3 set (3 set utåtrotation och 3 set inåtrotation).
Utvärdera efter en månad.
Tips på övningar:
Utåtrotation: Cable Upright Shoulder External Rotation och Cable Standing Shoulder External Rotation
Inåtrotation: Cable Standing Shoulder Internal Rotation
Kan även bero på fel utförande av övningar.
Har haft kunder som haft ont i axeln, så har jag bett de visa mig hur de tränar axlar och hittar problemet direkt. några veckors träning med rätt utförande så är oftast problemet löst.
BB och Lic. Personlig tränare
Jag har haft exakt samma problem i min vänstra axel. Pressövningar var inte att tänka på. Tror det tog ca 6 månader innan jag kunde köra som vanligt igen och då är axel´n forfarande inte är 100%. Jag förmodar att det alltid kommer att vara på det sättet.
Jag har insett att en av orsakerna till smärtan är att jag inte var rejält uppvärmd i muskelaturen. Jag slängde på tunga vikter alldeles för tidigt.
Uteslöt alla pressövningar.
Ställde in mig mentalt på att axlarna fick utvecklas i en mindre takt.
Ha tålamod.. det tar tid att rehabilitera axlar.
Lycka till
Kom ihåg barn! Värm alltid upp ordentligt! speciellt axlarna!
Värm upp med mycket mycket enkla vikter i 20 - 25 reps x 2 set, sen så ökar du i vikt, kör 15 reps x 1 set, sedan är ni ready to go!
BB och Lic. Personlig tränare
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)