Kolla olika sportaffärer, såsom intersport, gymgrossisten m,m.
Känner du behov utav ett sådan bälte?
Hej!
Vet inte om detta är rätt forums del men jag provar.
Jag hade ett såndär midjebälte förut som jag använde när jag körde marklyft. Det var från Skipsport eller nåt tror jag och va lixom i tyg och hade kardborrband, riktigt skönt tycker jag då jag är ganska smal. Men tyvärr så glömde jag de på gymmet förut och det var ju dumt och tro att de skulle finnas kvar kvällen efter..
Har letat på hur många ställen som helst efter ett sånt men bara hittat dom stora i skinn, nån som vet vart jag kan köpa?
Mvh/ Johan
Kolla olika sportaffärer, såsom intersport, gymgrossisten m,m.
Känner du behov utav ett sådan bälte?
BB och Lic. Personlig tränare
Jag säger som Robban, skippa bältet.
Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.
Använder du ständigt bälte = Svagare bål.
Använder du ständigt grepphandskar/greppband och vad nu allt kan heta = svagare händer och sämre greppförmåga i händerna.
Själv kör jag Alltid utan bältre och greppband m,m, jag kan marklyfta och allt minst lika bra som de med all den skiten.

Bälte och dragremmar har sin plats i träningen, men i allmänhet behöver du inte använda det.
Det går dessutom att argumentera för att bälte stärker bålen (vid tunga vikter), så det är inte svart eller vitt.
Stärker bål gör de inte vid styrketräning, du får klenare bål ifall du kör med något som håller upp bålen åt dig.
Du får ju inte starkare ben för du går runt med gips. Dåligt exempel men du förstår vad jag menar.

Syftet med ett bälte är inte att ge ett stelt stöd och hålla upp överkroppen (som ett gips). Ett bälte fungerar genom att du trycker ut buken mot bältet, vars motstånd gör att du kan spänna buken hårdare än utan bälte. Det är den spända bukmuskulaturen som ger stöd åt överkroppen, inte bältet. Anledningen till att du trycker buken mot bältet (istället för att bara spänna den rakt av) är för att göra bålen lite större och därmed få bättre stöd (större tvärsnitt). Eftersom du då kan spänna hårdare med ett bälte än utan, så upplever vissa att de t.o.m. blir starkare i bålen av att använda bälte.
Nu pratar jag om tung styrketräning där du måste vara stenhård i kroppen. I de flesta fall behöver du som sagt inget bälte.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)