Gömde be om förslag till förbättringar... har ätit detta i 4månader nu och har tröttnat lite.
2dl havregryn
2.5 dl vatten
1 ägg
2msk proteinpulver
mjölk efter behag
lingonsylt
Köpte havregryn och rågflingor och varvade 50/50 körde det i matberedaren så att grynen blev mindre. då blir gröten lenare.
häll grynen och vattnet i en kastrull, knäck ett rått ägg i blandningen och koka upp.
häll därefter i proteinpulvret och rör om.
tillsätt lingonsylt och mjölk. ät och bli stark
mycket protein och en bra måltid innan träning.
Gömde be om förslag till förbättringar... har ätit detta i 4månader nu och har tröttnat lite.
Nötter, torkade bär och frön ger lite extra tillskott av bl.a. nyttiga fetter och protein + smakvariation. Jag brukar själv ha i torkade hampafrön i min gröt. De smakar inte så gott som de är, men lite kanel döljer det fint. Innehåller för övrigt omega 3- och 6 vilket är bra om man kanske inte är så pigg på att äta fisk t.ex.
I övrigt brukar jag själv göra egen müsli på dinkelflingor, torkade blåbär/tranbär/gojibär, pumpakärnor, pinjenötter och sesamfrön... vanlig naturell yoghurt till det. Gött!
Senast redigerad av karinfallen den 2011-10-01 klockan 14:54.
Yoghurt i gröten...Hmm lät mycket intressant, tack det ska provas på en gång.
Provade Yoghurt imorse... gröten var ju nykokt vilket resulterade i att yoghurten blev varm. Detta var en fruktansvärd upplevelse.. funderade på att lägga mig ner i fosterställning och gråta över mitt hemska öde., =o)
Fortsätter nog med min hederliga mjölk istället.
Tack ändå karinfallen.
Att koka gröten på mjölk istället för vatten gör stor skillnad!
Själv brukar jag bara göra vanlig havregrynsgröt och blanda ihop en proteinshake (med mjölk) och lite extra pulver så den blir lite tjockare och hälla över gröten. Köp lite olika smaker på proteinet så har du en variation där![]()
BB och Lic. Personlig tränare
Häll på frysta bär, valnötter + kanelGrymt gott tillsammans med minimjölken (Eller fettfri om du har?).
Skippa lingonsylten, vad ska du med allt detta socker till? Skippa även gulan i ägget, inte mycket protein där inte...
Sen som slynan sa så kan du koka gröten på mjölk istället
Proteininnehåll på min frukost:
ca2dl fiberhavregryn = ca 10g
ca2,5dl minimjölk = ca 9g
En hand valnötter = ca3-4g
10+9+3=22
22gram protein i frukostmaten är alldeles lagom (speciellt med tanke på att jag även dricker en shake på 30g protein).
MvH
Reidar
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)