+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vad kan ha hänt med min vänstra sida?

Svante är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2011

Standard Vad kan ha hänt med min vänstra sida?

Hej,

Jag har sedan början av året haft en ihållande värk i nacken och kappmuskeln som strålar ner genom vänstra axeln, fortsätter i överarmen för att kulminera på ovansidan av underarmen. Smärtan är ofta intensiv. Jag försöker träna på som vanligt men märker en markant förändring/försämring i styrka, greppförmåga och kordination i vänstra sidan av överkroppen. Det blir väldigt tydligt i övningar som belastar övre delar av rygg samt vissa dragövningar. Vänstern hänger inte med.

Trodde i min enfald att detta var ett övergående problem, bet ihop och fortsatte träna. Nu är det t om visuellt synligt att nämnda kroppdelar har tappat. Höger axel och arm, (höger del av övre rygg?) har en mer välutvecklad muskulatur, medan vänster dito blir allt klenare.

Jag har styrketränat en längre tid, om än på motionsnivå och alltid varit noggran med tekniken. Övningar jag tidigare konstant har utvecklats i, som nu i praktiken är omöjliga att utföra balanserat och korrekt, är t ex chins, latsdrag och vissa andra dragövningar (i övrigt kör jag mest basövningar som knäböj, marklyft, stårodd, militär/axelpress, bänkpress samt övningar för armar och mage). Jag har en gravt nedsatt greppfunktion (jämfört med högern) än tidigare. Troligvis har högra sidan av kroppen kompenserat för den svaga vänstern, därav den klart synliga/mätbara skillnaden i volym och styrka.

Jag är medveten om att jag bör söka läkarhjälp, men undrar ändå om det finns någon här som har ideer om vad som kan ha hänt mig eller erfarenhet av liknande besvär.

Tacksam för svar!

Sven

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Tappar du känsel i fingrar? Domnar armarna på natten? Gör det mer ont vid vissa rörelser? Typ lyfta eller pressa armen ut åt sidan?

Om du gått med smärta sedan årskiftet så är det att betrakta som kroniskt. Sök läkare. Axelproblem löser vi inte över nätet.
    Senast redigerad av Baxpin den 2011-09-27 klockan 16:48.

Svante är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2011

Standard

Tack för svar!

Jag kan uppleva att vänster överarm och fingrar domnar och får nedsatt känsel i perioder, dock inte specifikt under natten. Smärtan kommer som ett brev på Posten då jag böjer nacken bakåt. Det behövs inte många sekunder i den positionen för att hela axeln och armen blir smått förlamad av "strålande" smärta. Samma fenomen uppstår när jag belastar kappmuskeln.

Jag trodde inte att mina besvär mirakulöst skulle försvinna för att jag gnäller av mig på nätet, undrade bara om någon hade tankar kring detta eller egen erfarenhet av liknande åkommor.

Mvh

Sven

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Problemet är att smärtan kan orsakas av många olika saker som t.ex. inflammation i sen- och muskelfästen och slemsäckar, eller att du har klämda muskler eller nerver. Vad det i sin tur beror på kan också vara olika saker, som överbelastning, broskbildning, bensporrar, etc. En diagnos kräver att du blir undersökt.

Robbbans avatar
    Robbban är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Baxpin Visa inlägg
    , eller att du har klämda muskler eller nerver..
    Jag tycker att problemet som du beskriver är bland annat detta som Baxpin sa.
    Har inte riktigt vart med om liknande fall med kunder, hade en kund som vi kombinerade träning om kotknäckning som hade nästan samma problem som dig.

Mitt tips är att uppsök läkare snarast! ju längre du väntar, desto värre kan det bli.

Lycka till!
    /Robbban
    BB och Lic. Personlig tränare

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg