+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tips och råd sökes omgående!!!

MrWhistler är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2011

Question Tips och råd sökes omgående!!!

Hejsan,

Först lite fakta: Jag är 32 år, har alltid sysslat med sport, är ok tränad med en liten "klick" bukfett.

jag skulle bli väldigt glad om någon kunde ge mig goda råd och tips på följande:

Jag vill komma i form. Och med form menar jag en tränad, definierad kropp, en viss ökning i volym och kondition.

Till saken hör också att jag har två barn och ett jobb, så det finns inte mycket tid till något daltande. Nu till problemet: Jag har accepterat att delta i en "arctic ironman" tävling i Januari 2012 (jag bor i alperna) och behöver således komma i form snabbt. Jag menar Hollywood-snabbt, haha.

Hur gör jag på bästa sätt?

Jag är ett fan av att träna hela överkroppen i samma träning, och ben i en träning, med hög intensitet och färre set...funkar det? Kan man nå goda, fysiska resultat utan att dela upp muskelgrupperna och mangla dem med 4-5 olika övningar?

Jag är öppen för alla sorters förslag, är inte emot att plåga kroppen, tidiga mornar och/eller sena kvällar.

Tack på Förhand!

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Läs detta: Träningsprogram för tre dagar i veckan

Börja med något som liknar Starting Strength. I din ålder kommer du inte kunna följa SS mer än ett par månader. När du inte längre klarar att öka så kör du Texasmetoden kombinerat med backträning på den lätta dagen samt dagen efter det tunga passet.

Om du får problem med återhämtningen så byter du till 5/3/1 kombinerat med backträning och att bära omkring tyngder. Dessa aktiviteter ska inte köras dagen före knäböj och marklyft. 5/3/1 kan köras 3 eller 4 dagar i veckan.

karinfallen är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Ta en titt på CrossFit-träning. Googla runt lite, besök crossfitnordic.se för info t.ex.
    Väldigt effektiv träningsform som ger mycket av det du söker... snabba resultat, kondition, muskeltillväxt, etc. Det är dessutom rolig och annorlunda träning då passen sällan liknar varandra!

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

CrossFit kan vara OK, men har ett par problem:
    • Slumpmässiga dagliga träningspass gör det väldigt svårt att identifiera vad som gör att du förbättrats (eller försämrats) i en viss övning. Det finns visserligen vissa pass som används som måttstock på din utveckling (Fran), men eftersom du gjort all möjlig skit mellan mätningarna så vet du inte vad som funkar eller inte funkar för dig. Det finns inget om systematisk programmering i CF.
    • Utövarna av CF tål ingen kritik av CF
    CF syftar till att ge generell fitness, vilket kan sammanfattas med att "CF gör kvinnor snygga och män små."

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg