Jag har tränat i drygt 8 år och kan ärligt talat in minnas hur det kändes första åren.. Idag är det alltid lika stor njutning.

Har blivit lite mer intresserad av endorfiner nu på sistone då jag blir så otroligt lugn efter ett träningspass. Kan det vara att endorfin mängden jag får efter ett träningspass ökat eller är det bara psykist jag inbillar mig det?
Känner ni som har tränat längre (10 år +) att ni fortfarande får samma endorfin kick efter ett träningspass? För om ni gör det så borde mängden endorfin ha ökat eftersom kroppen blir van om man får i sig samma mängd hela tiden? Det borde gälla endorfiner med?
Prestationshöjande : Hårdpumpande metallmusik
Jag har tränat i drygt 8 år och kan ärligt talat in minnas hur det kändes första åren.. Idag är det alltid lika stor njutning.
Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

I den tidiga karriären tränade jag, liksom de flesta unga killar, till failure i princip varje övning. Den mängd endorfiner jag fick i kroppen på den tiden var tillräcklig för att jag skulle känna mig påverkad, "låg", efter ett pass. Nuförtiden tränar jag inte på det viset, utan har alltid några reps kvar i kroppen i varje set. Därför kan jag egentligen inte jämföra (dessutom är minnet försvagat av ålder, vi snackar alltså sent 80-tal här...). Njutningen idag består av att jag klarat av det jag har i planen och att jag inte dragit på mig några skador.

Men man borde ju då kunna dra slutsatsen att ju längre man tränar ju mer endorfiner skickas ut efter ett pass eftersom att endorfiner borde väl fungera ungefär likadant som en drog att om man får samma dos hela tiden blir känslan inte den samma?
ok så ju hårdare man kör med kroppen desto mer endorfiner "skickas" ut? Har nämligen ökat reps antalet från 4-8 till 8-14, kan detta vara orsaken då?
Prestationshöjande : Hårdpumpande metallmusik
Intressant teori. Tyvärr kan inte jag svara på din fråga, men jag tycker att din teori låter rimlig. Dock borde en läkare ganska lätt kunna ge dig ett svar!
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)