Hej allihopa
Nu är det såhär att jag gärna skulle vilja förbättra min kondition ganska mycket tills skolan börjar. Varje år arrangerar min skola en slags idrottsdag där man antingen ska springa 5km eller 1 mil. Eftersom jag börjar nian vill jag försöka satsa på milen det här året, chans att förbättra betyget, men vår idrottslärare vill att man ska klara den under en timme.Har aldrig riktigt varit den träningsmotiverade typen men nu har jag faktiskt lyckats hålla igång rätt så mycket sen påsk, senast idag joggade jag ett spår på ca. 3,5-4km på 24 minuter, då joggar jag i min takt. Tänkte att jag skulle jogga varannan dag nu under sommaren för att hålla igång den. Men är det nån som har tips på hur jag kan förbättra konditionen över sommaren på bästa sätt? Ska jag fortsätta jogga som jag gör och öka sträckan eller ska jag springa snabbare än mitt tempo? Glad för svar!
![]()

Backträning är svårslaget. Hitta en backe som är lång och brant. Du vet att backen duger om du känner att den kommer ge blodsmak.
Spring upp, gå ner och vila en minut innan du springer upp igen.
Börja med 5 ggr första gången. Öka sedan successivt tills du gör ca 20 vändor. Ändra sedan backlängd, lutning, tempo och vilotid så att det fortsätter ge blodsmak.
Gör detta 2 eller 3 gånger i veckan.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)