+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Skadlig strechning

majo är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2011

Standard Skadlig strechning

Jag är 45 år och har tränat sen sjuårsåldern på olika sätt ett par tre gånger i veckan. Nu läser jag följande:
    Även senorna i ursprung och fästen förändras med ökande ålder. Från början är senorna styva vilket innebär att skelettet reagerar snabbt på muskeldragningar. Så småningom blir senorna alltmer elastiska, och skelettreaktionen blir därmed långsammare. Stretching efter träning påskyndar denna utveckling och bör därför undvikas.

Detta kan man läsa på Om muskler som ser seriös och bra ut. Nu framgår det inte riktigt vad som menas med "ökande ålder". Det handlar kanske om när man har passerat 70-strecket? Nå, frågan gäller alltså: Hur bra är det att strecha? Egentligen?

Semlan

Toothpick är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2010

Standard

Enligt min uppfattning har streching alltid diskuterats som något viktigt för musklerna/kroppen.
    Givetvis skiljer sig behovet av stretching från person till person eftersom våra kroppar är olika.
    Jag själv har aldrig stretchat efter ett träningspass. Och jag har varit aktiv i olika
    sporter i 20 år mesta dels kampsport. Jag har tyckt att stretchingmomentet har varit onödigt eftersom kroppen inte svarat på det.

Oavsett vad som sägs i olika undersökningar så tror jag att man själv känner vad som är bäst för kroppen. Vad som är
    bra och vad som är dåligt varierar ju som sagt från era till era. Det som är dåligt idag är bra i morgon.

Daniel J-E är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Maj 2011
    Blogginlägg
    44

Standard

Vad som sägs är alltså att stretching i högre ålder inte är något fördelaktigt ?

Precis som Toothpick tänker jag mig att man fixar sig en egen uppfattning, jag stretchar inte heller i den traditionella formen. -enda stretchen som blir är att jag kan hänga mig i en chinsbar efter ett ryggpass för att sträcka ut ryggen lite, försöker göra det mer naturligt.-

Folk blir väldigt förvånade när man säger att man inte stretchar, (uppfattningen är att stretchning botar de sjuka i stort sett...) men om man frågar dom varför man ska stretcha så svarar dom förmodligen nåt i stil med: "öh, man får ju träningsvärk annars"

<-- Detta + tillsammans med att ha sett nån studie som säger att stretchning möjligen inte har nån effekt.
    Så nej, tills vidare så lägger jag inte nån tid på stretchning, men var och en får väl välja
    anima sana in corpore sano

mac
    mac är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2011

Standard

Som jag förstått d så är stretchning en viktig del för att hålla kroppen i god trim, annars "krymper" musklerna och man blir styv som en gammal oxe och får lätt sjukt i kroppen.
    Men huruvida man ska stretcha genast efter ett pass lr inte och om man skall göra d i 5 min. lr 30 min.finns d mycket skriverier/teorier om. Min pers. tanke är att man inte ska stretcha genast efter ett pass utan låta musklerna arbeta i lugn och ro, senare på kvällen lr kanske rentav följande dag kan stretchningen göra större effekt.

Min stretchning tar aldrig längre än högst 10min., norm. 5 min., and that's it. Men respekt åt dom som orkar hålla på en halvtimme. D e väl sådana som ännu som 50 åringar slickar sej under foten. :9

Robbbans avatar
    Robbban är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Varför skulle musklerna krympa om man inte stretchar? och bli styv som en gammal oxe osv?..
    Jag använder stretchning enbart till 2 syften.
    1. behålla rörlighet
    2. underpasset vid en enormpump så "lättas" trycket lite av stretchning, dock så stretchar jag då i 5 - 10 sek..

Tror inte att detta gäller enbart de som passerat 70 års åldern. Allt du gör innan 70 påverkas efter med.
    Stretchar du som tusan i flera år så kommer det säkert bli en del bieffekter, samt positiva effekter.

Svårt att säga, allt man gör är stortsätt negativt och positivt.
    BB och Lic. Personlig tränare

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Du behöver bara stretcha i de övningar där du inte har full rörelselängd och då utför du ändå inte övningarna korrekt.
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg