hej!
Jag har spelat fotboll ganska länge, men på senare år har jag börjat få problem med baksidan av mitt vänstra lår. det är nämligen så att jag får ofta muskelbristningar.
Har testat att vila en längre period och även träna upp benen. Som nu sist så var det ca 6mån sedan jag hade problem med muskelbristningen, och har börjat spela fotboll igen. Hade en match för några veckor sedan och allt gick bra, men efter 40min spel så hugger det till vid en löpning, och bristningen var där igen.
Har någon av er några tips/råd som ni kan dela med er? Någon spec. övning eller dylikt som hjälper och förebygger detta?
Tacksam för svar

Starr-protokollet i sammanfattning:
Vänta några dagar till smärtan börjar lägga sig. Kör sedan en övning som får den skadade muskeln att jobba (i ditt fall t.ex. knäböj eller RDL). Kör med tom stång 3x25 reps. Det ska göra ont, men det ska inte bli värre efter hand. Om det gör mer ont så får du vila några dagar till. Om smärtan är densamma eller blir lite bättre så är muskeln redo att läka.
Nästa dag gör du om övningen med lite mer vikt (några få kg), lika många set och reps (3x25). Det ska göra ont, men du kommer kunna känna om det är "bra" smärta eller om skadan förvärras. Lägg till lite vikt varje dag i 10 dagar.
Efter de första 10 dagarna går du upp i vikt och ner i antalet reps varje dag (15, 10, 5). Ingen annan tung träning.
Efter två veckor bör du vara återställd.
Grejen med denna process är att muskeln tvingas läka samtidigt som den arbetar, vilket leder till minskad ärrbildning i muskeln.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)