måste tillägga att jag kommer köra på lite mjukare i början dom första 3-4 veckorna, typ 3x12 med lagom vikter och sen mata på med 3x8 typ
hejsan Muscles forum
jag jobbar som fönsterputsare på ackord och jag trivs skitbra med jobbet, har dock börjat bli väldigt sliten av jobbet och har länge funderat på om jag ska börja bygga muskler och motionsträna för styrka, uthållighet och minska riskerna för arbetsskador. så jag köper hem hantlar, skivstång och bänk. inga maskiner alltså bara lösa vikter.
jag är smal som fan och har sjukt svårt att gå upp i vikt, och jag vill lägga på mig ganska mycket, så jag skriver även med vad jag ska käka för tillskott
Cytogainer - 1 efter träning
Whey80 - 3 om dagen, morgon, middag och före träning
såhär har jag lagt upp det:
före varje träning, uppvärmning med hopprep, samt streching av musklerna som skall användas i övningarna
måndagar - rygg/mage
chins 3x8 (i början 2 sets och 7-8 reps)
ryggresning med skivstång 3x8
pullover 3x8
magcrunch (behöver förslag här om vad som kan tänkas vara lagom)
sidoböjning
omvänd crunch
tisdagar - bröst/triceps
bänkpress med hantlar 3x8
lutande bänkpress 3x8
armhävningar (hittade inget annat här)
tricepspress
kickback
dips
onsdag - vilodag
torsdag - biceps/axlar
hammarcurl 3x8
snedbänk hantelcurl 3x8
koncentrationscurl 3x8
axellyft 3x8
hantellyft sidan 3x8
framåtlutande 3x8
fredag - ben/rygg/underarmar
utfallssteg fram
----||---- sida
vadpress
chins
handledscurl vanlig och omvänd
lör/sön - vilo/kondition
tror ni det här blir bra eller?![]()
måste tillägga att jag kommer köra på lite mjukare i början dom första 3-4 veckorna, typ 3x12 med lagom vikter och sen mata på med 3x8 typ

Kan lämna lite tips som kan vara bra att bära med sig..
Hur du lägger upp träningen med dagar och sånt är mest vad som passar dig. Jag själv tycker om att köra 3 gånger i veckan (mest för att jag ligger i deff nu) men också för att det inte behövs mer. Kör så mycket du trivs med men glöm inte att mer träning kräver mer mat.
Ett tips för nybörjare är också att alltid träna den största muskeln först. Kör du bröst/triceps så kör du bröst klart för och sedan avslutar med triceps. Kör du rygg/biceps så kör du rygg först osv
Se även till att du kör basövningarna först. Det är mestadels för att du inte ska skada dig. Ska du till exempel köra knäböj så är det bra om du börjar med det så att du har ett bra buktryck under utförandet.
Att du dricker vassle och gainer är inga problem men glöm inte all annan mat. Ett högt proteinintag är viktigt men glöm inte bort fettet och kolhydraterna. Det bästa är faktiskt om du kan räkna dina kalorier (tro mig, allting blir sjukt mycket roligare då).
Vill du ta det till nästa nivå sen så rekommenderar jag starkt att köpa ett gymkort. Träning är aldrig negativt och det är väl investerade pengar.
Det bästa är att du hittar något som är kul och funkar för dig.. Håll koll på spegeln och bry dig inte så mycket om hur mycket du väger. Blir du starkare utan att lägga på dig onödigt mycket fett gör du rätt helt enkelt.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)