hm, nytt försök
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting
hm, nytt försök
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting
TjohoDet är jag, med mitt ostädade kök i bakgrunden
Magen sjunker väl en bit när jag inte är precis proppmätt, men annars så...
Min träningsbakgrund är friidrottsträning några år i början av tonåren. Sen för mkt i skolan så det blev bara löpning tills jag kom på att jag var tvungen att träna mer för att inte paja höfterna när jag sprang och ryggen i skolbänken...
Sen tränade jag på gym, lite så där lätta vikter och många reps... även om jag tog i mer än många av mina kompisar. Det är kansek 3 år sedan. Har varit hos sjukgymnaster för problem med höften när jag springer och med axeln efter en sommar som kassabiträde. Måste träna dessa för att inte få ont.
Får även ont i ryggen om jag är för stillasittande, märkte det efter sjukdom och arbetslöshet hos mina föräldrar ute i skogen och snön...och det är ryggen som avgör hur tungt jag kan köra benböj...
Har tränat mer och mindre de senaste 3 åren, pga skola, jobb och avstånd till gym. Men vill ta i, få muskler, vara "lagom" smal, med tydliga muskler. Bodybuilder är inget mål, och ingen risk, men vill köra hårt. Bara det att jag inte vet riktigt hur jag ska gå till väga.
Så skulle vilja ha lite kommentarer på nuvarande form.
Har funderat en del på om jag skulle få ut ngt av special grejer, protein, gainer eller liknade runt passet eller om det bara är bortkastat på min nivå? Vill gärna gå ner ngt kilo till också...3kanske![]()
Tycker det ser bra ut!
Ang gainer, protein m,m så skippa gainer ifall du vill gå ner.
Den vanliga kosten i vardagen räcker gott å väll, men vet inte vad du äter men antar att du har hyfsad koll i med din bakgrund.
Proteinshake kan du skaffa dig som ett mellanmål ifall du inte har tid att få i dig något litet på jobbet eller innan träning.
Träna hårt, periodisera din träning med hög rep och låg rep m,m finns lite olika alltenativ här på forumet så skall du se på resultat!
Lycka till nu och lägg gärna upp lite efter bilder/filmer
/Robbban
BB och Lic. Personlig tränare
Hej!
Om jag var du så skulle jag helt enkelt börja träna på gym några dagar i veckan och springa någon/några dagar i veckan. Många påstår att man inte bör köra konditionsträning samtidigt som man styrketränar men det tycker jag är lite overkill i ditt fall och jag tror det kommer ge bra resultat. Nu vet jag inte hur mycket du vill träna eller vad du vill fokusera på men du kan ju läga upp det med 2 dagar styrketräning och 2 dagar konditionsträning eller 3 dagars styrketräning och 1 dag konditionsträning per vecka.
När du ska styrketräna så rekommenderar jag att du börjar med ca 10-12 repetitioner och minst 3 set i varje övning för att stärka muskler kring leder så att dessa inte skadas av slitage. Detta kommer med stor sannolikhet också ge märkbart resultat både i styrka och ökning av muskelmassa ganska snart. Du antingen välja att köra ett helkroppsprogram eller ett splittprogram lite beroende på hur mycket du vill träna i veckan. Om du kör 2 ggr i veckan så hade jag personligen valt att köra 2 stycken helkroppspass med dessa övningarna vid varje träningstilfälle(om du inte har kört marklyft så hade jag dock bytt ut denna övningen mot chins och rygglyft då marklyft kräver bra teknik för att inte skada sig). Men om du vill träna 3 ggr i veckan så hade jag nog valt något som liknar programet nedan.
Pass 1: Bröst, axlar, triceps
Pass 2: Rygg,biceps
Pass 3: Ben, mage
Jag vill dock poängtera att ens träningsupplägg är väldigt individuelt och beror till stor del på vad du vill uppnå. Det är inte heller ett krav att träna på gym. Man kan välja att köra ett pass utan vikter och endast arbete med kroppen. Jag rekommenderar dock stark att träna på gym då chansen att man tränar seriöst och kontinuerligt blir större än om man försöker träna hemma(i alla fall i mitt fall).
Om du nu också ska konditionsträna så skulle jag rekomendera att köra joggning på ca 60% av maximal ansträngning i mellan 30-60 min om målet är att gå ner i vikt. Nu är detta det jag personligen hade kört men även andra konditionspass som friskis eller cykling är såklart också bra alternativ. Om du vill läsa mer om viktnedgång och fettförbränning så kan jag varmt rekommendera den här sidan Fettförbränning, morgonpromenader och viktnedgång
Angående protein och gainer kring träning så är det givetvis bra att få i sig någonting efter ett träningspass. Då tycker jag själv att maltodextrin och vassleprotein är ett smidigt och billigt alternativ. Dock fungerar det i princip lika bra med två bananer och lite mjölk.
Jag rekommenderar också att du ser vad andra tycker på det här forumet då alla har olika åsikter vad gäller träning.
Jag hoppas detta hjälpte något!
Jag trodde jag kunde det här med kost en gång i tiden, men har blivit förvirrad av olika kostråd...
Har väldigt svårt att låta bli att äta på känslor också, därav de extra kilonaOch därför en längtan att gå ner lite i vikt... och då snurrar det lite med alla olika kostråd. Så har inget emot lite tips där med
De där kolhydraterna jag grubblar över, när, vilken sort och hur mkt.
Olika snabbt protein?
Fett resonerar jag så att oljor och sånt är bra i lagom mängd till den energi man behöver.
Jag går som timvikarie, med inte allt för mkt arbete och har därför i princip all tid i världen till att träna.
Springer gärna en runda på morgonen, 20 min kanske. En bra frukost de efter en sån löprunda/ ingen löprunda..?
eller egentligen, "äter på känslor", det jag menar är att jag har svårt att låta bli att småäta, dålig vana! '
Särskillt om jag har långtråkigt eller inte orkar ta tag i ngt som behöver göras. Men även om jag är sysslesatt med ngt, jobb eller fritid och det finns mat tillgänglig. Ibland sötsug, men oftast bara ett "tuggsug" som jag inte riktigt vet hur jag ska bli av med. Misstänker att en del är diciplin, men även det att jag vill gå ner i vikt, och därför äter för dåliga riktiga mål... det har blivit lite av en ond cirkel, särskillt sen jag slutade skolan och blev arbetslös för några månader sen, då jag började gå upp... och skulle gärna ha lite tips för att bryta.
Och det skulle gå lite lättare om jag visste att jag åt vettiga måltider, vilket jag inte vet nu.
Särskillt frukosten, med eller utan löpträning/morgonpromenad.
Och sen lite andra måltider i förhållande till träningen.
äv. morgonträning?
Lite olika upplägg, vad man ska tänka på.
Träningen klarar jag nog hyfsat att lägga upp.
Det finns 1000 andra i samma situation som dig, som startat liknande trådar. Ett bra första steg att hitta den 'disciplin' du talar om är att själv leta fram den här informationen.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)