+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Benträning innan armträning för grövre armar

Daniel J-E är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Maj 2011
    Blogginlägg
    44

Standard Benträning innan armträning för grövre armar

i denna (nygamla? ) studie/påstående sägs att man ska kunna köra lite benträning innan man tar sig an överkroppen för en "signifikant" ökad effekt till följd av förhöjda hormonnivåer...

Physiological elevation of endogenous hormones res... [Eur J Appl Physiol. 2011] - PubMed result

lite nyfiken på detta men undrar över hur det skulle kunna se ut om man kör ett 3 split program som jag, att köra knäböj varje pass kan väl inte vara fördelaktigt ?
    alternativt om man kör lite knäböj innan bicepsträning, om passen ligger på bra avstånd från varandra...
    - här behövs ett test !

nån som har några tankar om detta ?
    anima sana in corpore sano

mandarin är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Mar 2012

Standard

Utan att vara speciellt insatt så känns det ganska ologiskt. Varför är just benövningar specifikt gynsamma för hormonnivåerna? Går det lika bra att vända på det? Dvs. köra överkropp först under ett benpass? Eller är det helt enkelt effekterna av att värma upp kroppen före träning som mätts?

Nä jag är skeptisk.
    Senast redigerad av spiderman den 2012-03-26 klockan 22:02.

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Citat Ursprungligen postat av mandarin Visa inlägg
    Utan att vara speciellt insatt så känns det ganska ologiskt. Varför är just benövningar specifikt gynsamma för hormonnivåerna? Går det lika bra att vända på det? Dvs. köra överkropp först under ett benpass? Eller är det helt enkelt effekterna att värma upp kroppen före träning som mätts?

Nä jag är skeptisk.
    Anledningen till att benträning främjar hormonnivåerna är att det är en betydande muskelgrupp.
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

linktree är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Blogginlägg
    1

Standard

Jag tror att man ska utnyttja hormon-påslaget som man får när man aktiverar stora muskler, (hela kroppen gör sig redo för "fight") annars så kommer det nog lägga sig på magen.

Numera är det ju populärt med sk. finisher. En bra "finisher" tar nog hand om det mesta hormon-påslaget.
    Senast redigerad av linktree den 2012-05-16 klockan 11:39.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg