+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Löpning: Hur besegrar jag "törsten"?

j.johansson1986 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Question Löpning: Hur besegrar jag "törsten"?

Hej, allesammans!

Äntligen har jag tagit itu med löpningen efter flera års uppehåll (ovilja samt en komplicerad fotledsfraktur har legat till grund).
    Ett problem jag nu upptäckt handlar om "törst". Jag klarar mig inte mera än någon/några kilometer ute i spåret förrän jag känner en sådan stor törst att jag måste stanna några minuter för vila och sedan fortsätta igen.
    Och vi alla vet hur otympligt det är att bära med sig en flaska oavsett storlek ut i motionsspåret.

Ärad forummedlemmar, har ni några bra tips hur jag ska lösa detta? Senaste tipset fick jag häromdagen: Dricka små mängder vatten hela dagen tills jag ger mig ut. Har ännu inte testat detta, men det låter dock lovande. Mera om min framgång återkommer jag med!

Tacksam om era svar, vänner!

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Jag tycker det mer låter som en psykisk grej än att du faktiskt är törstig och dehydrerad. Dricker du innan du börjar springa kan du inte rimligen bli av med den mängden på halva sträckan. Har du testat att försöka kämpa vidare?
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

j.johansson1986 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av spiderman Visa inlägg
    Jag tycker det mer låter som en psykisk grej än att du faktiskt är törstig och dehydrerad. Dricker du innan du börjar springa kan du inte rimligen bli av med den mängden på halva sträckan. Har du testat att försöka kämpa vidare?
    Jag prövade att dricka runt en halv liter till nästan en liter vätska ca. en timme innan jag gav mig ut och det fungerade rätt skapligt!

Visst ligger det något psykiskt i det skulle jag tro och visst, jag fortsätter och försöker inte tänka på att jag blir törstig när jag är ute i spåret. Hög musik hjälper! Nu är det runt bara fem-sex kilometer jag kör pga. att jag inte vill tröttna på alltsammans och till slut bara lägga av. Tänker öka stadigt kommande vecka och väntar dessutom på att ett par specialtillverkade skor ska bli klara (pga. fotledsfrakturen).

Jag var ute tillsammans med en vän häromdagen och han kommenterade på sammantaget att jag var betydligt mera "svettig" än honom. Hans kommentar var: "Du ser ju ut som att du sprungit ett halvt maratonlopp". Kan det vara så helt enkelt att jag har överproduktion av svett/kroppslig nedkylning än genomsnittet löpare? Bara en tes.

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Det kan säkert ha ett samband men det vore ju ganska konstigt om du skulle behöva dricka så extremt mycket i vilket fall som helst. Jag tror fortfarande det är en psykisk grej så hade jag varit du hade jag druckit normal mängd vatten och kört på. Det är inte så skönt att ha en liter vatten skvalpande i magen när man springer..
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

sandra24s avatar
    sandra24 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Maj 2009

Standard

om du inte vill springa med vattenbälte med en liten flaska på 2dl så skulle jag rekommendera ett extra glas vatten i timmen,fem timmar innan och sen en halvliter innan du ger dig ut i spåret.lycka till.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg