+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: tips på träning och viktminskning

sandra24s avatar
    sandra24 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Maj 2009

Post tips på träning och viktminskning

hej
    var ju i kalas form innan jag blev gravid,lillen är född och om tre veckor blir jag frisk förklarad och får börja träna igen.kommer lägga två dagar i veckan på gymmet hur ska jag lägga upp träningen???älskar ju styrketräning men inser att en hel del kondition måste in i bilden om jag ska gå ner de sista fem kilona.promenad med vagnen finns det ju tid för varje dag.

någon som kan ge tips på hur jag ska få ut så mycke som möjligt att mina två dagar i veckan på gymmet???

Robbbans avatar
    Robbban är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

2 split eller helkropps program 2 gånger veckan kanske måndag och torsdag eller liknande.

Mycket basövningar för varje muskel, kanske liknande från vad du kört innan? dock kanske bara 2 övningar /muskel

Du får helt enkelt köra nästan skiten ur dig på de dagar du kan

Eller så gör du som många andra, ta med barnet till gymmet och låt barnet ligga i sin lilla vagga bredvid dig när du tränar så kanske du kan få till en dag mer per vecka?

Kanske borde fråga, är det av nån speciell anledning du bara kan/hinner träna två gånger veckan?

Tänk på vara lite extra försiktig vid träning av magen de första taget och akta dig för för högt buktryck.

Lycka till nu och tveka inte att höra av dig om det är nått mer du undrar!
    /Robbban
    BB och Lic. Personlig tränare

sandra24s avatar
    Reg.datum
    Maj 2009

Standard

lilla killen är bara sju veckor och skulle inte tänka mig att ta med han, när jag är på gymmet vill jag bara tänka på träningen inget annat.känner just nu att det är vad jag vill lägga på träningen vill ju hinna träffa karlen med om dagarna,kalla mig kärlekskrank men så är det.funderat på att köra två pass med helkropp men funderar på hur jag ska få in konditionen,promenader i allära men fy vad tråkigt.

Hemulen1 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Håller med Robban om upplägg med hel och halvkropp.

Tycker dock inte du behöver slakta dig utan bryta övningarna innan du når fail. Känner du för att träna 2 timmar efter träningens slut så kan det vara ett bra riktmärke på att du gjort rätt. Personligen fungerar detta sätt bra. Annars i stort håll dig till ca 6 övningar.

Sedan kan du ju lägga den tunga träningen på gymmet 2 ggr/vecka men ha korta pass 5-15 minuter hemma (sidan om gången). Exempel armsträck, upphopp, fällkniv, någon dragövning (om du har möjlighet), utfall..............med mera

Robbbans avatar
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av sandra24 Visa inlägg
    lilla killen är bara sju veckor och skulle inte tänka mig att ta med han, när jag är på gymmet vill jag bara tänka på träningen inget annat.känner just nu att det är vad jag vill lägga på träningen vill ju hinna träffa karlen med om dagarna,kalla mig kärlekskrank men så är det.funderat på att köra två pass med helkropp men funderar på hur jag ska få in konditionen,promenader i allära men fy vad tråkigt.
    Okej, då kan vi utesluta ta med barnet till gymmet, men ha det i baktanken, du tjänar ett extra pass i veckan kanske om du tar med han

2 pass i veckan duger bra, du kommer kanske inte kommer få några större förbättringar men helt klart bättre än inget!

Hur tränade du kondition innan du blev gravid?
    Promenader/lite powerwalk med barnvagnen duger annars fint tills du kan komma tillbaka till ditt gamla schema/tider.

sandra24s avatar
    Reg.datum
    Maj 2009

Standard

mitt gammla schema kommer nog vara ett minne blått träna sex dagar i veckan och ca 8-10 timmar plus en del promenader på de.hade jag haft en son som sover mest så hade man ju kunnat ta med han men han gillar inte att ligga själv när han är vaken vilket är de flesta timmarna på dagen.han skriker tills man tar upp han så han också kan vara med o titta runt.just nu hade han varit ett skrik monster,men de växer ju snabbt.är duktig på att ta i ordentligt när jag styrketränar så tycker att två helkroppsschema i veckan borde ge lite iallafall plus några promenader.de närmta månaderna lär jag ju se hur kroppen reagerar på träningen.

Robbbans avatar
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

De kommer nog bli en bra "chock" för kroppen att köra nu helt annat schema och upplägg från innan

karinfallen är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Jag fick barn i maj och har sedan 3 veckor börjat träna igen. Jag går dock inte på gym utan kör på hemma. Dels tränar jag med min egen kroppsvikt, gör övningar som t.ex squats, utfall, burpees, liggande benlyft, hötlyft etc... och dels har jag lagt några få hundralappar på en kettlebell, träningsmatta, pilatesboll och chinup-bar.
    Det går att få ut mkt bra och effektiv träning även utan gymutrustning - åtminstone så här i början medan barnet fortfarande är så pass beroende av en 24/7. Inte alltid så lätt att försöka planera med en liten knodd med hemmaträning kan man anpassa sig lite mer... passa på när den lille sover t.ex.
    Jag själv kör 5 pass hemma (30-45 min per tillfälle) i veckan nu, och ser på 3 veckor redan stora förändringar - både på muskulatur och på kroppsfettet. Den klassiska putmagen man får efter en graviditet minskar märkbart! 1 cm i veckan hittills. Bålträning (core) är svinbra för att få bukt på det!
    Kettlebellträningen är min personliga favorit. Köpte en 8 kg+medföljande träningsDVD från gymgrossisten för 299 kr. Väldigt mkt värt pengarna!
    Lycka till

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg