+ Svara på ämne
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Gå ner i vikt, utan att tappa muskler, och helst bygga muskler!??

rentol är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Standard Gå ner i vikt, utan att tappa muskler, och helst bygga muskler!??

Tjena.

Verkar finnas mycket kunnigt och trevligt folk här, så jag tänkte höra med er om vad ni tror! Dock vet jag inte om inlägget hamnade i rätt kategori, men vi kör..

Jag är i 20 års åldern, jag är ganska fet, och har alltid varit det. Som mest har jag vägt uppemot 115 kg, 183 cm lång. För någon sommar sedan så bestämde jag mig för att gå ner lite i vikt (dåvarande vikt 100). Jag gjorde lite ändringar med kosten, och började promenera. Det blev grötfrukost med grovt bröd utan smör, och ganska mkt ägg och makrill när jag blev sugen på något. I övrigt åt jag som vanligt, med den skillnaden att jag räknade kalorierna.

Jag promenerade ganska mycket, 1h/dagen minst 5 dagar i veckan. Att gå ner i vikt var aldrig något problem, gick nog ner 14 kg på 12 veckor. Visst blev jag smalare också, absolut, men jag tappade nog en hel del muskler. Det kanske var inbillning också, då mkt fett försvann från både armar och ben. Jag slutade när jag märkte att det tog på musklerna, och sen dess har jag inte engagerat mig.

Nu är jag väll uppe i ca 90 (fet, inte speciellt stark tror jag)

Det jag vill göra, är att gå ner i vikt (90 ---> 78-83 kg) och samtidigt lägga på muskler på vägen. Är det möjligt, utan att träna stenhårt på gymmet samtidigt? Jag kan endast träna hemma, då jag bor dåligt till och p.ga. arbetstider. Jag har hantlar och en skivstång hemma.

Det blev ganska mycket text om ingenting, känns som att jag hade kunnat krympa ner det till några rader och ändå fått fram mina fråga, men jag tappade tråden och är lite trött. Men det jag vill fråga om, är hur jag skall gå till väga, samt tips/idéer?

Tack på förhand.

Manisk är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Standard

Hej!
    Jag hoppas jag kan ge dig några bra tips, några som du säkert hört förut.
    1. Ät ofta men mindre.
    2. Uteslut frukt, banan är okej. För det innehåller samma socker som i läsk, men "anses" vara bra. Kvinnor tar lätt upp sådant socker och lägger på sig. Men en banan efter träning är bra.
    3. Variera muskelträning och kondition.
    Det finns något som kallas uthållighetsträning, vilket är att gå snabbt eller jogga en längre sträcka.
    Det finns intervall, spring - jogga sakta - spring. Och det kan man göra i repetitioner, jogga sakta 20 sek, spring 20 sek osv. i c. 2 minuter x 8.

Tänk på att muskelbildning är fettförbränning det med. Och utmana dig själv. Variera tung muskelträning med intervall och uthållighetsträning.

Själv har jag tränat hårt i c. 3,5 månader och gått upp 7 kilo i muskler, och ner 5 kg i fett.
    Muskler väger mer än fett.

Ett råd angående muskelträning. Variera styrka - långa muskler, med tunga övningar.
    Utmana dig själv och kör hantlar c. 4 kilo sedan öka kilo för kilo. Först 3x7 sen 3x 10 sen 3x15 desto starkare du blir.
    Det går super bra att träna hemma.. men se till att göra övningarna rätt och tungt. Pilates är grymt bra för styrka!
    Se ett program över hur man gör och så kör du!

Jubbe är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2010
    Blogginlägg
    67

Standard

varför ska man utesluta frukt men inte banan? Bananer innehåller dubbelt så fler kolhydrater än vad t ex apelsin, äpple och päron ( per 100g )

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg