+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Gym Schema, KRTIK

Rickyy är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Standard Gym Schema, KRTIK

Hej nu är det dax att börja gyma då jag la av med ishockey , har inte gymat så himmla mycket utan mest kört med egen kropp.

Detta schema är vad jag dragit ihop:

Måndag: Bröst, Triceps , mage

Onsdag: Axlar , Biceps , Rygg

Torsdag: Ben , Vader , Underarmar

Söndag: Springa 1 mil

Bröst: Bänkpress , Flyes , Hantelpress
    Triceps: Push down , kickbacks
    Mage: Situps , Liggande benlyft på lutande bänk

Axlar: Axelpress , Militärpress
    Biceps: Skivstångscurl , Hantel
    Rygg: Marklyft , Latsdrag , Shrugs

Ben: Knäböj , benpress , Sittande vadpress
    Underarmar: Handled stång ,

Då jag är ny så vill jag gärna att ni hjälper mig lite med andra övningar som ist är bättre.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Det finns inte bättre övningar än knäböj, marklyft, bänkpress och (axel)press, alla utförda med skivstång, så på den punkten finns inget att förbättra. Möjligen skulle du kunna byta några av de andra övningarna, t.ex. så är kanske inte kickbacks särskilt effektiv användande av tiden på gymmet. Kör dips istället. Lägg gärna också in chins istället för latsdrag. Kanske du skulle ha nytta av att köra något mer för kroppens baksida, typ rumänska marklyft, goodmornings eller raka marklyft. Men på det stora hela ser det bra ut när det gäller val av övningar.

Hur många set och reps kör du? Tunga och lätta dagar? Tunga och lätta perioder? Hur ökar du, finns det en metod?

Varför springer du just 10 km? Jag menar, varför inte springa 20 km eller 5 km, eller inga km alls?

charliepaka är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Standard

Enligt mig är det lämpligt att ha ryggpasset för sig självt eftersom det är en så stor del av din kropp, det är dock upp till dig.. Tycker det också kan vara svårt att pressa ihop ett schema på tre dagar då det ofta kan bli långa pass eller lite för få övningar per muskelgrupp. Annars så kan jag hålla med Baxpin om att grundövningar ser bra ut samt att du borde lägga till dips och chins.

Tycker det ser bra ut annars sen lär du märka väldigt fort om du upplever att det inte fungerar som du vill, då kan du bara helt enkelt byta ut, ta bort eller lägga till någon övning eller ändra på antalet reps och set.

Conny är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jul 2008

Standard

Skit i dipsen! Hög skaderisk och det finns bättre sätt att träna triceps, axlar och bröst.

Robbbans avatar
    Robbban är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Conny Visa inlägg
    Skit i dipsen! Hög skaderisk och det finns bättre sätt att träna triceps, axlar och bröst.
    Dips är en riktigt kött och potatis övning, kanonbra för bygga massa och storlek på både triceps och bröst (beroende på hur du är lutad).

Skaderisken finns i alla övningar, du kan skada dig i dips om du är för snabb, går för långt ner med för korta muskler m,m..
    BB och Lic. Personlig tränare

Reg.datum
    Jul 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Robbban Visa inlägg
    Dips är en riktigt kött och potatis övning, kanonbra för bygga massa och storlek på både triceps och bröst (beroende på hur du är lutad).

Skaderisken finns i alla övningar, du kan skada dig i dips om du är för snabb, går för långt ner med för korta muskler m,m..
    Finns som sagt bättre övningar för de musklerna som aktiveras av dips. Vill man bli bra på dips så ska de prioriteras. Länkar till en dips-guide skriven av Martin Löwgren. Läs och värdera själv om du vill utsätta dina axlar för dips https://www.flashback.org/t1147716

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Är du säker på att Martin skrivit artikeln själv?

Det är inget fel på dips. Snarare är det så att de flesta inte tränar axlar på ett sätt som håller dem friska. Regelbundna dips och pressar över huvudet skulle troligen bota många bänkpress-axlar.

Reg.datum
    Jul 2008

Standard

Ja, jag är säker på att Martin har skrivit den. Men om TS och du vill köra dips, by all means. Men personligen så anser jag att skaderisken är för hög jämfört med vad den ger.

Robbbans avatar
    Robbban är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Kör inte dips om du inte vill det, ingen som tvingar dig.
    Jag har kört dips i flera år utan dra på mig några skador, inte heller andra heller jag känner som tränar.

Orkade inte läsa igenom artikeln, men han snackar om axlar som går ur led, senor som pajar m,m, allt detta kan lika gärna om du råkar gå in i en dörr, ramlar ner på marken eller till och med bara sträcker dig för ta upp en tidning.
    Ska man hålla på att tänka "ne, för stor skade risk på den övningen. för stor skaderisk att springa m,m" då kan man lika gärna ligga i sängen hela dagarna.
    Visst är du inte tillräkligt uppvärmd och kör dips med eller utan vikter så är risken stor att du skadar dig, som alla andra övningar..

Så jag ser ingen som helst anledning till att inte köra dips om du är frisk, skadefri och uppvärmd.

Och såklart så ska du utföra det rätt, är du nybörjare på dips, be någon på gymmet som verkar ha koll att se över ditt utförande på övningen.
    BB och Lic. Personlig tränare

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg