Hej! Jag är en kille på snart 21 år, 185 cm och väger ca 77 kg. Min kroppsform kan beskrivas som smal, men med en fettsamling runt midjan och benen. Jag började träna i januari i år, och fick hjälp av en insatt kompis med hur grundläggande övningar för hela kroppen fungerar. Jag har med hjälp av kompisen satt ihop ett styrketräningsprogram där jag kör uppdelat 4 dagar i veckan, varje muskelgrupp får vila 1 vecka mellan passen. Jag brukar också springa en av dessa dagar innan jag lyfter lite vikter. Jag har dock funderat fram och tillbaka på vad jag ska prioritera först, fettförbränning eller muskelökning? Har ju fått intrycket av att det är väldigt svårt att genomföra båda två på en gång och att man först bör bygga muskler som sedan hjälper till att bränna fettet. Jag är inte intresserad av att bli särskilt stor och bred, utan vill helst få en rak hållning, platt mage och lite större armar än nu. En grundläggande, men ändå synlig muskelmassa, så kroppen inte blir dålig i alltför tidiga år, kort och gott. Finns det någon som har ett bra tips på en ungefärlig tid att bulka upp sig innan man påbörjar en deffperiod? När jag fortfarande har fettsamlingar är det ju nämligen svårare att se hur mycket mina muskler har vuxit. Och är det någon idé att fortsätta springa en dag i veckan och ta mina "raska tvåtimmarspromenader" på kvällarna om man ska bulka, utöver att det är bra för konditionen? Kommer det att hämma muskelväxandet? Jag är noga med att ta en proteindryck efter varje träningspass, och jag har skurit ner på godis och skräpmat avsevärt sedan jag kom igång.
Lite varierade mattips för både bulk/deff skulle också uppskattas!
Nu blev det mycket på en gång, men det är mitt första besök på forumet, och jag är som ni har förstått ganska grön på detta...
Tack på förhand!
Sebbe
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)