+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Hur ofta ska man ta proteinpulver?

xire är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Cool Hur ofta ska man ta proteinpulver?

Hej, Jag har precis börjat med proteinpulver.
    Men hur ofta ska man ta det? just nu kör jag på morgonen och efter träningen.
    Någon tränar på gym som tar proteinpulver som kan hjälpa mig?
    Tack!

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Du kan ta ditt protein i princip när du vill. Ta det som mellanmål, efter träning etc.
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Reg.datum
    Feb 2009

Standard

"Hur ofta ska man ta proteinpulver?" ... Först & främst så "tar" man inte protein pulver du dricker protein pulver! media har gjort ett underbart jobb med att manipulera människor till att tro att proteinpulver är någon special dryck som man bara behöver tag en gång sen är jobbet gjort. Men proteinpulver är bara en måltidsersättare inte bättre än en välbalanserad måltid.

charliepaka är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Standard

Du kan väl inte på fulla allvar påstå att det är en måltidsersättare? Då ska man alltså kunna dricka proteintillskott frukost, lunch och middag. Det är snarare ett komplement än en måltidsersättare, så sist men inte minst, innan du klagar på hur andra väljer att formulera sig så kan du börja tänka på hur du själv skriver

Men gör som spiderman skrev och annars så står det förmodligen på förpackningen till tillskottet hur du ska dosera intaget!

Robbbans avatar
    Robbban är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Läs bruksanvisningen.

Först och främst så behöver inte amatörer/funktionärer proteinpulver, man får i sig gott om protein inom den vanliga kosten.
    Är du mer seriös och ska tävla så ska du inte behöva fråga när du skall ta det.

Proteinpulver är i stortsätt för Eliter, de som satsar på det dom gör ett X antal timmar per dag ett X antal gånger i veckan (över 5 dagar i veckan)

Som sagt, många tror att proteinpulver är mirakeldryck, vilket det INTE är och kommer ALDRIG att vara
    BB och Lic. Personlig tränare

MongoMan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Robbban Visa inlägg
    Läs bruksanvisningen.

Först och främst så behöver inte amatörer/funktionärer proteinpulver, man får i sig gott om protein inom den vanliga kosten.
    Är du mer seriös och ska tävla så ska du inte behöva fråga när du skall ta det.

Proteinpulver är i stortsätt för Eliter, de som satsar på det dom gör ett X antal timmar per dag ett X antal gånger i veckan (över 5 dagar i veckan)

Som sagt, många tror att proteinpulver är mirakeldryck, vilket det INTE är och kommer ALDRIG att vara
    "proteinpulver är för eliter" Det är det dummaste jag någonsin hört. Proteinpulver är exakt lika bra protein som de som kommer från kyckling. Plus att det är otroligt billigt och lättillgängligt.

Dessutom så ökar vassle insulin responsen och reducerar blodglukos responsen. Det är även positivt för kroppens immunförsvar. Ska jag fortsätta?

Robbbans avatar
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av MongoMan Visa inlägg
    "proteinpulver är för eliter" Det är det dummaste jag någonsin hört. Proteinpulver är exakt lika bra protein som de som kommer från kyckling. Plus att det är otroligt billigt och lättillgängligt.

Dessutom så ökar vassle insulin responsen och reducerar blodglukos responsen. Det är även positivt för kroppens immunförsvar. Ska jag fortsätta?
    Dock så sa jag att proteinpulver är stortsätt för eliter.. för en 15-16 åring som knappt tränar 3 dagar i veckan och äter bra behöver INTE proteinpulver.

Och nej, det är INTE lika bra som kyckling, visst du får i dig proteinet, men var föreslår du? konstgjort protein med lite div. ämnen i eller riktigt animaliskt protein som ingen har mixtrat med, blandat ut med lite olika medel m,m?
    Men visst visst, käka du proteinpulver istället för kyckling m,m för det är exakt lika "bra" som kyckling..

Lång dosering av proteinpulver tar hård stryk mot din lever, men vem behöver en lever..?
    Visst det ökar kroppens immunförsvar, så du menar alltså att jag skall käka proteinpulver istället för frukt, kött och vitaminer för hålla mig frisk?

Låter ju kanon att få 15-16 åringar att käka proteinpulver istället för riktig kost(kött, kyckling, fisk m,m) för det är mycket "billigare" och lika "bra".
    Tycker även det är jätte bra att äta proteinpulver för hålla sig frisk istället för äta frukt, grönsaker, vitaminer och allt som innehåller dessa..
    Och det bästa av allt är helt klart att få dom att käka konstgjort protein som sakta men säkert förstör deras lever.

Ska jag fortsätta?
    Kör på.

(och varför jag väljer en 15 - 16 åring som exempel är för att kanske 75 % av detta forumet består av killar i den åldern)

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Dock så sa jag att proteinpulver är stortsätt för eliter.. för en 15-16 åring som knappt tränar 3 dagar i veckan och äter bra behöver INTE proteinpulver.
    Det du skrev om att proteinpulver är till för eliten som tränar 5 dagar i veckan är fel, vilket du också verkar inse (det finns ju trots allt ett stort spann mellan nybörjare och elitsatsande). Varifrån du fått informationen om TS ålder, tränings- och kostvanor vet jag inte. Kanske du har rätt.

Och nej, det är INTE lika bra som kyckling, visst du får i dig proteinet, men var föreslår du? konstgjort protein med lite div. ämnen i eller riktigt animaliskt protein som ingen har mixtrat med, blandat ut med lite olika medel m,m?
    Men visst visst, käka du proteinpulver istället för kyckling m,m för det är exakt lika "bra" som kyckling..
    Proteinet i som finns i pulver är inte konstigare eller sämre än från andra källor (om du har annan information så vill jag gärna ta del av den). Däremot är det, som MongoMan påpekade, ett enkelt sätt att höja sitt intag (och relativt billigt om du använder vasslebaserade produkter).

Lång dosering av proteinpulver tar hård stryk mot din lever, men vem behöver en lever..?
    Att ett långvarigt intag av proteinpulver skulle leda till leverskador är inte sant, förutsatt att du doserar enligt anvisningarna. Om du har normal funktion på lever och njurar så är det i princip riskfritt. Väldigt höga intag kan förstås vara skadliga, men det är väl inte det vi diskuterar här?

Visst det ökar kroppens immunförsvar, så du menar alltså att jag skall käka proteinpulver istället för frukt, kött och vitaminer för hålla mig frisk?

Låter ju kanon att få 15-16 åringar att käka proteinpulver istället för riktig kost(kött, kyckling, fisk m,m) för det är mycket "billigare" och lika "bra".
    Tycker även det är jätte bra att äta proteinpulver för hålla sig frisk istället för äta frukt, grönsaker, vitaminer och allt som innehåller dessa..
    Och det bästa av allt är helt klart att få dom att käka konstgjort protein som sakta men säkert förstör deras lever.
    Här verkar du ryckas med av din egen retorik. Jag tycker att det oftast blir en bättre diskussion om de medverkande håller sig till det som faktiskt sagts.

(och varför jag väljer en 15 - 16 åring som exempel är för att kanske 75 % av detta forumet består av killar i den åldern)
    Det är en klen tröst för TS om det visar sig vara en medelålders kvinna med ett förflutet som elitidrottare. Jag tror mer på ditt antagande, men eftersom ingen bryr sig om att ta reda på den verkliga situationen så riskerar hela diskussionen bli meningslös för den stackars frågeställaren

Robbbans avatar
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Det du skrev om att proteinpulver är till för eliten som tränar 5 dagar i veckan är fel, vilket du också verkar inse (det finns ju trots allt ett stort spann mellan nybörjare och elitsatsande). Varifrån du fått informationen om TS ålder, tränings- och kostvanor vet jag inte. Kanske du har rätt.
    Jag håller fullständigt med om att vilken person som helst kan dricka proteinpulver men håller man koll på kosten, vilket man borde göra om man tycker att man tränar hårt , har ett mål med träningen som att bli större, starkare eller se mer vältränad ut så behöver man faktiskt inte protein ändå.. Har du mycket proteinsnål mat hemma så visst varför inte.
    Räkna ut hur mycket protein du behöver och räkna hur mycket protein du egentligen får i dig på en dag (Utan tillskott från pulver)

Proteinet i som finns i pulver är inte konstigare eller sämre än från andra källor (om du har annan information så vill jag gärna ta del av den). Däremot är det, som MongoMan påpekade, ett enkelt sätt att höja sitt intag (och relativt billigt om du använder vasslebaserade produkter).
    Ska se om jag kan hitta denna informationen.
    Dock så innehåller en hel del proteinpulver lite fler ämnen än bara rent vassleprotein eller kasein.(läs längre ner)
    Så dessa produkter är inte alltid helt rena, pratar inte steorider nu men kanske en hel del "utfyllnads" produkter för göra produktionen billigare eller liknande.
    Kan inte påstå att alla dessa extra produkter är de bästa att få i sig.

Att ett långvarigt intag av proteinpulver skulle leda till leverskador är inte sant, förutsatt att du doserar enligt anvisningarna. Om du har normal funktion på lever och njurar så är det i princip riskfritt. Väldigt höga intag kan förstås vara skadliga, men det är väl inte det vi diskuterar här?
    Var på föreläsning hos en kille som hade tagit proteinpulver ett x antal år och imed det så hade han en mycket kass lever, vet inte om han hade opererat bort den eller nått.
    Överdosering framgick inte men att pulvret var helt rent visste han inte och de övriga ämnena (utom proteinet) hade tagit kol på hans lever.

Det är en klen tröst för TS om det visar sig vara en medelålders kvinna med ett förflutet som elitidrottare. Jag tror mer på ditt antagande, men eftersom ingen bryr sig om att ta reda på den verkliga situationen så riskerar hela diskussionen bli meningslös för den stackars frågeställaren
    Helt sant!
    Tyvär känner jag att mina senaste inlägg inte var riktad mot TS utan lite mer allmänt.
    Det finns en hel del killar, framför allt nybörjar killar som söker lite tips och tricks för bli stora och starka så snabbt som möjligt, och genom att läsa här så kanske de får en förståelse att proteinpulver inte är mirakelpulver, riskfritt(beroende på hur ärliga de olika märkerna är) eller om de ens behöver de i början på deras gymkariär?

En annan sak, kolla in Muscletech's produkter, ser många killar på gymmet som har köpt dessa eller som tänker köpa.
    Deras innehållsförteckning är inte att leka med.

SynthePro®Kreatin MonohydratAmino Flex (Cell-Specific Super Amino Acid Blend)L-AsparaginsyraGlycinL-SerinL-Ornithine Alpha KetoglutarateAminoFX (Precision Ratio Branched Chain Amino Acid Matrix)LeucinL-IsoleucinL-ValinAminoChain (Rapid Absorbing Essential Amino Acid Matrix)L-TreoninL-Lysin HCLL-FenylalaninL-MetioninL-Lysin AspartatAminoDrive (Ultra-Pure Conditional Essential Amino Acid Complex)L-GlutaminL-Glutaminsyra
    L-ProlinL-TyrosinInsulogen®InositolTaurinKonjac Flour (As Amorphophallus Konjac) (Root) Supplying 90% GlucomannanAlfaliponsyraD-Pinitol††Nitroxen®L-ArgininL-Arginin PyroglutamatDikalium fosfat anhydrous
    Trikalium citrat monohydrat
    L-HistidinTrans-Ferulic syra
    AKG (Alfa-Ketoglutaratsyra)ENZYPLEX (Enzymatic Digestibility Matrix)PapainAmylas
    Nu kan man bara fråga sig, ska ett proteinpulver innehålla allt detta? gör en kyckling det också?

Finns ju såklart många andra proteinpulver som innehåller knappt hälfen men ville bara visa..

Min information har jag fått från div. kurser och föreläsningar samt studeringar.

Här är en liten text jag hittade på internet om någon vill läsa Whey for dummies
    Senast redigerad av Robbban den 2011-05-09 klockan 12:51.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Var på föreläsning hos en kille som hade tagit proteinpulver ett x antal år och imed det så hade han en mycket kass lever, vet inte om han hade opererat bort den eller nått.
    Överdosering framgick inte men att pulvret var helt rent visste han inte och de övriga ämnena (utom proteinet) hade tagit kol på hans lever.
    Det kan vara sant. Det kan också vara falskt. Att killen hade problem med levern var nog riktigt, men hur allvarligt det var eller vad det berodde på vet vi inte. Troligen inte han heller.

Med tanke på den mängd proteintillskott som förbrukas varje år och hur få (om ens några) fall av leverskador som förknippas med detta så är det troligen riskfritt.

En annan sak, kolla in Muscletech's produkter, ser många killar på gymmet som har köpt dessa eller som tänker köpa.
    Deras innehållsförteckning är inte att leka med.
    ---8<--- klippt bort innehållsförteckning ---8<---

Tja, det mesta av detta är aminosyror så det är inte så illa som det ser ut på ytan. Att de grupperar syrorna och ger grupperna säljbara namn är bara marknadsföring. Men de har helt klart spetsat sitt protein med andra tillskott, främst kreatin. Vilket kan vara OK om du ändå vill ta detta tillskott (och ge tillverkaren bra betalt för att du ska slippa skopa upp en tesked kreatin själv).

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 2 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 2 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg