+ Svara på ämne
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: vad förbränner man mest på ? löpa eller gå/jogga

osmanoskar är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Mar 2011

Standard vad förbränner man mest på ? löpa eller gå/jogga

tja jag undrar om jag förbränner mer om jag går i 7 km/t i 45 minuter eller om jag springer i 10,5 i 15 minuter.
    vilket sätt går snabbast att få bort underhudsfettet på?

tack för svar

Robbbans avatar
    Robbban är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Genom att ligga ett underskott av energi/kalorier.
    Felet som de flesta gör efter en konditions runda och vill gå ner i vikt/fett är att de t,ex bränner 500 kcal på rundan, sen kommer de hem och äter 500 kcal igen, då har du alltså gått plus minus noll i förbränning, du kan ha ökat andelen långsamma fibrer och ett starkare hjärta.
    BB och Lic. Personlig tränare

nicke87 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

konstig jämförelse.. antagligen gå i 45 min.. men ska du välja nått av det eller varför undrar du?.. vill du förbränna fett så håll på länge.. går du i 45 min så förbrukar du mindre än om du springer i 45 min.. (det går åt mer energi att förflytta en massa snabbare).. vill du gå ner i vikt.. gör av med mer och ät mindre.. lätt matte

Reg.datum
    Mar 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av nicke87 Visa inlägg
    konstig jämförelse.. antagligen gå i 45 min.. men ska du välja nått av det eller varför undrar du?.. vill du förbränna fett så håll på länge.. går du i 45 min så förbrukar du mindre än om du springer i 45 min.. (det går åt mer energi att förflytta en massa snabbare).. vill du gå ner i vikt.. gör av med mer och ät mindre.. lätt matte
    Jag tänkte på asså jag blir så trött efter 15 minuter när jag springer så orkar inte mer men orkar gå i ca 45 minuter så vilket borde jag välja ? att springa kort men snabbt eller sakta men länge?
    jag brukar köra 1 muskelgrupp samma dag också i styrketräning

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Att löpa förbränner fler kalorier, men det är inte samma sak som att förbränna fett. Lågintensiv träning som att gå förbränner en högre andel fett än motionsformer med högre tempo som tar sin energi från glykos, alltså kolhydrater (mestadels).

Men energimängden är alltså högre vid löpning än vid gång medan fettförbränningen är högre vid gång. Dock så kommer den totala energimängden vara mycket högre än gång vilket gör att du kommer förbränna mer fett även om du springer.
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Reg.datum
    Mar 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av spiderman Visa inlägg
    Att löpa förbränner fler kalorier, men det är inte samma sak som att förbränna fett. Lågintensiv träning som att gå förbränner en högre andel fett än motionsformer med högre tempo som tar sin energi från glykos, alltså kolhydrater (mestadels).

Men energimängden är alltså högre vid löpning än vid gång medan fettförbränningen är högre vid gång. Dock så kommer den totala energimängden vara mycket högre än gång vilket gör att du kommer förbränna mer fett även om du springer.
    så jag borde springa ? och äta bra

nicke87 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

försök att hålla igång i en timme.. sen i början kanske du får jogga i 30 min och gå 30.. sen ha som mål att orkar jogga i 60 min och sen nästa mål är att springa i 60 min..

Reg.datum
    Mar 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av nicke87 Visa inlägg
    försök att hålla igång i en timme.. sen i början kanske du får jogga i 30 min och gå 30.. sen ha som mål att orkar jogga i 60 min och sen nästa mål är att springa i 60 min..
    okej tack för hjälpen det ska jag försöka med

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Deff = Gå
    Gå ner i vikt utan att bry sig om vad = Spring
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Hemulen1 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Du kan se detta ur ett bredare perspektiv.´

All träning som kommer upp i 6 MET (metabolic equivalens) eller över kommer ge en ökad ämnesomsättning med 4-7% i upp till 24 timmar efter avslutad aktivitet.
    Träning som räknas till denna kategori är styrketräning, intervallträning, simma intensivt, ro etc.

6 MET innebär att ämnesomsättningen ökar 6ggr.

Dessutom kommer nedbrytningen på proteiner från tex styrketräning ge ytterligare ökad ämnesomsättning i upp till 48 timmar.

I kort: Du kan träna på rejält och låta det gå ca 48 timmar emellan, är du van vid hög belastning så kan du göra det oftare med smart variation.

Sedan kan du ju fylla ut övriga dagar med gång så länge inte denna påverkar din återhämtning negativt. All aktivitet ökar stressen på systemet så finna balans är viktigt.

Lugn aerob träning förbränner ju självklart men förbränningen upphört mycket fort efter avslutad aktivitet.

God Lycka

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg