+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Kolhydrater hämmar testosteronproduktionen?

fiskmat är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Dec 2010

Standard Kolhydrater hämmar testosteronproduktionen?

Haloj!

Jag har funderat lite över testosteronproduktionen som sker under natten. Det jag har läst är att under djupsömnen så produceras testosteron och att insulin hämmar produktionen av testosteron. Är det då dåligt att käka kolhydrater innan man går och lägger sig eftersom att insulinproduktionen då ökar?
    Låt säga att man tar några glas mjölk innan man går och lägger sig för att komma åt kasseinet. Är det då ett dåligt alternativ för att det innehållet kolhydrater?

Om jag har fått något om bakfoten så säg till och förklara gärna.

Tack i förhand!

Robbbans avatar
    Robbban är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Är dock inte inriktad på detta men, kolhydratet försvinner snabbt ut i kroppen som glykogen, och de du får i dig från mjölk försvinner snabbare är proteinet.
    Kroppen tar hand om kolhydrater sen proteinet.
    Så frågan är om din om du vill sänka produktionen av testosteron under en liten stund av natten och ha protein (byggstenar) en större del av natten?
    Som sagt inte inom mitt område men.
    BB och Lic. Personlig tränare

Reg.datum
    Dec 2010

Standard

Jo, jag tänkte något sånt men undrar lite hur länge insulinhalten i kroppen är hög efter intag av kolhydrater. I detta fallet kolhydrater som finns i mjölk.

Robbbans avatar
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

En stor och viktig grupp av kolhydrater kallas kostfibrer. Kostfibrer brukar delas i lösliga och olösliga typer, de lösliga finns i företrädesvis i baljväxter, frukt, bär, rotfrukter och grönsaker, dessa stabiliserar blodsocker och insulinnivåerna.
    Detta är dock det jag vet just nu om detta, har ingen möjlighet till dator pga är på kurs och sitter på mobil.

Reg.datum
    Dec 2010

Standard

Jaha. Gött, bra att veta. Tack tack!
    Men ser ni en fördel med att ta några glas mjölk innan man går och lägger sig för att få i sig kasseinet eller spelar det i princip ingen roll?

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Det är sannolikt en så marginell skillnad att det varken gör från eller till helheten förutsatt att du tar de glasen vid något annat tillfälle
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Reg.datum
    Dec 2010

Standard

Misstänkte att det var så, men var lite osäker. Tack för alla svar

Robbbans avatar
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Jag ser ingen anledning till att helt och hållet skippa kolhydrater innan läggdags och bara dricka/äta 100% protein.
    Kroppen behöver kolhydrater för glykogen både för kropp och hjärnan, utan kolhydrater så "svälter" hjärnan.
    Om man skall tänka i träningssammanhang så tar kroppen energi av fett och kolhydrater, när man har slut på dessa tar kroppen energi från protein, vilket i stortsätt innebär svält, energi skall inte tas från protein.

Det sista har inget med sömn m,m att göra men bra att veta.
    Ladda med kolhydrater och fett innan träning.

Reg.datum
    Dec 2010

Standard

jaja, så är det självklart. Majoriteten av kalorier man intar varje dag ska ju komma från kolhydrater och fett. Tack för kommentaren

Fortfarande intresserad av insulinets hämmande effekt på testosteronproduktionen. Så om nån vet hur detta fungerar eller vet någon bra artikel så länka eller berätta gärna!

Träna på!

Robbbans avatar
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Jag har ej sett någon vetenskaplig studie som bevisar att insulin hämmar testosteronproduktionen. Om det finns någon så är det i så fall endast marginellt.
    Insulin är ett hormonellt protein som bla reglerar blodsockernivån efter måltid. Signaler går till våra muskler och fettvävnaden att uppta sockret som kommit ut i blodbanan. Det är dessutom ett anabolt protein. Äter man en välbalanserad kost reglerar kroppen det alldeles utmärkt på egen hand. Du kan dock äta en lite mer proteinrik kost innan läggdags, eftersom kroppen bl a behöver det för att reparera de skadade cellerna.

Summa summarum. Det är viktigare att få både tillräcklig kvantitet och kvalitet på sin träning och sömn än att oroa sig över ett par glas mjölk!!
    Senast redigerad av Robbban den 2011-03-24 klockan 14:36.

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg