+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp med deff!

ypper är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2011

Standard Hjälp med deff!

Tjenna! tränat tung styrketräning nu ett år och har lite frågor nu inför sommaren.
    Jag har läst X antal guider nu på internet och alla säger åt mig ät så och så mycket Kcal...

Men om jag inte är mycket för att räkna o ha mig finns de något enklare sätt?`

Jag äter väldigt mycket kolhydrater till middag (gillar potatis o spaghetti) men går de inte bara skära ner på de o pumpa lite mer Kött o sallad?
    (självklart lite spaghetti får de bli!)
    Äter oftast svensk husmanskost

MVH Ypper

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Jag äter väldigt mycket kolhydrater till middag (gillar potatis o spaghetti) men går de inte bara skära ner på de o pumpa lite mer Kött o sallad?
    Jo, det går. Det är precis så man brukar göra, alltså minska matintaget eller öka aktiviteten.

Du gillar inte att räkna säger du, men du måste nästan ha något referensvärde annars är du helt vilse om var du är någonstans. Du kan ju räkna på hur mycket kollisar du behöver dra ifrån per dag. Det blir enkelt. Typ istället för 1 dl ris tar du en halv etc.
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Robbbans avatar
    Robbban är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Dra ner på kolisarna och ät mer kött, fisk samt sallader.
    Samt börja springa för öka förbränningen, dock ej i samband direkt innan/efter träning, pga negativ effekt på byggandet.

spidermans avatar
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Citat Ursprungligen postat av Robbban Visa inlägg
    Dra ner på kolisarna och ät mer kött, fisk samt sallader.
    Samt börja springa för öka förbränningen, dock ej i samband direkt innan/efter träning, pga negativ effekt på byggandet.
    Jag tycker detta är lite för mycket om man vill behålla sin muskulatur. Dels dra ner matintaget och samtidigt börja springa (som är en aktivitet som kräver kolhydrater). Vad som händer annars är ju att man börjar äta muskler som energi.. Jag skulle förespråka lågintensiv träning om du ska bli av med fett och behålla muskelmassa.

Rova är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

Jag har kollat skidorna nu under en lång tid och idag gjorde Björn Ferry ett fenomenalt åk i skyttestafetten.

Och han äter ju en form av lchf/stenålderskost året runt samtidigt som han tränar på elitnivå i skidskytte. Det är lite därför jag blev intresserad av att testa det.
    Det jag insett nu efter att ha dragit ner på alla former av pasta, potatis, ris och snabba kolhydrater i stort, samtidigt som jag gymmar och tränar handboll. Är att i början är det jobbigt, men kroppen ställer om och man hänger med som vanligt efter ca. 2 veckor igen.

Att deffa är ju rätt individuellt. Och som tidigare sagt så kommer man inte undgå att räkna lite. Man måste äta rätt så att musklerna påverkas minimalt. För såfort du kommer under det dagliga kcal minimum som kroppen behöver, påverkas även musklerna som är väldigt energikrävande.

spidermans avatar
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Ja, fast LCHf och stenålderskosten är mer en livsstil än något som kan relateras till en deff. En deff och läget du kommer till är inget du stannar på under en längre period då det är alldeles för påfrestande.

Men jag har aldrig kört något längre kolhydrat-uppehåll. Kör Ferry helt utan kollisar?

Rova är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

Nej Ferry är inte helt fri. Han ligger väl på 10% kolhydrater ungefär om jag inte missminner mig.

Men jag håller med att det är mer ett aktivt val i sin livsstil än en diet.
    Men i en traditionell deff skulle jag vilja säga att det effektivaste är bara halvera sitt matintag eller öka sin träning. Då slipper man det där extrema omslaget som krävs vid lchf, högproteinkoster.
    För man kan inte undgå att det är rätt stort steg att helt utesluta något i sin kost. Jag saknar ju fortfarande att inte kunna äta pasta eller potatis till köttbullarna.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg