Vad är ditt mål? Ska du deffa? Jag tycker inte dieten är så fit för att bygga muskelmassa men säkert om du vill ner lite. Men att ta bort alla kolhydrater känns nästan... lite dumt.
Hoppas det går bra för dig![]()
Bestämde mig nu i samma veva som jag beställde Ferry Food och tuggade på en chokladboll.
Att om han lyckats kombinera elitskidåkning med en lchf-kost borde jag kunna köra min inte fullt så ansträngande träning på en lågkolhydratkost.
Det finns givetvis många som gillar att diskutera definitionen av lchf. Men så inga missförstånd ska ske skriver jag direkt att jag tänker använda "matvaror med 0-5g/100g kolhydrater är godtagbart"
Kommer att hålla en träningsdagbok fr.o.m. v.7 där jag publicerar hur det känns med orken i övningar.
Då jag inte har tillgång till gym nu, kör jag kroppsviktsträning (inspirerad av militärens-BRAK(buk-rygg-armar-knän). Och från den tid jag höll på med boxning.
För de som också är intresserade av att testa om detta är något kommer här lite tips på mat.
(jag hade ett enormt problem att tänka utanför boxen angående frukostar.. "Vad ska jag äta istället för gröt och müsli?" var min enorma fråga.)
Frukost: Bacon och ägg, omelett (miljoner variationer finns, bara du som sätter gränser), kokade ägg, äggröra (ni ser att ägg är en basvara)
Sedan i övrigt är det bara att äta som vanligt, bara att man tar bort: alla kolhydrater som finns i vardagen (ex. bröd, ris, pasta, potatis, vetemjöl, socker osv.)
Senast redigerad av spiderman den 2011-02-13 klockan 14:04.
Vad är ditt mål? Ska du deffa? Jag tycker inte dieten är så fit för att bygga muskelmassa men säkert om du vill ner lite. Men att ta bort alla kolhydrater känns nästan... lite dumt.
Hoppas det går bra för dig![]()
Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.
Min tanke är mer som ett experiment för att se vad som är "the deal" med lchf och varför den blivit det som folk pratar om hela tiden.
Den har ju blivit väldigt hyllad av många stora namn inom läkarkåren och forskarvärlden.
Och jag tänkte köra det istället för en "normal deff" och se om det ger resultat.
Rent sett ur deffsyn så är detta inte så mycket extremare än vad vissa tar det till.
Då jag är en av de som ser att väga sin mat, räkna kalorier och hur mycket protein per kg man ska äta mer extremt än att t.ex. testa någon ny diet.
Jag kommer köra mycket kroppsviktsträning och promenader. Och se hur det påverkar midjemått, vikt.
Kommer även köra blodvärden för att se hur det utvecklas.
Jag kommer inte att lägga vikten på hur mycket av vad jag äter, sålänge det uppfyller kriteriet 0-5g kolhydrater per 100gram.
Detta pga. de jag frågat som äter denna kost, säger att äter man mycket fett kommer man inte kunna äta hur mycket som helst för man får en mättnadskänsla som slår den man får av kolhydrater.
Därför jag slutade äta gröt på morgonen och började med mer engelska frukost. Och visst funkade det, nu håller jag mig mätt ca. 4h istället för de max 2 jag höll mig på gröten.
Ska bli spännande att se och om jag märker att kroppen säger ifrån kommer jag ju gå över till en "normal" kost igen.
Intressant, men jag tycker inte det skiljer sig extremt mycket från en vanlig deff. Men LCHF räknar kolhydrater även på grönsaker? Rapportera gärna utvecklingen. Hur många kg är det du ska ner från nuvarande nivå?
jag har satt att gå ner ca 10-20kg då jag har en del vikt att bära på redan. Är i 105kg nu.
Har tränat tyngdlyftning och spelat handboll på seriös nivå. Då var det viktigt att orka mycket och tåla smällar.
Men inte funnit samma handbollskultur här och tyngdlyftningen var kul de åren man höll på med, men det är sjukt jobbigt att passa träningar och allt sånt som jag känner att jag inte hinner med nu.
Därför tänkte jag ta och nå en "hälsosammare" vikt, hur man ska definiera det.
Min vikt i sig har ju aldrig varit ett hinder för att springa 60min matcher eller vandra 6h, och bestiga kebnekaise var ju ingen match.
Har alltid varit sjuksyster på skola eller vårdcentral som sagt att jag väger mer än vad som är normalt.
Jo man ska räkna kolhydrater i grönsaker. Men sen får man ju väga lite hur långt man vill gå.
Jag är inte hur petig som helst i grönsaksdelen då man kan variera så mycket med grönsaker, och variation gör att man står ut längre med samma typ av mat.
Har dock uteslutit all frukt och rotfrukter, samt mjölbaserad mat (makaroner, bröd osv.) och ris.
Nu har man blivit tvungen att tänka till i affären, så det går bättre ekonomimässigt. Och att jag inte köper några halvfabrikat längre är ju också något jag ser som positivt.
Nu har jag lagt upp ett lite mer fast träningsschema: Jag kör enbart kroppsviktsträning och inom () kommer det stå vilka grupper jag fokuserar på. Innan varje så kör jag hopprep som uppvärmning.
Mån: Morgonpromenad, (ben, mage),
Tis: Morgonpromenad, (rygg, bröst)
Ons: Morgonpromenad, Handboll 20 - 22
Tors: (armar, axlar, traps)
Fre: Morgonpromenad, Handboll 19.30 - 21
Lör: Vila, ev. kortare promenad om träningsvärk från handbollen.
Sön: Morgonpromenad
Morgonpromenad är olika från 30-60min och har olika tempo och före/efter frukost. Viktigaste i mitt tycke är att man faktiskt tar sig tid att promenera.
Hur man gör det är en smakfråga.
Okej, då har du en del att bli av med låter det som. 10-20kg ner är inte en liten viktminskning. Är det så mycket som utgörs av fett? Vad är din tidsram?
Jag har ingen egentlig plan när det ska vara klart.
Men har väl en liten vision att gå ner 1-1,5kg i veckan vilket skulle betyda ungefär 13-20 veckor.
Det finns ju en del fett som ansamlats. Men jag har även tränat handboll i 8år och på gym i 5år.
Och att det leder till att man får muskler går inte att undkomma. Men har aldrig mätt fett-% och kollat vad som faktiskt är min benstomme.
Och är medveten att det finns en chans att jag inte kommer gå ner allt detta jag satt som mål.
Så om jag går ner 5-10kg och ser en förändring kommer jag vara nöjd.
Jag ser detta först och främst som ett litet test av hur lchf påverkar träningen och kroppen.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)