+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bubblig i magen

Pecca är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2011

Standard Bubblig i magen

Hej,

Jag blir ofta bubblig i magen när jag ätit något. Detta uppkommer iprincip alltid och är extremt jobbigt. Det är alltså inte innan jag ätit pågrund av hunger utan efter jag har ätit som bubblorna uppkommer i magen.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Laktosintolerant?

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Ja, det låter verkligen som laktoset som spökar. Jag hade även en tendens till detta när jag drack mjölk, dock funkar övriga mejeriprodukter OK för mig.
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Lees avatar
    Lee
    Lee är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Blogginlägg
    5

Standard

jag har samma problem och jag är laktosintolerant.
    jag fick dessutom extrema knip i magen som varade i flera timmar,
    men dem knipen kom inte förrän ett tag efter och innan jag förstod
    vad problemet var.

idag äter jag helt mjölkfritt, då tjejen inte tål mjölkprotein, men jag använder
    laktosfri mjölk i kaffet. jag är däremot lika bubblig och magen låter som fan så
    fort jag ätit något, fast utan knipen.

funderar på om jag kanske har IBS.. :S
    någon som vet, kanske?

Rova är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

Finns olika anledningar och man bör börja med att utesluta vissa och kontakta läkare om det är ihållande då mag/tarmproblem verkligen kan förstöra ens dagar.

Colon irritabile (det internationella namnet är IBS, Irritable Bowel Syndrome) kan omfatta hela mag-tarmkanalen. Man har knip och smärtor, ofta omväxlande förstoppning och diarré. Många blir mycket handikappade under besvärliga perioder.
    Tillfälliga besvär med tarmtömningen kan bero på många saker, såsom något vi ätit, vissa mediciner, stillasittande tillvaro eller stress.
    Men när diarréerna eller förstoppningen blir långvariga, återkommer ofta och kanske uppträder växelvis och om vi har smärtor och kramper, då är det tecken på att tarmen inte mår bra. Det kan i enstaka fall vara fråga om en allvarlig sjukdom
    Celiaki/glutenintolerans. Magbesvär i direkt anslutning tilll intag av speciellt bröd eller mjölprodukter är inte typiskt för celiaki, utan symptomen beror framför allt på att det skadade tarmluddet medför försämrat upptag av olika näringsämnen, så kallad malabsorption, på grund av den minskade uppsugningsytan.

Typiska symptom är:

* Diarré, nedsatt upptag av fett, kolhydrater och salter
    * Viktminskning, eller hos barn dålig viktökning, nedsatt näringsupptag
    * Brister av olika slag, nedsatt upptag av till exempel kalcium, järn och vitaminer
    * Gasbesvär, nedsatt upptag av kolhydrater som sedan bildar gaser vid kontakt med tjocktarmens normala bakterieflora
    De vanligaste symptomen för laktosintolerans är;

* gaser
    * lös avföring eller diarré
    * magknip
    * uppsvälld mage
    * Tiden det tar mellan konsumtion av laktos och när symptomen uppstår varierar från individ till individ, men genomsnitts tiden är någon timme
    * Komjölksprotein kan ge svårare besvär

Om man får symptom som kräkningar, eksem och andningsbesvär så är det inte för laktosintolerans utan antagligen för en allergi mot komjölk.
    Hoppas det löser sig.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg