+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Träning fotbollsspelare!

Johnsson87 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2011

Standard Träning fotbollsspelare!

Har läst runt lite på forumet och tycker att det verkar finnas mycket kunnigt folk här. Har lite funderingar om min träning. Ska försöka vara så utförlig som möjligt utan att bli dryg

jag är fotbollsmälvakt och skulle vilja lägga på mig lite muskler. Tanken är att köra lite tyngre uppbyggnadsträning först för att när jag nått en bra vikt/styrka gå över mer mot spänst och smidighet. Är 23år, 1,84m och väger 78kg.

Såhär ser ungefär en träningsvecka ut:

Måndag: Gym (axlar, rygg, mage och biceps) någon timmes vila sen fotbollsträning

Tisdag: Gym (ben, bröst och triceps)

Onsdag: VILA

Torsdag: Se måndag

Fredag: Se tisdag

Lördag: Fotbollsträning/Match

Söndag: VILA

Har lite funderingar kring detta, räcker det att ha 2-3 timmars vila mellan gym och fotbollen? Lite dåligt med tid mellan passen ju så har tänkt ta någon gainer efter gymmet. Kanske till och med så att det ger mer och gå ner på 3 gympass i veckan för och slippa dubblapass?

Tacksam för alla funderingar, tips och åsikter!

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Det är inte precis det mest optimala att köra konditionsträning direkt efter ett styrketräningspass. Kan du, så är det givetvis en fördel om du kan förlänga tiden mellan dessa pass och återhämta dig dels genom vila och dels genom att få i dig någon form av mat.
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Hemulen1 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Visst kan vi ge dig lite tips, funderingar, och åsikter.

Förutsattt att jag inte misstolkar vad du skrivit så tycker jag:

1. Du behöver inte köra igenom hela kroppen 2 ggr på en vecka.

Vill du styrketräna 2 ggr i veckan så kör igenom alla muskelgrupper 1 gång och om du vill fokusera på något speciellt så kör det lite extra. Väljer du att träna styrka tex måndag och torsdag så kan du nog (om det känns bra) dubbla någon övning eller prioriterad muskelgrupp.

Sedan håller jag med Spiderman med att det bästa sättet att absorbera ett tufft styrkepass inte är ytterligare ett pass. DOCK kan detta upplägg med styrketräning samma dag som fotbollsträningen definitivt ge dig stora förbättringar. Ät!

Om jag verkligen ville förbättra min fysik sidan om fotbollen hade jag periodiserat träningen. Säsongen borde inte se likadan ut året om. Prioritera styrketräningen då Fotbollen ligger på lägre träningsdos om så är möjligt.

Ytterligare....
    Alla fotbollspass i veckan kanske inte är lika hårda??? Kör ni mer spelövningar eller andra "mindre" ansträngande aktiviteter någon dag?? Prioritera styrketräningen denna. Sedan förstår jag att ni inte kör stenhårt dagen innan match dvs fredag. Där är det ju en avvägning om du vill banka på med styrketräning inför matchdag???

Viktigt är att du kan hålla kontinuitet i din träning så du inte kör styrketräning 4ggr i veckan sidan om fotbollen och slutar efter 3 veckor. Kör 2 rejäla pass och se om du kan finna en fin veckorytm.

Det är lätt för dig att utvärdera, har du ökat i vikter du lyfter har du också blivit starkare.

Bara det jag kom på så här i förbifarten.
    Senast redigerad av Hemulen1 den 2011-01-10 klockan 21:01.

Johnsson87 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2011

Standard

Har tyvärr inte tid att ha längre tid mellan passen eftersom jag jobbar 7-16 sen gym direkt och fotbollsträning vid 19-20. ska kanske tillägga att jag inte är ute efter att "biffa" upp mig utan det handlar kanske om att gå upp 2-3kg muskler under en 5-6 månader. vill hålla ungefär samma vikt som nu men större del muskler(gör dock inget om jag går upp för att sen gå ner). därför jag själv är inne på att jag kanske får ut mer av att gå ner till och gymma de tre dagar som jag inte tränar fotboll?

Klart jag inte ska misstolka, hade inte frågat om jag inte ville ha svar...

vet att man inte behöver gå igenom hela kroppen två ggr per vecka, men frågan är om effekten är så liten om man gör det att det inte är värt besväret?

som du själv skriver så är det uppbyggnads period nu och tre månader framåt. därför jag vill köra intensivt nu för att sedan gå över till 2 dagar gym och sen 2-3 dagar fotbollsträning. förövrigt så har jag alltid tränat mycket men tänkte att jag skulle ta det steget längre, därför frågar jag här.. så motivationen finns! men förstår vad du menar.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg