Hur ser ditt nuvarande upplägg ut gällande styrka, kondition, kost.. Det säger en del om vad du behöver ändra på om du ska ner i kilon.
Hej!
Har tränat reglebundet i ca tre år nu. målet har i stort sätt varit att gå upp så mycket i muskelmassa som möjligt under dessa år. Det är först nu jag har börjat få suget efter att jobba bort det smått överflödiga fettet jag dragit på mig![]()
Jag är 185 cm och väger 86 kg.
Skulle varit tacksam för lite tips och idéer om hur man går till väga med träning, kost och motion för att gå ner ett antal kiloHade!
Hur ser ditt nuvarande upplägg ut gällande styrka, kondition, kost.. Det säger en del om vad du behöver ändra på om du ska ner i kilon.
Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.
Jag tränar 4 dagar i veckan
Måndag: biceps axlar och mage
Tisdag: bröst triceps och knäböj
Torsdag: biceps axlar och rygg
Fredag: bröst triceps och mage
Har kört detta schema ett tag så det blir snart till att göra ett nytt.
Motionen är jag väldigt dålig med, men är tanken att jag skall bli bättre och seriösare med den.
Det kan vara veckor och ibland månader mellan gångerna man stog på löpbandet.
Kosten är som sagt den delen jag har minst koll på hur jag skall lägga upp för att kunna gå ner.
Just nu äter jag 4-5 stabila mål om dagen, ganska så nyttigt ur mitt tycke, har varken ekonomin eller suget för att kunna köpa snabbmat eller annan skit![]()
Som jag förstår det har du kört i princip samma upplägg en längre tid, vilket kanske också förklarar att du inte riktigt har den vikt du önskar. Vad jag förstår av det du skrivit vill du inte bli mega-deffad utan önskar bara att bli av med "onödiga" kilon. Det du bör göra först och främst är att dra ner på måltidernas storlek. Breder du ut det över dagen så är det inte mycket du behöver snåla in på. Förslagsvis väljer du bort "tomma" kalorier främst som kolhydrater och fett. Dvs. välj hellre mer kött och lite mindre pasta (om det är kombinationen du äter just då). Varför? Bättre att tillgodogöra sig fler näringsämnen som tillför något. Men exkludera absolut inte kolhydrater helt, bara minska!
Jag tycker inte du behöver konditionsträna om det bara är några kilon. Det gör sig själv på sikt, men det avgör du själv. Du verkar inte ha någon brådska och det är bra.
Ja uppläget har varit med ett tag nu.
Precis som som du säger, mega deffad är jag inte ute efter att bli men hade varit gott att kanske få se lite konturer på magen t.ex.
Om jag då börjar sprida ut måltiderna lite oftare med mindre storlekar, hur långt tid emellan måltiderna och hur många måltider skulle du rekomendera,
kan tänka mig att det ioförsig varierar från person till person och hur aktiv man varit under dagen men i stora drag undrar jag.
Du behöver inte ändra antalet måltider eller hur du har de upplagt. Förslagsvis har du de med jämna mellanrum, var tredje timme så du inte blir småsugen. Huvudsaken är att du minskar intaget och då är det bättre att minska storleken än att ta bort måltider.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)