+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bästa kosten före träning & efter?

Miamoa är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2010

Standard Bästa kosten före träning & efter?

Vilken kost är bäst före & efter träning?
    Tränar cardio + styrketränig 6 dagar i veckan.
    Träningsschema ser ut såhär:

Månowerwalka 7.5 km/h 40 minuter på löpband. Styrketräning ca 30 min.
    Tisdag: Crosstrainer intervall högsta motstånd vid spurt & lätt motstånd emellan. 1 minut på varje. 40 minuter. 30 min styrketräning.
    Onsdag: Pw 40 min + styrka 30.
    Torsdag: Crosstrainer intervall 40 + styrka 30.
    Fredag: Pw 40 min + styrka 30
    Lördag: VILODAG
    Söndag: Crosstrainer intervall 40 min + 30 min styrka.

Jag är inte ute efter att bli muskelknutte utan har ca 10 kg övervikt.
    Väger hela 72 kilo till mina 165 cm (kvinna), 20 år.
    Är alltså ute efter att gå ner i vikt.

Vad är bäst att äta före träningen & efter?
    Tränar alltid kl 16.oo & äter middag ca 18-19.00 någon gång.
    Men ett litet mellanmål direkt efter träningen för att hjälpa musklerna, samt ett bra mellanmål före träningen som positivt påverkar min viktnedgång?

En del påstår att kolhydrater är dåligt före träningspasset om man vill gå ner i vikt, men bra efter träningspasset.
    Kan det stämma?

För tillfället laddar jag med en frukt innan eller en grov brödbit & efter träningen äter jag en banan.
    Sedan en middag med kött eller kyckling + sallad & lite turkisk youghurt.

Tack på förhand!

Liten o Klen är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2010

Standard

Dela upp alla dina måltider till många små så du äter nästan varannan timme.

Ät aldrig direkt innan träning vänta helst 2 timmar efter du ätit. Efter träningen äter du något med mycket protein tex. banan keso eller kanske en proteindrink

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Nja, efter träning är kolhydrater viktigare än protein. Långsiktigt är protein mycket viktigt men det ska ingå i den vanliga kosten och täckas där. Jag tror knappt det är någon som inte tränar på elitnivå som behöver ta proteintillskott.

Jag tycker du ska äta som vanligt med tajma in dina mellanmål så att du har kanske ett mellanmål eller mål 1-1,5 timme innan ditt träningspass sen kör du några snabba kolhydrater efter passet. Vad det är tycker jag inte är så noga, jag brukar ta några vetebullar, påse ahlgrens bilar, dextros, malto etc. Bara det är hyfsat snabbt och kollisar
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Mr frejdzzch är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2012

Standard

När du tränar så öppnas små hål i musklerna som snabbt ska fyllas med socker som tex godis, glass eller ginomax. Sockret gör så att "hålen" håller uppe längre satt du kan åka hem och göra din som du käka efter träningen. Om du ska bygga ska du käka mycket protein som kött och sånt och om du bra tränar för att vara frisk och må bra ska du äta mycket grönsaker och frukt

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mr frejdzzch Visa inlägg
    När du tränar så öppnas små hål i musklerna som snabbt ska fyllas med socker som tex godis, glass eller ginomax. Sockret gör så att "hålen" håller uppe längre satt du kan åka hem och göra din som du käka efter träningen. Om du ska bygga ska du käka mycket protein som kött och sånt och om du bra tränar för att vara frisk och må bra ska du äta mycket grönsaker och frukt
    Hej mr frejdzzch,

Det finns tyvärr inget "antingen eller" när det gäller kost. Oavsett vad ditt mål är så måste man ha en varierad kost och där ingår både vitaminer och mineraler från grönsaker och frukt, protein, kolhydrater och fett
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Mr frejdzzch är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2012

Standard

Jaha... Visste jag inte xD

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg