Varför måste du få upp din kondition snabbt? Det finns inga direkta genvägar till bättre kondition.
Som rubriken säger, vill få upp min kondis snabbt.
Har läst en hel del om kondis och det som verkar ha haft mest framgång är HIIT(Högintensiv intervallsträning).
Är det något att sikta på?
Jogging och promenader är inget jag gillar, blir uttråkad snabbt.
Men om jag måste börja med det så kan jag.
Vill helst börja med HIIT. Det var kul när jag gjorde det som liten. fast jag har inte världens kondition just nu, känner mig helt död efter ungefär 1,5km
Mvh
sebbe
Varför måste du få upp din kondition snabbt? Det finns inga direkta genvägar till bättre kondition.
Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

om du är död efter 1.5 km är HIIT inget för dig.. Hiit kräver enormt mycket av kroppen och du måste ha en god grunkondition för det.
Det du kan göra är att ut och springa vanliga intervaller.. Alltså ut och jogga lugnt och sedan öka tempot lite granna bara i någon minut och sedan kanske gå en bit osv...
eller börja med någon sport som fotboll? innebandy?
@Spiderman, hur får jag upp kondisen såsmåning om? Har inte brottom men vill gärna bli stark snart. @Sebbe, jag är som du, tror inte att det är bra att ha brottom, börja med promenader först då kommer du märka bättring såsmåning om![]()
Jadu, du börjar helt enkelt att utmana din kropp på en bestämd sträcka. Sedan trappar du upp det med jämna mellanrum..
Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.
Intervall är grymt för att öka sin kondition, men det sliter på kroppen (precis som herrarna ovanför påpekar). Jag är själv nybörjare när det gäller styrketräning (forumet här på muscles har varit priceless för tips och motivation) men har ganska mycket erfarenhet när det gäller löpning och konditionsträning. Mitt tips till dig är att lägga upp ett konditionsschema där dus kör två lättare konditionspass + ett hårt/längre konditionspass (intervall paset) i veckan till att börja med. Lägg gärna upp det så att du får 2 dagars vila efter det hårda passet och en dag mellan de två lättare (Mån, ons, fre t.ex.). Vilken form av cardio du väljer spelar mindre roll (du kan lika gärna cykla som att springa t.ex.) även om löpning ger goda resultat och en allsidigare träning.
Börja inte idiotträna nu på en gång utan satsa på att bygga upp en bra stark grundfysik innan du börjar pressa dig på riktigt. Om du springer två 5 km + ett intervall-pass i veckan kommer du ganska snabbt se att du blir både starkare och snabbare (men räkna med 2 månader iaf innan resultaten kommer). Komplettera gärna med lite styrkeövningar för korsrygg, höfter och mage när turen är slut. En pulsklocka är ett jättebra verktyg för att ha koll på att du ligger i rätt "puls-zon" när du springer. Generellt kan man säga att om träningen syftar till att höja din mjölksyre-tålighet och syre upptagningsförmåga så ska du ligga nära din max-puls när du löper (max puls = 220 - din ålder, typ, kan diffa lite, finns massa info på nätet, googla!). Intervaller är ett toppen-sätt att få upp pulsen i denna nivå under kortare perioder och på så sätt maxa resultaten av din träning. Peronligen tycker jag att kortare sprint intervaller, följt av lätt jogg/snabb gång är det bästa (jag dras dock med dåliga knän och därför passar detta mig, andra gillar längre intervaller på hög nivå, känn efter och lyssna på kroppen!). När du joggar/går ska du aldrig låta pulsen falla under ca 60% av din maxpuls (det brukar inte vara ett problem...) utan försök att hålla upp den och fokusera på att kontrollera och få tillbaks andningen efter intervall-rushen. Hur många intervaller du ska köra är svårt för mig att säga, det är individuellt och beror på hur långa/intensiva de är. Bättre att bestämma sig fr att nu kör jag 40 min så får det bli så många det blir! Principen är dock att du ska försöka slå personbästa varje vecka t.ex. genom att springa en extra/längre/snabbare intervall (köp en liten anteckningsbok och skriv upp dina resultat!). Sikta på att bli bättre varje vecka och om du har möjlighet att skaffa dig en träningskompis som är motiverad så blir det lättare att komma ut i spåret!
Lycka till!
Hmm... du kanske ska börja med tre km första veckorna... läste lite slarvigt, ursäkta!
Tack för alla svaren! =D
Fick mig att inse allt det ni sa när jag var ute o jogga för någom dag sen.
Har nu fötterna på jorden och ska läsa inläggen igen, så att jag inte missar något. Detta har dessutom motiverat mig att ta det lite lugnare men på ett bestämt mål i siktet.
Tack för svaren igen o tackar för tålamodet hehehe
Mvh
Sebbe
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)