+ Svara på ämne
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Helkropp eller splitta?

FiccaBarca är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2010

Question Helkropp eller splitta?

TJABBA!!!!

Nu har jag äntligen börjat gymma, men jag är lite osäker på detta med schema. Frågan är ska jag splitta eller köra helkropp? Vilka fördel och nackdelar finns med dessa metoder? Mitt mål med träningen är att bli starkare och bli tyngre, vill helst gå upp till 70 kg och jag väger ungefär 64 nu. Är det möjligt på 3 månader, jag kör bara tre månader eftersom jag tränar fotboll sen när försäsongen börjar, då blir det lite tajt på schemat.

Jag skulle vara väldigt tacksam för svar!

Hemulen1 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Hallo FiccaBarca (namnet låter ju som en fotbollsspelare)

Kom ihåg det jag skriver är mina åsikter och mina erfarenheter och inget facit. Det behöver inte vara den bästa lösningen till dig i ditt liv med sociala umgängen, tid och övrig träning.

1. 64-70 kg på 3 månader (som dessutom är slut nu) är väl till att ta i. Skynda långsamt kilon kommer med tiden, du kommer också bli tyngre med åldern då mognar ett tag till om du går i skolan.

2. Splitt eller hel/halvkropp är till stor del beroende på hur mycket tid du vill lägga samt din idrottsliga bakgrund. Trivs du med att gå till Gymet 5 dagar i veckan så splitta du. Frågan är då hur van är du att styrketräna? Enligt ditt inlägg så verkar du ganska ny vilket är positivt-då finns det stor utvecklingspotential.

Att styrketräna periodvis och sedan hålla upp under fotbollssäsongen skulle inte jag göra. Du kan däremot bygga upp med styrketräning och sedan underhålla detta med klart färre pass/set per muskel. Ska du verkligen toppa din form kan du ta det lugnt med styrketräningen säg 2 veckor men bör då göra explosiva övningar för att strimulera din kraftutveckling.

Annars kommer du rätt långt med styrketräningen om du börjar med 2 ggr i veckan. ta hjälp av någon på ditt gym som kan visa övningar för olika muskelgrupper. Försök få med dessa i ditt veckoschema. Vissa favoritövningar kan du sälert få med 2ggr/vecka om du vill. Du kan sedan variera ditt fokus, vill du exenpelvis bli bättre i chins så börja med denna övningen. Basövningar är en bra början och egentligen en väldigt bra fortsättning också-de räcker långt.

Kom ihåg 1 gång styrketräning i veckan är mycket bättre än ingen. Det kan du få in om du verkligen vill.

Sen det dryga och ständigt diskuterbara upplägget.
    Exempel 2 pass i veckan.

Pass 1
    2 bröstövningar (Ex hantelpress lutande, bänkpress liggande)
    1 axelövning (ex axelpress, hantellyft åt sidan)
    2 ryggövningar( ex hantelrodd hög och låg, chins, latzdrag)
    Stabiliserande träning( Mage ländrygg)

Pass 2
    2 ryggövningar
    1 bröstövning
    (Armar) om du är lite fåfäng
    2 benövningar (Benböj, utfall, marklyft) Marklyft är även mycket bra för ryggen MEN HA BRA TEKNIK- be om hjälp.

Sedan går detta att utveckla hur mycket som helst, det är bara förslag på träning som du troligen kan klara av på under 45 minuter.
    Va försiktig.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. hjälp! helkropp 2ggr/veckan
    Av emil-andersson i forum Träningsprogram
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 12:51
  2. Helkropp eller splitt
    Av myckle i forum Styrketräning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 07:49
  3. Splitta överkroppen
    Av Poppa i forum Träningsprogram
    Svar: 5