+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Ska börja träna TIPS!

Yamaha är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard Ska börja träna TIPS!

Hej allihopa! Ny här på forumet. Pontus heter jag och ska börja ta tag i tränandet nu!
    Jo just nu e jag ganska så tjock faktist . det jag vill åstadkomma är : Bättre kondition,Smalare,bygga muskler och bli lite snabbare på att springa.

Bara jogga och springa e jag inget fan av riktigt, Men cykla e jätte kul tycker jag, frågan e bara hjälper cykling för Spring kondition också? Kan även berrätta att jag kör cross också. Styrke tränandet kanske jag ska börja med hantlar hemma? , hur ska man lyfta hantlarna igentligen?

Hur är det med kosten jag kan inte så mycket om rätt mat för tränandet om nån skulle kunna nämna det? Har dock hört att "kvarg" ska vara
    bra.

Uppskattar all hjälp!

ballt är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Sep 2010

Standard

Jag är inget proffs direkt Men jag skulle föreslå att satsa på en sak i taget. Antingen träna styrke eller kondition. För om du tex springer så förbränner du massor dvs. du går ner i vikt (löpning är effektivaste sättet att förbränna på) Och om du tränar löpning så kommer du få bättre kondition, bli snabbare & gå ner i vikt!

Har du tänkt gå på ett gym eller träna hemma?

Det finns många olika övningar som du kan göra med din kroppsvikt och hantlar om du ska styrketräna, men jag råder dig att skaffa ett gym kort och börja köra där istället (om du vill styrketräna) då blir allt seriösare osv. Dem flesta gym har även cyklar / Löpband och andra konditions maskiner.

Sen det hära med kosten är ju också viktigt. Börja dagen med att äta en stadig frukost (jag rekommenderar müsli med fil / yoghurt eller gröt) går fort att göra och är gott / mättande och framför allt nyttigt! Sen så om du inte vill gå upp i vikt, så tänk på att inte äta mycket skräpmat, ät vanliga tider dvs. gå inte till max och köp ett skrov kl 22.00 för att du är sugen på mat. Ett bra tips om du blir sugen på något är att gå ut och gå.

Försök att hålla dig till vanligt husmanskost.

Ett sista tips om du vill gå ner i vikt, så ska man promenera på morgonen. Då förbränner man extra mycket!

Hoppas jag har kunnat hjälpa dig! som sagt är långt ifrån ett proffs på detta, men har lärt mig ganska mycket genom att kolla igenom detta forum. Lycka till!

Reg.datum
    Okt 2010

Standard

hej tack för dina svar tänkte börja med kondition och viktminskning sedan styrketräna. jag tänker nog börja med att träna hemma sedan när det blir lite mer serriösare skaffa mig ett gymkort!
    Med kosten efter ett hårtpass så är det bra att äta kött med tex potatis eller Quinoa? Undvika ris och bröd vad jag vet?

ballt är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Sep 2010

Standard

okey, men börja lätt så att du inte börjar med att köra 5 dagar i veckan och blir less direkt.

kosten kan jag dessvärre inte hjälpa dig med, eftersom jag själv började gymma ibörjan av augusti och inte har någon erfarenhet av kost.

Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Okej tack för all hjälp
    Aldrig känt mig såhär taggad för att träna faktist fått grym inspiration

Reg.datum
    Okt 2010

Standard

tja allihopa inte blivit så mycket träning då jag är förkyld dock blev det orientering i 1timme och 20 minuter det var kul .
    Funderar fortfarande på det med kostern, e kött och kyckling bra? Potatis?
    Och sallad äter jag men har hört att om man äter sallad mest så börjar man äta vanlig mat sedan går man upp igen direkt?

Jonte95 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jul 2010

Standard

Tjenare!

om man vill bygga muskler så ska man ju käka mycket kött och proteiner, potatis osv...
    om man däremot vill gå ner i vikt och bli mer ''fit'' så visst är det ju nyttigt och äta kött o potatis osv,

men då tror jag det är bättre att fixa ihop någon sallad med kyckling, pasta i och så istället för kött o potatis...

och det dära med att om du äter sallad sedan börjar äta husmanskost gör så att du kommer gå upp i vikt tycker jag låter tveksamt, men.. hur lång är du och hur mycket väger du och vad skulle du vilja minska dig till? helt okunnig är jag inte så om du kunde berätta det så kan jag nog ge några tips! , läste också om att du var intresserad på att handla kvarg,

själv började jag och träna på gym för ca 2 veckor sedan, mitt mål är att bli lite ''bredare'' och gå upp ca 10kg i muskler, jag såg att du var intresserad av ''Kvarg'', det köpte jag förra veckan på Lidl, för 11;90:- per förpakning (500g) det kan man äta på kvällen, det innehåler Väldigt lite kolhydrater men 12,2g proteiner per 100g, , det kanske är bra om man vill gå ner i vikt också? äsch googla på det! Ut och spring är mitt tips! det kanske känns lite segt och tråkigt i början men sedan efter några dagar så kommer du se fram emot joggingturen, så fungerar jag iaf =)

Mvh jonathan.

Jonte95 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jul 2010

Standard

Tjenare! ,,,

om man vill bygga muskler så ska man ju käka mycket kött och proteiner, potatis osv...
    om man däremot vill gå ner i vikt och bli mer ''fit'' så visst är det ju nyttigt och äta kött o potatis osv,

men då tror jag det är bättre att fixa ihop någon sallad med kyckling, pasta i och så istället för kött o potatis...

och det dära med att om du äter sallad sedan börjar äta husmanskost gör så att du kommer gå upp i vikt tycker jag låter tveksamt, men.. hur lång är du och hur mycket väger du och vad skulle du vilja minska dig till? helt okunnig är jag inte så om du kunde berätta det så kan jag nog ge några tips! , läste också om att du var intresserad på att handla kvarg,

själv började jag och träna på gym för ca 2 veckor sedan, mitt mål är att bli lite ''bredare'' och gå upp ca 10kg i muskler, jag såg att du var intresserad av ''Kvarg'', det köpte jag förra veckan på Lidl, för 11;90:- per förpakning (500g) det kan man äta på kvällen, det innehåler Väldigt lite kolhydrater men 12,2g proteiner per 100g, , det kanske är bra om man vill gå ner i vikt också? äsch googla på det! Ut och spring är mitt tips! det kanske känns lite segt och tråkigt i början men sedan efter några dagar så kommer du se fram emot joggingturen, så fungerar jag iaf =)

Mvh jonathan.

Andreass avatar
    Andreas är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Det har ingen betydelse vad du äter, det som avgör är hur många kCal du stoppar i dig och hur många kCal din kropp förbränner...

Jag kan äta tårta chips pizza när jag deffar, det gäller bara att jag justerar mina andra måltider så jag inte går över gränsen.
    Andréas Karlsson
    Athletic Xtreme I Rep

Sofie är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Det låter som att du vill "deffa". Deffa innebär kanske som du vet att bli av med en viss % av kroppsfetten. Har du sedan innan tränat, lär mycket muskler vara kvar. Kom ihåg bara att bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt är i princip omöjligt utan väldigt mycket kunskap.

Ät mindre än vad du förbrukar. Dvs, mindre än vad du behöver.

Varje dag går jag 3 timmar med min hund, sakta ska tilläggas. Första veckan efter jag skaffat hunden hade jag gått ner 4 kilo.

Som många av de andra skrivit, vill du gå ner i vikt, använd dig av kondition (röra på fläsket, som jag säger). Du ökar förbränningen.

Mat som hjälper till fettförbränningen?
    Långsamt protein. Det kan vara från kyckling till cottage cheese.
    Starka kryddor. T.ex. cayennepeppar, chili.
    Dricka mycket kallt vatten (protein kräver också mer vatten än normalt).
    Färska livsmedel. Undvik kemikalier och producerat i den mån det går. Gifter överlag, saktar ner det naturliga processen. Rökning resulterar t.ex. i dåligt näringsupptag, ger dålig kondition, trötthet.
    Undvik alkohol. Saktar ner fettförbränningen.
    Bra fett. En matsked olivolja på morgonen vill jag påstå är perfekt till frukosten.

Det positiva med muskler är att de behöver näring. Så desto mer du har, desto mer kan du unna dig.

Svält dig inte. Då kommer du gå upp i vikt snabbare än du gått ner efteråt.

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. börja med styrketräning
    Av joel i forum Styrketräning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 18:21
  2. Deffa, vilken tid börja?
    Av verdas i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 23:44
  3. Vilken tid ska man träna?
    Av vitring i forum Styrketräning
    Svar: 1