+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Come-back efter ett långt uppehåll.

Edling är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard Come-back efter ett långt uppehåll.

Hejsan. Jag är en grabb på 17 år. Väger 76 kilo och är 1,72 lång, har en del underhuds fett. Jag har sedan jag var ca 14-16 år gymmat ganska lätt för att få mycket av tekniken.
    Men nu i ettan på gymnasiet tappa jag tiden och orken. Jag går byggprogrammet och hade långa praktiska dagar och var helt slut efter skolan.
    Nu i andra ring efter våren 2010 har jag gymmat ganska bra men tog en semester igen under sommaren trotts att jag sa att ja skulle gymma. Nu efter sommaren har jag tappat ca 6 kilo muskelmassa efter vintern och sommaren.

Nu är det höst 2010 och nu har jag investerat mig ett års kort för en come-back på gymmet. Tidigare körde jag 12 reps i 2 sett.
    Min tanke är att nu börja bygga explosiva muskel fiber och få lite mer syndiga muskler.

Har ni några heta tipps hur jag ska göra? Ska jag träna nätt nu i början eller är de bara att köra på med hård träning 5 dagar i veckan? Ska jag börja med lite långa muskel fiber eller det är bara att köra på snabba explosiva direkt?
    Ni kanske kan till och med hjälpa mig med ett bra upp lägg för veckan?

PS: Jag har sökt efter trådar som kanske kunde ge mig svar på mina frågor men hitta inget som passade i just mitt fall.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Som nybörjare bör ditt fokus ligga på att bli stark genom att träna flera dagar i veckan, fokusera på basövningar och köra relativt få repetitioner. Detta är oberoende av hur dina långsiktiga mål ser ut. Eftersom du är så ung så kommer du kunna köra ett nybörjarprogram i flera månader innan du når gränsen för din återhämtingsförmåga.

(Den definition av nybörjare jag använder är att du återhämtar inom 48-72 timmar efter ett träningspass. Det har alltså inte något med din erfarenhet att göra, utan är endast kopplat till hur avancerad programmering du behöver för att fortsätta utvecklas.)

Exempelvis kan du följa det program jag beskriver här: Styrka

När du är klar med detta eller något liknande program (du har nått gränsen för vad din kropp orkar) så är det dags att välja inriktning (förenklat): volym eller styrka. Beroende på vad du då vill åstadkomma så kommer programmet se olika ut med avseende på val av övningar, antal set och reps, vila mellan set och träningspass, etc., etc..

Men börja med att bli stark. Det ger dig grunden som du ska bygga vidare på.

Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Okej tackar för tippset.
    Tanken med detta är att jag har två kompisar som har kommit igång med sin muskel byggning snabbt och säkert gått upp minst 5 kilo muskelmassa på 6 eller 7 veckor. Min tanke är att kunna komma ikapp och grymma i tackt med dem, om du förstår vad jag menar?

Andreass avatar
    Andreas är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Edling Visa inlägg
    Okej tackar för tippset.
    Tanken med detta är att jag har två kompisar som har kommit igång med sin muskel byggning snabbt och säkert gått upp minst 5 kilo muskelmassa på 6 eller 7 veckor. Min tanke är att kunna komma ikapp och grymma i tackt med dem, om du förstår vad jag menar?
    Ledsen om jag låter som en besserwisser, men det är totalt omöjligt att gå upp 5 kilo i muskel massa på 6-7 veckor. Det dina kompisar har gjort, är att dom har gått upp 5 kilo i vikt, vilket är en helt annan sak. Jag betvivlar inte att dom har gått upp X gram/kilo i muskelmassa, men dom siffrorna du skriver finns inte på kartan

Så länge du äter rätt, sover ordentligt och tränar hårt, så ska du se att du kommer ifatt dom. Det är alltid enklare att "jaga" än att bli "jagad"

Jag och min träningskompis brukar faktiskt variera om just vem som får börja, kör han till exempel en 5:a på X kg på X övning, så ser jag fan till att försöka pressa ur mig en 6:a just för det

Ha det gott och lycka till!!
    Andréas Karlsson
    Athletic Xtreme I Rep

Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Ja jag kanske snacka lite i nattmössan där hehe, men dem harr varifall byggt en hel del muskler under en kort tidsperiod. Och jag ska bannemej komma ikapp och visa dem åter igen som de var för något år sedan.

En fråga till, jag är väldigt stark utöver gymmet och har en väldigt "grov" kroppsnyggnad eller vad man säger när är det tid för att gå på kost tillskott?

Jag tänkte på detta; Gainer Pro, 4 kg + BONUS PRODUCTS! - Gymgrossisten : Kosttillskott Protein Hälsokost Whey-80 Gainer Pro Träning Kreatin hittar du hos Gymgrossisten™

Omega 3:n anser jag som ganska viktigt då jag har lite underhuds fett runt magen som jag vill samtidigt bli av med medans jag bygger muskler. Eller är jag helt ute och cyklar?

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Hur långt kan man gå?
    Av Atletisk i forum Styrketräning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 17:12
  2. hur ser ett deffschema för en bodybuilder ut?
    Av twister i forum Mat och dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 15:48
  3. Hur mycket motsvarar ett kilo muskler i fett?
    Av Amoniak i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 22:56
  4. Brutet nyckelben för ett år sen
    Av Lurifix i forum Styrketräning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 16:27
  5. HUr länge ska man simma eller hur långt skam an simma?
    Av Loke i forum Motion och kondition
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 15:24

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg