+ Svara på ämne
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Löpsko för pronerande kille

bluebelgian är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard Löpsko för pronerande kille

Jag har efter ett lite längre uppehåll tänkt ge mig in på träningen igen men har en liten fundering: Jag tenderar att pronera när jag springer och behöver därför en sko som korrigerar detta. Jag har blivit rekommenderad denna Asics Gel-Trail Sensor 4 - Herr - Asics och undrar därför om någon som har pronationsproblem har testat den och om den funkar bra ? Tack

Andreass avatar
    Andreas är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Hejsan!

Vet ej hur du har blivit rekommenderad denna sko, men om du inte har varit hos en butik som löplabbet, så kan jag nog rekommendera det. Den sko som du har blivit rekommenderad är säkert jättre bra, men det är inte säkert att den passar din fot för det.

På löplabbet och liknande butiker så får du springa på ett rullband som fotograferar dina fötter när du springer, och med hjälp av det så hittar dom rätt sko åt dig. Av alla mina fotbollsspelande kompisar , så har jag aldrig hört någon om dom säga något ont om löplabbet eller runner's store. Kanske kan vara något ?
    Andréas Karlsson
    Athletic Xtreme I Rep

Karl Pilkington är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Det är jätte bra att ta reda på vilken typ av löpsteg du har, det kan löplabbet definitivt hjälpa dig med. Nu har även intersport börjat med löpband och kamera om du inte har ett löplabb nära dig. Enda problemet som jag ser det (och som min läkare mycket klokt påpekade) är att på löplabbet eller liknande butik springer du i kanske 2 minuter innan de analyserar ditt löpsteg. Troligt är att ditt löpsteg/belastningen på foten varieras under löprundan, m.a.o. att när det börjar suga ordentligt i benen så tappar du stabilitet i lederna. Jag pronerar själv lite grann, men märker att det blir mer och mer under löprundan, lösningen för mig var att gå till en ortoped-skobutik och köpa två rejäla stöd till anklarna. Nu känns det iaf som om löpsteget är jämnare under hela rundan och jag har inte ont längre.

Själv springer jag i nike air zoom, den e jätte skön men asics gör superbra dojjer och det är väldigt individuellt. Kan bero på hur bred/smal din fot är, hur långa tår du har, om din fot tenderar att "krascha" under rundan och du behöver hålfots inlägg etc. Inter-sport har ngn nöjd kund garanti just nu som gör att du får provspringa skon hemma och lämna tillbaks den om du inte är nöjd. Kan vara värt att kolla upp! På löplabets hemsida kan du dessutom sortera modellerna efter löpsteg, ngt som gör att du lättare får en överblick av vad som finns på marknaden!

Om du hittar en sko som du verkligen gillar kan det vara värt att investera i flera par även om det koster en slant. Kolla fabrikantens spec. ang. livslängd på skon, mina nikes har en garanterad livslängd på 200 mil för ngn med min vikt, det ger mig ca 1 års löpning.

Lycka till i sko-djungeln.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. En väldigt bra kille som ger tips!
    Av sibz i forum Filmforumet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-24, 16:28
  2. Överviktig Kille- Behöver hjälp angående kost & träning
    Av kuula i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 14:06

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar