+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Träna armarna hemma?

dennis.l är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard Träna armarna hemma?

Hej.

Kan inte mycket om styrketräning men har länge velat få lite kraftigare armar. Har aldrig gått på gym och vill inte göra det heller för att det är dyrt och jag vill inte känna mig tvingad att gå till ett ställe regelbundet, jag vill vara fri.

I alla fall, har försökt mig på ett antal gånger att träna med hantlar hemma men jag kan inte hålla fast vid träningen, tror det till stor det beror på min okunskap. Därför är jag nu här för att få hjälp.

Jag vill att någon kan göra ett bra träningsprogram för armträning hemma, det enda jag har hemma är 5 kg-hantlar (vilket duger för mig just nu, är väldigt otränad). Men jag tänkte att man säkert kan variera det med armhävningar och liknande? Lär mig hur jag ska göra, när jag ska göra det och hur länge. Vill inte bli nån slags biff men träna upp de lite och hålla dem i form så att säga.

Tack på förhand.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Om du inte kan något om träning, bara har tillgång till 5 kgs-hantlar, inte vill träna på ett gym och inte har (haft) tillräckligt med disciplin för att träna regelbundet så kommer du få väldigt svårt att bli starkare.

De enda två armövningar du behöver (med dina förutsättningar) är chins och dips.

Chins: Leta upp en stång som du kan hänga från. Det finns kanske en lekplats i närheten? Det räcker att den är så hög att du hänger fritt om du lyfter upp fötterna bakom dig. Greppa stången med handflatorna vända mot dig (supinerat). Greppa axelbrett. Starta hängande fullt utsträckt och dra dig upp tills hakan kommer ovanför stången. Sänk sedan till startläget.

Dips: Leta upp en plats där du kan köra dips (mellan två stolar?). Det ska vara ungefär axelbrett mellan händerna. Starta med armarna raka och sänk dig ner tills överarmarna är parallella (eller djupare) med marken. Tryck dig sedan upp till startläget.

Kör båda dessa övningar måndag-onsdag-fredag, tre set, så många repetitioner som du orkar. Om du inte orkar en enda så får du hjälpa dig själv upp med fötterna och sedan hålla emot på vägen ner. Kör minst 5 repetitioner.

Andreass avatar
    Andreas är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Väldigt bra svar måste jag säga Baxpin!!

Tillägg: Vill du inte gå på gym, gör inte det då...Du kan träna hemma, jag tränar hemma... Är det dyrt ? Relativt, det beror på hur mycket du vill kosta på dig. Vill du bara ha ett par hantlar som sträcker sig från 1 kilo upp till 40 kilo, så behöver det inte kosta mer än 300-600 kr om du köper det begagnat. Jag själv har köpt på mig så jag har från 1 kilo upp till 82 kilos hantlar. (Notera att det är threaded-hantlar). Har även köpt mig en stabil och kraftig bänk, squatrack och skivstång. Det enda som jag verkligen saknar är övningar för vaderna och en cablecross så jag kan köra cablecrunches.. usch va man saknar dom... men men... Allt annat kan jag köra och det fungerar hur bra som helst, men vad det krävs förutom en plånbok är DISICPLIN... Det är oerhört lätt att bli distraherad hemma, tips kan ju vara att investera i ett par högtalare, förstärkare och en mp3spelare så löser man det
    Dock öppnar vi ett gym här i min by snart som tur är

Men jag håller med Baxpin till fullo, chins och dips är mycket underskattade övningar!
    Andréas Karlsson
    Athletic Xtreme I Rep

dennis.l är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Tackar för svaren. Då börjar jag med detta inom en snar framtid då och ser vart det leder

Robbbans avatar
    Robbban är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Kolla in Tradera.se, du kan nog hitta en hel del vikter där för riktigt bra pris.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Träning hemma
    Av Anders i forum Styrketräning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-22, 00:47
  2. styrketräning hemma
    Av andersson i forum Styrketräning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 14:37
  3. träningstips styrketräning (hemma)
    Av yrra i forum Styrketräning
    Svar: 1