+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ojämn utveckling

Karl Pilkington är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Question Ojämn utveckling

Jag har styrketränat i 1 år drygt (nybörjare mao) kör i stort sett bara basövningar (marklyft, squats, militär/bänkpress, armhävningar, dips osv) med lite kompletterande isolationsövningar för "disco-musklerna" .
    Tränar 4 dagar i veckan, delat kroppen i 3 delar, 1)Bröst/axlar/triceps 2)Ben/biceps 3)Rygg/mage. Tränar sedan 2 månader mån, tis, tors fredag = var fjärde vecka får en av grupperna två pass. Innan har jag kört mån, ons, fre.

Har alltid varit aktiv och idrottat/löptränat mycket innan jag började gymma för lite drygt ett år sedan. Överlag har jag en jämn utveckling (rygg/ben/armar/axlar) men i bröstet tycker jag att jag börjar bli större på höger sida. Förklaringen är nog att jag är något starkare i denna kroppshalva (delvis beroende på en gammal knäskada som skapade en obalans i kroppen under tonåren). Jag har försökt att köra mina bröstövningar med hantlar då en kompis sa att så länge jag tränar på det viset kommer min vänstra sida komma i fatt den högra då jag kan anpassa vikt/reps efter den svagare sidan. Skillnaden är inte dramatisk (men jag har ju bara tränat i ett år) än men jag hoppas på att det kommande året kommer ge mer synliga resultat då jag i första hand har fokuserat på att bli stark i hela kroppen fram tills nu för att inte skada mig och nu kunna lyfta tyngre i isolationsövningarna.

Jag skulle behöva tips på hur jag ska hantera denna problematik, dvs. hur jag ska lägga upp passen för att den vänstra halvan av bröstet ska "komma i kapp". Styrkemässigt är jag bara marginellt svagare i vänstern och jag har försökt att kompensera detta genom att anpassa träningen efter den svagare sidan. Vore sjukt tacksam för konkreta tips på övningar/upplägg från er med mer erfarenhet av styrketräning!

Marcus Lundin är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Enklast är att träna var sida för sig.. Fast å andra sidan så utvecklas kroppen ändå nästan alltid ojämt, hur du än tränar..

Vad har du för mått på kroppen? vikt, längd midja etc

Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Hittar inget måttband... men jag väger 83 kg, är ca 190 cm lång...

Jag antar att det bara är att köra på med fria vikter. Tycker du att jag ska skippa bänken och köra hantelpressar ist?

Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Du verkar vara helt grön så om jag var dig skulle jag strunta i att utveckling går lite ojämnt och bara köra så hårt jag orkar med dem övningar jag gillar! och självklart äta och sova ordentligt.. kör varje muskel högst en gång i veckan så att du inte övertränar.

Ingen raket forskning det här med styrketräning, det som ger resultat är att vara långsiktig så det är mycket viktigare att du trivs med träningen än att du utövar dem korrekt! Gör det till en vana först - gärna en som du inte kan va utan! och sen när du är rutinerad kan du börja gå in på detaljer, fria vikter eller inte etc..

Kör hårt!

Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Will do! Har ju som sagt mest tränat kondition och lagsport genom åren, så det här med att lyfta skrot e nytt. Skönt med raka rör, nu jävlar ska jag kötta!!

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Oroa dig inte för att du utvecklas ojämnt. Det ordnar sig med tiden (förutsatt att du tränar allsidigt)

Du behöver troligen äta mer. 83 kg / 190 cm är för lite om du ska bli stark.

Hantelpress är på många sätt en bättre övning än bänkpress, men eftersom bänkpress har status som styrkeindex så är det lika bra att du lär dig utföra den medan du inte är så stark.

Som nybörjare kan du träna samma övningar flera gånger i veckan eftersom du inte kan träna så hårt att kroppen inte klarar av att återhämta sig relativt snabbt. Vila dock minst 48 timmar mellan passen. Fokusera på basövningar: knäböj, bänkpress, marklyft och axelpressar. Det finns många förslag till nybörjarprogram här på forumet. Sök och läs på.

Reg.datum
    Okt 2010

Standard c´mon! one more

Citat Ursprungligen postat av Karl Pilkington Visa inlägg
    Will do! Har ju som sagt mest tränat kondition och lagsport genom åren, så det här med att lyfta skrot e nytt. Skönt med raka rör, nu jävlar ska jag kötta!!
    Så rätt!

Kör det du gillar och hämta inspiration från träningsfilmer..typ Pumping Iron tex - grymt rolig!

Andreass avatar
    Andreas är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Marcus Lundin Visa inlägg
    Så rätt!

Kör det du gillar och hämta inspiration från träningsfilmer..typ Pumping Iron tex - grymt rolig!
    Japp, filmer kan verkligen vara inspirerande.. Pumping Iron är ju som du säger förbannat rolig hehe
    En film som jag gillar är "Scip La Cour - Packing-on Muscles! Max-OT", handlar inte bara om träning, mycket om mat och mentalitet...

Youtube kan även vara bra, även att se idioter för att förhindra skador och så vidare
    Andréas Karlsson
    Athletic Xtreme I Rep

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Ojämn träningsvärk
    Av F Eriksson i forum Styrketräning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 22:37
  2. Dålig utveckling i styrketräningen
    Av UrbanX i forum Styrketräning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 11:28
  3. ingen utveckling alls
    Av lillruffset i forum Styrketräning
    Svar: 2