+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Konditionsträning + styrketräning, bra eller dåligt?

sebastian är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2010

Standard Konditionsträning + styrketräning, bra eller dåligt?

Hej igen, var ett tag sedan jag postade ett inlägg på detta forum men har ändå några frågor som jag vill ställa. Dessa frågor kanske skall flyttas till konditionsavdelningen istället men här vill jag lägga mer tonvikt på styrketräningen;

Jag är 17 år och väger 76 kg och har under de två senaste månaderna tränat konditionsträning i form av långdistanslöpning på ca 1 mil vid varje pass, 2-3 ggr i veckan. Men som tillägg för att jag inte vill tappa min styrka i övriga muskler, så tränar jag också styrketräning. Genom enkla övningar såsom armhävningar, dips, situps och rygglyft kör jag den övre kroppen.

Detta gör jag för att vara välförberedd inför kommande styrke och konditionstest på idrotten (går nämligen sista året på gymnasiet!), som dyker upp v. 47 men också för att det är roligt. Och frågan är;

Jag vill ändå behålla min muskelstyrka som jag kämpat till mig när jag gymmat sedan jag var 16. Men jag slutade att gå på gymmet i mars, därför att mitt gymkort gick ut och som fattig studerande ungdom ville jag inte lägga ut ännu 2 000 kr på ett gymkort från Friskis och Svettis.

Styrkan jag tränade på gym var mer av 3 x 8 där jag höll på med tunga vikter. Det är ju inte samma slags styrka som när man gör vanliga armhävningar, där man tränar dynamisk uthållighetsstyrka.

Jag vill ännu behålla muskelvolymen men upplever själv att jag tappat och har ni några goda råd på hur jag ska kunna hålla kvar min muskelvolym utan att gå till gymmet men samtidigt ha en bra kondition? Jag vill exempelvis kunna göra många armhävningar (mitt mål är 65) och pullups (målet är 15).

Vad jag själv tror har jag tänkt att jag ska försöka göra max antal armhävningar varje dag och se om jag förbättras (senast jag testade på max klarade jag 54, men det var för några månader sedan). Men också maxa på andra övningar, som jag tidigare nämnt.

Sådana här övningar har väl ingen märkbar effekt på musklerna gällande volym efter att man hållt på såhär i några veckor? Därför är frågan hur jag ska kunna bygga på volym samtidigt som jag utför sådana här övningar och tränar konditionen.

Vill gå upp 4-5 kilon i vikt men det verkar som konditionsträning där man löper tar väldigt mycket på vikten tyvärr.. kan man inte motverka denna effekt så att man blir både smidig och stark? Det gäller att äta mycket eller hur? Funderar på att köpa proteindrinkar.

Tack på förhand!

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Det verkar som att du har gjort en korrekt analys av situationen:
    • Om du slutar styrketräna så blir du svagare
    • Konditionsträning gör det svårare att bli stark
    • Du blir inte starkare om du inte tränar tyngre
    • Du måste äta mycket för att gå upp i vikt
    Summan av detta är att du troligtvis inte kommer kunna lägga på dig 5 kg muskler genom att träna med kroppsvikt. Eftersom du samtidigt springer flera mil i veckan blir det ännu svårare.

Reg.datum
    Jan 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Baxpin Visa inlägg
    Det verkar som att du har gjort en korrekt analys av situationen:
    • Om du slutar styrketräna så blir du svagare
    • Konditionsträning gör det svårare att bli stark
    • Du blir inte starkare om du inte tränar tyngre
    • Du måste äta mycket för att gå upp i vikt
    Summan av detta är att du troligtvis inte kommer kunna lägga på dig 5 kg muskler genom att träna med kroppsvikt. Eftersom du samtidigt springer flera mil i veckan blir det ännu svårare.
    Hm.. det var ju taskigt för min del. Alltså kan man inte gå upp om man styrketränar samt löper? Löpträning tar mycket på kroppen och det är väl antagligen därför folk som vill gå ner i vikt gör detta, men jag vill ju snarare gå upp i vikt..

Tänkte att istället för att bli någon biff utan kondition ville jag bli både och, alltså allround. Hm, i militären och lumpen brukar väl de ändå ha mycket bra kondition och styrka? Hur fördelar de konditionen och styrkan när det gäller träning? Tänker på yrkessoldater.

Frågan är då om jag ska uppnå ett bra resultat måste jag käka mycket mat och samtidigt köra tungt. Jag tycker ändå det funkar bra om man löper ena dagen, dagen därpå blir det bara styrketräning för överkroppen.

Med styrketräning kan man väl blanda lite smått och gott? Tänkte att jag kunde ta några fria vikter (har det hemma), lägga dem i en ryggsäck och sedan ta på mig ryggsäcken innan jag gör några armhävningar. Gradvis kan man ju öka på med vikt, då kommer man ju att få muskeltillväxt!

Fast frågan är ju hur tungt det ska vara. Ska man ha tillräckligt tungt så att man knappt klarar 3 x 8 repetitioner? Då blir det maximal dynamisk styrka som tränas och inte uthållighet.. jag strävar efter ett mellanting desto värre.

Äh, jag får fundera vidare.. tack för svaret förresten!
    Senast redigerad av sebastian den 2010-09-25 klockan 13:25.

ballt är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Sep 2010

Standard

Skulle det inte gå att bygga på dig muskler först ett bra tag, sen börja med konditionen? fast fortfarande styrketräna lite lätt medan? Bara ett förslag =) vet inte om det är möjligt.

Reg.datum
    Jan 2010

Standard

Jo, i och för sig. Men jag undrar hur det är med fotbollsspelare och ishockeyspelare, de tränar ju trots allt konditionen för att orka med att hänga med i spelet men också styrka för att kunna kasta långa bollar vid sidlinjen, fotbollsspelarna alltså.

Jag kan tyvärr inte bara styrketräna just nu, i och med att jag ska springa Göteborgsvarvet nu till våren. Vill se till att förbättra konditionen, men ändå behålla styrkan i att exempelvis kunna göra minst 60 armhävningar på raken.

Jag vill alltså komplettera konditionen med styrketräning, för att bli allround. Men hur blir man det? Räcker det med att köra kroppslig styrketräning efter ett löppass eller blir det för mycket för kroppen?

Kanske bara ska köra styrka varannan dag och kondition varannan, då får man en dags vila emellan varje muskelgrupp. Jag tränar inte benen när jag kör styrketräning, utan bara överkroppen.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Hård konditionsträning och fettförbränning
    Av bindifo i forum Motion och kondition
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 15:51
  2. Bästa konditionsträning för fettförbränning
    Av ashy i forum Motion och kondition
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 00:06
  3. Tar mycket vikt men växer dåligt
    Av larsa i forum Styrketräning
    Svar: 5