Skulle tro att du fokuserar för mycket på bröst och för lite på rygg. Tränar du rygg och vilka övningar kör du och hur ofta i relation till bröstträningen?
Hej. jag har gymmat i cirka ett år nu och börjat märka av att mina axlar börjar böja sig framåt asså typ mot mina bröst. och jag undrar om det är någon som fått likadant osv. äre kanske för att jag inte stretchar brösten? eller sover på sidan så axeln trycks in?tacksam för svar!
Skulle tro att du fokuserar för mycket på bröst och för lite på rygg. Tränar du rygg och vilka övningar kör du och hur ofta i relation till bröstträningen?
Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.
Hej, en till som upplever samma sakFast jag tränar knappt bröst alls... men mkt axlar, har haft problem med en axel tidigare och måste träna dem ordentligt för att inte få ont, men bröstet har blivit lite bortglömt kom jag på när jag läste här. Men känner ändå att axlarna faller fram. Vad kan det bero på?
Dock så kan för mycket träning av rygg också ge dålig hållning, framåtvinklade axlar.
Kör mycket övningar där du håller så bra hållning som möjligt, gärna lite utåtrotationsövningar.
Bilder under är en typisk övning där man håller en riktigt usel hållning
Bicepscurl lutandes mot en kudde preacher-curl-main_Full.jpg
Samt även koncentrerad bicepscurl mot ben är svår att hålla hållningen.
För träna bak axlarna är det såklart träning för övre rygg, lagom med lats, baksida axlar, samt utåtrotationsövningar (som på bild)
utatrotation_b.jpg
Och det viktigaste av allt är att hålla hållningen!, bak och ner med axlar, spänn magen håll huvudet i normalposition, alltså rakt (inga gamnackar!)
Och i vardagen så håll bak axlarna så det bli en vana att späna tillbaka dom så tillslut så kommer de bli till automatik och de kommer se bättre ut tillslut när du inte spänner dig.
BB och Lic. Personlig tränare
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)