Hej Malus,
Får börja med att gratulera dig på din enorma viktnedgång, det är verkligen imponerande!
Lös hud är tyvärr en vanlig sak man får på "köpet" när man går ner så mycket och relativt snabbt.
Nu ska jag först säga att jag är ingen kostrådgivare eller expert inom ämnet, dock kan jag tillföra lite information om saken.
Ingen enskild livsmedelsvara kan göra dig fet. Det vill säga, snacks, pizza, grädde etc gör dig inte fet. Det enda som kan göra dig fet är om ditt totala kCal-intag överskridet det du förbränner per dag.
Dock är det självklart bra att ha koll på vad maten innehåller och vad som är lämpligt att äta vid olika tillfällen.
Undvika feta produkter/måltider gör det lättare att hålla total kCal-intaget nere förstås.
Ber om ursäkt om jag missade något eller förklarade dåligt.
Det går inte att svara på den frågan, om du kan bygga stora muskler och minska i fett mycket då vi inte vet din totala förbrukning. Försök göra en uppskattning på vad din kropp förbrukar per dag med hjälp av en kCal-förbrännings kalkylator. Den är ju inte exakt på något vis, men det ger ju som sagt en uppskattning. Sen när du har ett uppskattat värde, så kan du lägga dig på 200 kCal under det och avvakta några veckor, går du fortfarande upp i vikt, ja, då ligger du fortfarande på för stor kCal-intag.
Bygga stora muskler och springa mycket/långt går inte riktigt ihop, det ena förstör för det andra..
Jag brukar rekommendera att styrketränga bort övervikten, och på så vis "fylla ut" fettet med muskler istället, blir inte samma effekt som att gå ner 10 kilo fett & lägga på sig 10 kilo muskler, som att gå ner 20 kilo fett...
Alla är vi ju olika, men jag hade som sagt satsat på styrketräning 4-5 dagar i veckan, springa/motionera 0-1 gånger i veckan nu i början. Försök satsa på en långsiktig fettminskining (notera fettminskning , inte viktminskning).
Det blev lite väl hastigt , ber om ursäkt för det. Kom gärna med följd frågor så kan jag försöka svara på dom när tiden är bättre för mig
Andréas Karlsson
Athletic Xtreme I Rep