+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Robust och förvirrad

Malus är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Maj 2010

Standard Robust och förvirrad

Hejsan!

Jag är en kille på 20 år och har ett dilemma.
    Jag gick ner ca 37 kg för 1,5 år sedan och just nu efter en utlands resa börjat träna igen för ca 4 månader sedan. Saken är att jag är 170cm lång och väger just nu ca 71kg.
    Jag har fortfarande fett kvar som jag vill bli av med samt andra äckliga saker som lös hud( inte mycket bara lite vid naveln och neråt ungefär) och gynekomnasti men de två senare kommer jag antagligen operera bort eftersom det inte går att träna bort det.

Saken är att jag vet inte om jag äter 100% rätt.
    Jag har slutat helt med sedan 2 mån tillbaka med godis, glass, dricka, snacks( undantagit popcorn och nötter vilket är lite utav) och alla formers bakelser.
    Ingen pizza el hamburgare el tacos.
    Jag har i princip slutat ätit bröd och kör bara med knäckebröd.
    Alla större måltider som middag är utan grädde och steks i olivolja.
    Äter alltid halva tallriken med grönsaker.
    Försöker inte äta så mkt efter kl 7-8.

Jag ligger just nu på ca 3000 kcal per dag, då är 1600 utav dem tillskott ( gainer och protein)

Funkar detta om man vill bygga så stora muskler som möjligt samtidigt som man vill minska så mkt i fett som möjligt?

PS: Tränar 6-7 ggr i veckan ( varannan dag styrka och varannan dag kondition). Samt jobbar på Statoil vilket man står upp och går runt i ca 8-9 tim.

Tack på förhand.

Andreass avatar
    Andreas är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Hej Malus,

Får börja med att gratulera dig på din enorma viktnedgång, det är verkligen imponerande! Lös hud är tyvärr en vanlig sak man får på "köpet" när man går ner så mycket och relativt snabbt.

Nu ska jag först säga att jag är ingen kostrådgivare eller expert inom ämnet, dock kan jag tillföra lite information om saken.

Ingen enskild livsmedelsvara kan göra dig fet. Det vill säga, snacks, pizza, grädde etc gör dig inte fet. Det enda som kan göra dig fet är om ditt totala kCal-intag överskridet det du förbränner per dag.
    Dock är det självklart bra att ha koll på vad maten innehåller och vad som är lämpligt att äta vid olika tillfällen.
    Undvika feta produkter/måltider gör det lättare att hålla total kCal-intaget nere förstås.

Ber om ursäkt om jag missade något eller förklarade dåligt.

Det går inte att svara på den frågan, om du kan bygga stora muskler och minska i fett mycket då vi inte vet din totala förbrukning. Försök göra en uppskattning på vad din kropp förbrukar per dag med hjälp av en kCal-förbrännings kalkylator. Den är ju inte exakt på något vis, men det ger ju som sagt en uppskattning. Sen när du har ett uppskattat värde, så kan du lägga dig på 200 kCal under det och avvakta några veckor, går du fortfarande upp i vikt, ja, då ligger du fortfarande på för stor kCal-intag.

Bygga stora muskler och springa mycket/långt går inte riktigt ihop, det ena förstör för det andra..

Jag brukar rekommendera att styrketränga bort övervikten, och på så vis "fylla ut" fettet med muskler istället, blir inte samma effekt som att gå ner 10 kilo fett & lägga på sig 10 kilo muskler, som att gå ner 20 kilo fett...

Alla är vi ju olika, men jag hade som sagt satsat på styrketräning 4-5 dagar i veckan, springa/motionera 0-1 gånger i veckan nu i början. Försök satsa på en långsiktig fettminskining (notera fettminskning , inte viktminskning).

Det blev lite väl hastigt , ber om ursäkt för det. Kom gärna med följd frågor så kan jag försöka svara på dom när tiden är bättre för mig
    Andréas Karlsson
    Athletic Xtreme I Rep

Reg.datum
    Maj 2010

Standard

Tack för det snabba svaret, har inte haft tid att svara, stressigt på sistonde.

Det konstiga är att de två första månaderna då jag kom hem joggade jag varje dag och hade ett kcal intag på ca 1400. Och jag räknade ut att jag förbrände ca 3000 per dag då. Men vågen stod stilla.
    Och nu när jag styrketränar så går den inte heller upp då jag har ökat mina kcal. Vågen vill verkligen inte röra sig.

Har lite tabu för godis och allt som är onyttigt så jag mår nog bättre att stå ifrån allt. Och egentligen är jag lite rädd för att gå över 2000 kcal sträcket.
    Jag svälter hellre i några tim tills jag får tag på ngt nyttigt än att äta skräpmat och godsaker.

Läste att man egentligen inte kan Bygga muskler och gå ner i fettmassa samtidigt, så man måste egentligen Bulka o Deffa?
    Jag blir förvirrad eftersom alla säger olika, tillochmed min PT säger att man kan bygga muskler och gå ner i fett samtidigt.

Andreass avatar
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Hej Malus,
    Ingen fara, jag tycker det bara är skönt att du tog lite tid på dig att svara. Jag har själv ett sjukt stressigt schema med privatliv, privatjobb, rep jobb etc, och ska ha en baby om mindre än 2 veckor hehe, så det gör mig inget om alla tar lite längre tid att svara

Räknar du verkligen med allt du stoppar i dig ? Drycker, tabletter, kosttillskott, mat. Det är allt som du stoppar i dig som man måste räkna på. Kan ju vara som så att vågen är väldigt gammal och är sliten. Testa även med en annan våg

Det finns en diet, där du äter mycket kolhydrater 2 dagar, sen kolhydratfritt i 2 dagar, som ska få din metabolism att vara på topp hela tiden. Annars om du går på svält diet för länge så anpassar sig kroppen efter detta och förbrukar mindre. Detta kanske skulle vara något för dig ?

Klart du kan bygga muskler samtidigt som du kan gå ner i fettmassa, men det är inte optimalt för att bygga muskler... Det är lite som att hålla andan och springa... Det går, men det är inte optimalt (sen kan du iofs inte göra det så länge , men jag tror du fattar )

Jag tror dom flesta anser att det är bäst att bulka, och sedan deffa. Jag kan använda mina 2 jobbarkompisar som exempel angående viktnedgång...

Min ena polare har gått ner totalt 25 kilo genom bättre kost och motion i form av promenader. Det har resulterat i att han är väldigt smal överallt, förutom på magen. Dessutom har han lite hängig hud över allt som inte har hunnit dra ihop sig....

Min andra polare började med samma sak, och gick ned lite... sen övergick han till att börja styrketräna med mig istället, och har nu gått ner 15 kilo med enbart styrketräning (låg reps och hög vikt)
    Han har inte fått så mycket överflödig hud, utan har blivit redigt biffig, samtidigt som han fortfarande har en del att ta av.... Men han ser mer hälsosam ut och vältränad än den andra killen som gick ned mer i vikt... Detta för att han har fyllt ut sin kropp med muskler... Så visst går det att bygga muskler och bli av med fett samtidigt... Men när du väl är där du vill vara, så kommer du välja att antingen bulka eller deffa

Sorry om det blev rörigt, måste hoppa i sängen nu

godnatt
    Andréas Karlsson
    Athletic Xtreme I Rep

Reg.datum
    Maj 2010

Standard

Jo men det konstiga är att vågen inte vill röra sig det är det jag menar.
    När jag körde bara kondis för att gå ner i vikt så gick den ingenstans men nu när jag har gymmat i 2,5 månader och sen ökat mitt kcal intag så har jag verkligen inte gått upp något, för nu vill jag ju gå upp i vikt ( muskler).
    Och jag ser ingen direkt skillnad på kroppen men jag antar att det inte syns så snabbt.

Andreass avatar
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Jo, tyvärr tar det tid, men samtidigt lite skönt. Annars hade man ju inte fortsatt att träna om man fick en otrolig kropp på direkten. Det hade inte varit lika imponerande så att säga

Man vill ju så gärna att det ska synas snabbt, och tiden det tar innan man ser något kan vara väldigt omotiverande. Jag personligen tycker att vikt i sig är faktiskt VÄRDELÖST att gå efter när man styrketränar..

Om du går upp i vikt , låt oss säga 8 kilo... Hur kan man veta säkert om det är fett eller muskler ? Du själv kanske tycker att du ser "likadan" ut, kanske lite större/bredare, men vet inte riktigt om du blivit fetare eller muskligare...

Jag tycker det är bättre att hålla kollen på sina utvecklingar/framsteg med en kamera och ett måttband. Ta en bild varannan vecka på samma tid, samma plats, samma avstånd etc etc. Efter 6 månader så kan du verkligen se en otrolig skillnad och verkligen glänsa dig i hur duktig du har varit, förutsatt att du har skött träningen och dieten som du ska.

Det svåra med att syna sig själv i spegeln tycker jag är just blindheten som utvecklas när man börjar styrketränar. Minns när jag själv, för många år sedan, började styrketräna och tyckte aldrig att det hände något, men jag fortsatte för jag tyckte det var så kul.
    Mina vänner tyckte att jag hade blivit biffig, men jag trodde dom drev med mig bara, för jag själv hade fortfarande inte sett någon förbättring. Det hade snarare blivit TVÄRTOM! Jag började hitta mer och mer fel på mig, och jag hittade ställen som jag var otroligt fet på som jag inte visste om tidigare... armarna var som spaghetti, bröstet var plattare än en 8 åring...
    Men sen en dag... när jag låg på soffan och tittade på TV, så kliade mig mellan bröstmusklerna... och det tog emot... Jag tänkte "va fan är det här??!" kollade ner och ser att jag faktiskt har fått en kontur på bröstet. Jag var verkligen förvånad, men det var då jag först såg "något" på mig själv.

Ett annat bra exempel är min fru, hon är gravid nu i sista månaden. I början så märkte inte hon att sin mage växte och började tvivla på att hon verkligen var gravid. Jag började då fota henne och mätte hennes midjemått, efter någon vecka så började hon "se" skillnaden...

Se skillnad på andra är jätte lätt, men just sig själv är som sagt lite svårare

Fortsätt jobba hårt och ta gärna några bilder, så kommer du se att du verkligen kommer få lön för mödan. Lycka till!
    Andréas Karlsson
    Athletic Xtreme I Rep

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Är lite förvirrad! Hjälp behövs :S
    Av lualian i forum Styrketräning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 23:53
  2. Förvirrad i gymmet
    Av lifewers i forum Styrketräning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 06:29
  3. förvirrad
    Av Freddde i forum Styrketräning
    Svar: 1