+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Nybörjare Igen :S

jörgen2 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2009

Cool Nybörjare Igen :S

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

Hej tänkte komma igång med styrketräningen igen efter typ ett års uppehåll, vilket har resulterat i +10 kg fläsk Rätt på magen.

ajja nu till saken, läste runt lite kommer inte ihåg någonting ifrån min förra träningsperiod så lite snabba frågor bara.

Detta är vad jag har tänkt att utgå ifrån.
    Styrketräningsprogram för nybörjare | Styrketräning, motion & hälsa

Kört 2 pass än så länge och kan inte beskriva den otroliga träningsverk känns nästan skadligt hög, kan knappt ta mig upp för trappor eller ännu värre göra några lyft. Armarna har dock börjat släppa lite.

Så nu till fråga, ska jag istället för att köra 3x8 på dom flesta övningar köra lite mindre vikter och kanske köra 3x15 ? Kanske i 2 veckor sen gå över till 3x8 igen när jag kommit in i det ?

Är det bra att köra både knäböj och utfall på samma träningspass? Känns som man kan få ut lite mer av den ena eller den andra om man bara kör en av dom.

Kan hända att jag slänger in ett kattlebells pass på söndagar.

Kan ju lägga till att jag väger 100kg och är 1.96 lång 23 år gammel.

Tacksam för snabba svar mvh jörgen!

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Det program du kollat på är onödigt komplicerat. Som nybörjare bör du lära dig basövningarna (knäböj, marklyft, bänkpress, axelpress) och lägga upp träningen kring dessa, helst som tre helkroppspass i veckan, men du kan även fördela dem grovt efter primära muskelgrupper (ben, rygg, axlar/bröst).

Du ska i första hand bli stark, sedan kan du välja inriktning: starkare eller större eller mittemellan (starkt förenklat). Det finns goda skäl till att du ska köra 3 set x 5 reps på övningarna (utom marklyft som körs 1x5 pga påfrestningen).

Du ökar vikten vid varje träning tills det inte går längre. När du missar en ökning så plockar du av lite vikt och försöker öka därifrån igen. När du absolut inte kan öka mer så är din nybörjarstatus förbi. Då behöver du ett lite mer avancerat program.

Reg.datum
    Jun 2009

Standard

Om jag nu kör som du skriver och kör maxat 3x5 så kommer ju min enorma träningsverk påverka mina pass väldigt mycket tror jag.

Läste på någon annan nybörjarsite att man skulle köra många reps dom 2 första månaderna sen för att komma in i det, sant/falskt?

Men du menar då att jag ska köra dom 4 basövningarna + 2-3 övningar till per pass?

Tack för snabbt svar

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Det finns olika sätt att se på saker, men en definition av att vara nybörjare är att du återhämtar dig efter ett träningspass inom 48 - 72 timmar. När du kan träna så hårt att du inte återhämtar dig på denna tid så är du inte längre nybörjare.

Detta innebär i princip att du tränar tre pass i veckan, varannan dag. T.ex. mån - ons - fre. Då får du 48 timmars vila mellan passen + 72 timmar över helgen.

Jag har beskrivit ett sådant program här: Styrka.

Reg.datum
    Jun 2009

Standard

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

okey, ser inga bekymmer med att köra efter ditt schema istället. Verkar till och med roliga att träna hela kroppen Tack för hjälpen

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Ska börja träna igen..
    Av MaxPH i forum Styrketräning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 21:03
  2. provar igen då
    Av lillruffset i forum Din nuvarande form
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 17:07
  3. Nästäppa, okej att börja träna igen?
    Av Fenix i forum Övriga diskussioner
    Svar: 2