Jag själv ligger på mellan 6 - 8 set per muskelgrupp. Maximalt 10 set.
4-6 reps. 1 muskelgrupp per dag.
Men alla kör vi olika som sagt, kör det som du känner fungerar för dig. ha det i åtanke
Jag själv ligger på mellan 6 - 8 set per muskelgrupp. Maximalt 10 set.
4-6 reps. 1 muskelgrupp per dag.
Men alla kör vi olika som sagt, kör det som du känner fungerar för dig. ha det i åtanke
Andréas Karlsson
Athletic Xtreme I Rep
aha okej, men kör du någon muskelgrupp 2 gånger i veckan ?
sen tänkte jag höra jag kör detta
måndag bröst,triceps,biceps
tisdag
onsdag axlar,rygg,ben,mage
torsdag
fredag bröst,triceps,biceps
lördag
söndag axlar,rygg,ben,mage
fundera på att köra som du göra ist, tror du att man bygger bättre då ??. Har tränat i cirka 4 månader snart, o ökar som fan i allt,
Tack i för hand !![]()
Nix, endast 1 per dag, 7 dagar i veckan, i cirka 8-10 veckor, då jag tar 1 veckas får återhämtning:
t.ex:
Måndag - Bröst
Tisdag - Rygg
Onsdag - Ben
Torsdag - Axlar
Fredag - Biceps
Lördag - Triceps
Söndag - Kondition
Hmm, jo iofs. Ibland slänger jag in Mage, underarmar och traps på söndagen som extra, det är ju iofs 3 olika muskelgrupper. Men för övrigt så ser det ut så.
Andréas Karlsson
Athletic Xtreme I Rep
ser ut o va redigt skönt asså, tänkte om man skulle börja köra som dig tror du att man kommer bunkla upp sig lika bra med ditt som jag kör med mitt ? o är det presis detta du kör ? sen har jag en fråga te om du har lust o orkar lyssa på mitt tjötkan man ta weay-100 på morgonen,mellanmål,kvällsmat så allså cirka 4 dl om dan ? frågar dig för du värka ha fet koll på det mesta
Mvh/ Danne
Absolut, det tror jag. Detta program kommer jag köra nu under min bulkningsperiod. Det tillåter mig köra så tungt som jag måste göra, samt att det ger mig tillräckligt med vila mellan t.ex. bröstdagen till axeldagen, plus att varje pass tar inte mer än 45-60 min, vilket gör att jag förblir fokuserad genom hela passet.
Visst kan du göra det, bara du kommer ihåg att äta den vanliga maten med. Proteinpulver är ingen måltidsersättare, det är ett komplement som ska tillgodose din kropp med tillräckligt med proteiner som du inte får i dig av din vanliga kost. Ska du deffa, så är proteinpulver ett bra alternativ till mellanmål och sådant. Men bäst är fall du minskar ned dina portioner och ökar proteinet i dom.
Bara att fråga på, så svarar jag så gott jag kan
Andréas Karlsson
Athletic Xtreme I Rep

Jag kör inga muskelgrupper. Om du delar in kroppen i delar så är steget inte långt till att börja köra en massa isolationsövningar för enskilda muskler. Kroppen funkar inte så.
Här går säkerligen åsikterna isär, med jag föredrar att träna kroppen som ett system. vilket innebär att jag i princip endast kör basövningar: knäböj, marklyft, bänkpress, press + några assisterande övningar som chins och dips. Visst, du kan kategorisera basövningarna efter vilka muskler som primärt och sekundärt tränas, men då missar du poängen, vilken är att dessa övningar tränar stora delar av kroppen samtidigt.
Risken med att träna muskelgrupper är att du lägger upp en träning som inte ger dig de resultat du vill ha. Denna risk gäller främst nybörjare, som först och främst behöver bli starka. (Med "nybörjare" menar jag inte hur länge du har tränat, eller hur många övningar du kan, utan om din kropp kan återhämta sig på ungefär två dygn efter ett pass. Om du kan det så är du nybörjare eftersom du inte har förmågan att träna så hårt att längre återhämtning krävs.) När du lämnat nybörjarstadiet (= är tillräckligt stark) så kan du börja experimentera med muskelgrupper om du vill bli kroppsbyggare. Om du vill fortsätta bli stark så ska du fortsätta med basövningar.
Hej Baxpin, Jag hänger inte redigt med på det du skriver, är det menat till mig ? Eller är det en allmän förklaring du lägger ut ?
Visst har vi alla åsikter om hur man ska träna och vad som är bäst, så är det ju med allt.
Självklart vet jag att man inte kan lyfta en hantel utan att aktivera flera muskler i kroppen, vilket även är fördelen med fria vikter. Men kör jag hantelcurls , så det primärt biceps jag vill komma åt, dom andra är bara bonus.
Jag kör enbart basövningar, ibland lägger jag till några assistansövningar, men jag delar fortfarande in träningen i muskelgrupper.
Andréas Karlsson
Athletic Xtreme I Rep

Det är riktat till Lundahl. Jag menar att den ursprungliga frågan ("hur många övningar per muskel grupp") lätt leder till att du väljer övningar som inte hjälper dig nå dina mål. Frågan utgår i princip ifrån att du ska träna muskelgrupper isolerat. Utifrån den tanken är det lätt att få för sig att isolationsövningar och maskiner är rätt väg att gå. Jag vill bara visa att det finns andra sätt att tänka på styrketräning. Om du tänker på kroppen som ett system som du ska träna med basövningar så kommer hela upplägget se annorlunda ut. Träningen blir enklare, hårdare och ger troligtvis bättre resultat. Det är den idén jag vill att Lundahl ska fundera på.
För att återgå till ursprungsfrågan så är mitt svar att jag inte kan svara på den frågan eftersom min träning inte är upplagd på det sättet. Anledningen till att jag ändå skriver är att jag vill få Lundahl att tänka utanför ramarna och inte tänka på kroppen som om den består av olika delar som ska tränas separat.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)