+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Händer inte mycket med armarna ?? ... :/

Lundahl är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Maj 2009

Post Händer inte mycket med armarna ?? ... :/

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

Tjena, Har ett problem har tränat i cirka 3 månader, hela kroppen utvecklas som fan .. men tycker inte det händer mycket med armarna, börja bli redigt irriterande ... är det så att det tar extra lång tid med armarna eller tränar jag bara fel,

armpass.

Biceps

Koncentrationscurls 8x3 - 15 kg
    Skivstångscurls 8x2 - 35 kg

Triceps

Ligg, Tricepspress 10x2 - 30 kg
    Sitt, Tricepspress 10x2 - 20 kg
    Pushdown 10x2

Kör armar Måndag / Fredag ...

Snälla Hjälp

Andreass avatar
    Andreas är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Hej,

Är det bara armarna du kör 2 gånger i veckan ? I så fall så har du ju svaret redan framför dig. Mina ben skulle inte växa dubbelt så snabbt, bara för att jag kör dom 2 ggr i veckan. Musklerna byggs upp efter att du har tränat, under återhämtningsfasen. Så som du tränar armar, så har du bara 72 timmars återhämtning, vilket jag tycker är alldeles för lite. Jag hade istället rekommenderat dig att köra 1 armpass i veckan, fast med lägre repititioner och högre vikt, och förstås mer intensitet.

Sen är det värt att tänka på att armarnas muskler är mycket mindre än resten av kroppens muskler. Framför allt är bicepsen väldigt liten. Googla runt lite på bodybuilders och kolla in deras armar, bicepsen är inte särkilt stor, men tricepsen är ganska så rejäl.

Berätta gärna hur gammal du är och vad du äter med, både mat och kosttillskott.
    Andréas Karlsson
    Athletic Xtreme I Rep

Ericsson88s avatar
    Ericsson88 är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009
    Blogginlägg
    5

Standard

Problemet är du bara har tränat i 3 månader.. Ge det minst 1år, sen kan du se vad som släpar.

MongoMan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Andreas du har både rätt och fel på samma gång.. Det är sant att musklerna bryts ner under träning och byggs upp när du vilar.. men eftersom han bara tränat i ca 3 månader så skulle jag nästan kunna säga att han kan träna armarna varannan dag utan att han skulle riskera överträning etc...

lägg gärna upp hela ditt träningspass så ska vi se vad vi kan hitta på för något..

Skulle nästan skrota koncentrationscurls eftersom du är färsking och du har ingen användning av isolationsövningar..
    Mer skivstångscurl, hantelcurl av olika variationer!

lägg gärna in chinns i ditt ryggpass för detta är en utmärkt övning för biceps.

Kör på med triceps men ta gärna bort en övning och börja med dips istället! Det är enligt mig den bästa övningen för att få stora köttiga armar.

Kom ihåg vad jag sa nu.. skit i ALLA isolationsövningar än så länge. Kör på med marklyft, knäböj (tränar hela kroppen inte bara ben som många tror), Bänkpress, chinns och dips!

Andreass avatar
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

MongoMan: Detta stämmer ej, skulle han som du beskriver träna armarna varannan dag , så ökar hans risk för överträning (även kallad kronisk inflammation i vissa länder) i musklerna. Vid intensiv träning så utsätts kroppen för små mikroskador på både leder, blodkärl och muskler. För att motverka detta, så skickar kroppen ut stresshormoner för att skynda på läkningen.
    Desso mer du tränar t.ex. en viss muskelgrupp, så ökar man mängden stresshormoner, vilket i sin tur gör det så gott som omöjligt för kroppen att hinna återhämta sig och få den muskeltillväxt som man vill ha efter träningen. Desso mer man tränar, desso mer ökar kortisolnivåerna i kroppen. Detta sker oavsett nivå/erfarenhet utav styrketräning.

Kortisol, som dom flesta vet, är ett hormon med väldigt hög katabol effekt, samt att det minskar proteinsyntesen.

Fin tum regel: Desso mer/hårdare du tränar, desso mer vila behöver man mellan träningspassen.

Ref:
    Medicine & Science in Sports & Exercise 32:317-331,2001.
    Am J Endo Metabol, 2007
    Psychophysiology. 1989 Jan;26(1):17-28
    J Clin Endocrinol Metab. 2001 Jun;86(6):2881-9
    Andréas Karlsson
    Athletic Xtreme I Rep

Andreass avatar
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av MongoMan Visa inlägg
    lägg gärna upp hela ditt träningspass så ska vi se vad vi kan hitta på för något..

Skulle nästan skrota koncentrationscurls eftersom du är färsking och du har ingen användning av isolationsövningar..
    Mer skivstångscurl, hantelcurl av olika variationer!

lägg gärna in chinns i ditt ryggpass för detta är en utmärkt övning för biceps.

Kör på med triceps men ta gärna bort en övning och börja med dips istället! Det är enligt mig den bästa övningen för att få stora köttiga armar.

Kom ihåg vad jag sa nu.. skit i ALLA isolationsövningar än så länge. Kör på med marklyft, knäböj (tränar hela kroppen inte bara ben som många tror), Bänkpress, chinns och dips!

För övrigt håller jag med dig, lägg isolationsövningarna åt sidan, håll dig till basövningar.

Dips är en riktigt bra övning, likaså chins, dom gillar jag skarpt!!
    Andréas Karlsson
    Athletic Xtreme I Rep

Reg.datum
    Maj 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Andreas Visa inlägg
    MongoMan: Detta stämmer ej, skulle han som du beskriver träna armarna varannan dag , så ökar hans risk för överträning (även kallad kronisk inflammation i vissa länder) i musklerna. Vid intensiv träning så utsätts kroppen för små mikroskador på både leder, blodkärl och muskler. För att motverka detta, så skickar kroppen ut stresshormoner för att skynda på läkningen.
    Desso mer du tränar t.ex. en viss muskelgrupp, så ökar man mängden stresshormoner, vilket i sin tur gör det så gott som omöjligt för kroppen att hinna återhämta sig och få den muskeltillväxt som man vill ha efter träningen. Desso mer man tränar, desso mer ökar kortisolnivåerna i kroppen. Detta sker oavsett nivå/erfarenhet utav styrketräning.

Kortisol, som dom flesta vet, är ett hormon med väldigt hög katabol effekt, samt att det minskar proteinsyntesen.

Fin tum regel: Desso mer/hårdare du tränar, desso mer vila behöver man mellan träningspassen.

Ref:
    Medicine & Science in Sports & Exercise 32:317-331,2001.
    Am J Endo Metabol, 2007
    Psychophysiology. 1989 Jan;26(1):17-28
    J Clin Endocrinol Metab. 2001 Jun;86(6):2881-9
    Man,17,183 cm Har tränat i cirka 3 månader seriöst nu, äter som ett svin o tar whey 100,vitaminer,omega-3, Mellanmåls ersättning 1-3 gånger om dan, tider att gå o lägga mig är jag dålig på, men har gått upp från 56-72 kg sen jag började träna så har kört på bra, har kört lite olika tränings program men detta har jag hålt på med i en månad nu, vill köra alla muskel grubber 2 gånger i veckan

Pass A

Bröst

Bänkpress 6x3 - 65 kg
    Hantelpress 6x3 - 20 kg styck
    Hantel-Flys 8x2 - 12 kg styck
    Dips 8x2

Biceps

Triceps

Pushdown 10x2

Pass B

Axlar

Axelpress 8x3 - 18 kg styck
    Hantellyft (sidan) 8x2 - 8 kg styck
    Hantellyft (framåt) 8x2 - 8 kg styck

Rygg

Hantelrodd 8x2 - 30 kg
    Lats-drag 8x3
    Lats-drag (bakom huvet) 8x3
    Marklyft 5x2 - 95 kg

Ben

Knäböj 5x2 - 65 kg
    Benspark 8x3
    Shrugs 10x2 - 100 kg
    Sit-ups 12x3 - 10 kgs vikt på magen

Måndag: Pass A

Tisdag: Vila

Onsdag: Pass B

Torsdag: Vila

Fredag: Pass A

Lördag: Vila

Söndag: Pass B

Reg.datum
    Maj 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Andreas Visa inlägg
    Hej,

Är det bara armarna du kör 2 gånger i veckan ? I så fall så har du ju svaret redan framför dig. Mina ben skulle inte växa dubbelt så snabbt, bara för att jag kör dom 2 ggr i veckan. Musklerna byggs upp efter att du har tränat, under återhämtningsfasen. Så som du tränar armar, så har du bara 72 timmars återhämtning, vilket jag tycker är alldeles för lite. Jag hade istället rekommenderat dig att köra 1 armpass i veckan, fast med lägre repititioner och högre vikt, och förstås mer intensitet.

Sen är det värt att tänka på att armarnas muskler är mycket mindre än resten av kroppens muskler. Framför allt är bicepsen väldigt liten. Googla runt lite på bodybuilders och kolla in deras armar, bicepsen är inte särkilt stor, men tricepsen är ganska så rejäl.

Berätta gärna hur gammal du är och vad du äter med, både mat och kosttillskott.

Man,17,183 cm Har tränat i cirka 3 månader seriöst nu, äter som ett svin o tar whey 100,vitaminer,omega-3, Mellanmåls ersättning 3 gånger om dan, tider att gå o lägga mig är jag dålig på, men har gått upp från 56-72 kg sen jag började träna så har kört på bra, har kört lite olika tränings program men detta har jag hålt på med i en månad nu, vill köra alla muskel grubber 2 gånger i veckan,

Pass A

Bröst

Bänkpress 6x3 - 65 kg
    Hantelpress 6x3 - 20 kg styck
    Hantel-Flys 8x2 - 12 kg styck
    Dips 8x2

Biceps

Triceps

Pushdown 10x2

Pass B

Axlar

Axelpress 8x3 - 18 kg styck
    Hantellyft (sidan) 8x2 - 8 kg styck
    Hantellyft (framåt) 8x2 - 8 kg styck

Rygg

Hantelrodd 8x2 - 30 kg
    Lats-drag 8x3
    Lats-drag (bakom huvet) 8x3
    Marklyft 5x2 - 95 kg

Ben

Knäböj 5x2 - 65 kg
    Benspark 8x3
    Shrugs 10x2 - 100 kg
    Sit-ups 12x3 - 10 kgs vikt på magen

Måndag: Pass A

Tisdag: Vila

Onsdag: Pass B

Torsdag: Vila

Fredag: Pass A

Lördag: Vila

Söndag: Pass B

Andreass avatar
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Hade rekommenderat dig att ändra om repsen. Förslagsvis så kan du gå in på www.ast-ss.se och gå med i Max-OT, det är helt gratis, och du har flera bra scheman där. Kortbeskrivning:
    Det handlar om att du har 2-3 min vila mellan setten, och att du kör 4-6 reps. Klarar du 6 reps, så kör du för lätt. Klarar du inte 4, så kör du för tungt.

Mellanmålsersättning ? Är det bantningsmedel eller är det gainers ?
    Nu skriver du ju inte hur mkt protein du får i dig per dag, men försök att öka ditt intag av protein.
    Andréas Karlsson
    Athletic Xtreme I Rep

MongoMan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

För att se det här innehållet måste du ha den senaste versionen av Adobe Flash Player installerad.

Get Adobe Flash player

Kontrollen genomfördes av SWFObject 2.

jo självklart stämmer det du säger med överträning rent teoretiskt men jag har svårt att tro att en kille som tränat i ca 3 månader ens orkar träna sig övertränad.. så var det för mig iaf. jag körde på som en tok i början och fick rejäla ökningar och efter först 1½ år började jag känna av att det vart för mycket... Hade väldigt mycket att göra med att man då hade börjat träna Tungt på "riktigt". Men de är nog olika från person till person även om du nu har rätt i hur kroppen fungerar

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Hur mycket gå ner i vikt per vecka?
    Av kerstiin i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 20:43
  2. Hur mycket ger kreatin?
    Av viso i forum Kosttillskott
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 21:58
  3. Tar mycket vikt men växer dåligt
    Av larsa i forum Styrketräning
    Svar: 5