+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Krum och svankad rygg

sara92 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jul 2010

Question Krum och svankad rygg

Ja som rubriken säger går jag alltid med svankad och krum rygg på samma gång.. svårt att förklara så jag har laddat upp en bild. Sitter även med väldigt krum rygg vid datorn.

Det känns litte jobbigt, eller iallafall obehagliget att räta på ryggen eller försöka gå med rak rygg. Beror det på någon otränad muskel?? Hur ska jag träna den muskeln i så fall? kan det här påverka ryggen när jag blir äldre?
    Skulle gärna vilja försöka gå mer rakt naturligt.

Har en till fråga om mina knäskålar.. De "sticker ut" på innersidorna och det ser väldigt konstigt ut, ska det vara så? Det känns ju mjukt så kan det inte bara vara fett som sitter där? Hur tränar jag bort det? Har väldigt otränade lår så kan det komma ifrån det?

MVH Sara
    Bifogade bilder

WiggenBA är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Maj 2009

Standard

Ja du borde ju undersökas med en legitimerad läkare eller kio doktor så dom får klämma och kolla på riktigt. Men med styrketräning så får man bättre hållning, ser personligen inget konstigt med dina knän alla är vi lite olika. Men självklart med muskler på benen så börjar folk inte förstå vad som sticker ut till slut

Kollade igen och du ser väldigt smal ut, innan du börjar tänka på att träna så måste du öka kosten annars kommer du att skada dig på riktigt till slut!
    Senast redigerad av WiggenBA den 2010-07-22 klockan 23:23. Anledning: Tillägg av inlägg

putte är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010

Standard

När det gäller svanken så tycker jag du ska strecha höftböjarna.
    Denna muskel är kort på många då man sitter mycket ner, detta bidrar till "över" svank.
    Stockholms Massageklinik - Stretch ländrygg

ConnyK är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Till krumma ryggan kan man sträcka ut bröstmuskeln, man kan ligga stilla på bollen.
    Övning # 22: Supinum Abdominal Stretch

Testa kör några Puttes strecha höftböjarna + ovanastånde några månader nästan varje dag och se om det blir någon skillnad.

Vad som är ”normal” svank och kurva på ryggen varierar väldigt mycket och om man över huvud taget får problem med det.

Om man är intresserad av Yoga tränings DVD kan jag rekommendera denna.
    Yoga For Back Pain from the yoga shop where Yogamatters
    Den är på Engelska och vad jag vet finns den inte att beställa i Sverige, när jag beställt från Yogamatters har det tagit 2-4veckor innan prylarna kommit.

Får du ont i Rygg, knä, nacke eller huvudvärk så tycker jag du skall gå till tex duktig Sjukgymnast eller motsvarande för expert bedömning.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Behöver hjälp med rygg övningar!!
    Av Soor i forum Styrketräning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 21:02
  2. ont i nedre rygg efter marklyft
    Av meckigt i forum Styrketräning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 15:52
  3. träning rygg
    Av niutus i forum Styrketräning
    Svar: 1