+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Gå ner i vikt snabbt.

zyndrom är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jul 2010

Standard Gå ner i vikt snabbt.

Hej!

Jag är 16 år och har nästan alltid varit överviktig men inte gjort någon åt det. Det hade jag tänkt att ändra på nu.
    Men behöver hjälp hur jag ska gå till väga.
    Är 16 år, 175 cm lång och väger 93 kilo

Vet ej om jag har disciplinen till att deffa och har väldigt svårt att avstå från godsaker

Måste jag avstå helt från godsaker så som läsk och godis om jag ska gå ner i vikt? eller kan jag kanske bara ta bort godis men fortsätta med exempelvis light läsk på fredag & lördag?

För några månader sen så gick jag ner 1 kilo på en vecka genom att jag enkelt följde tallriks modellen och inte åt ngt godis, dock drack jag läsk och åt en popcorn påse.

tror ni att det som jag gjorde för några månader sen gör att jag går ner i vikt tills jag når min ideal vikt dvs ca 70-75 kilo utan att jag bygger muskler. Vet ej om jag ska börja med att bara går ner i vikt och sedan bygga muskler. Hur ska jag isf gå till väga?

Behöver hjälp från grunden. Tråden värkar säkert väldigt flummig men om ni bara kunde ge mig tips på hur jag ska träna, hur länge, om jag kanske kan cykla innan frukost( får ont i fötterna av att gå ) så hade det hjälp mycket. Kan tillägga att jag tänkte börja på BJJ nästa vecka och fortsätta med det.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Mitt råd är att börja med att styrketräna och eventuellt gå ner i vikt senare. I din ålder har du goda förutsättningar att gå ner i fett samtidigt som du blir starkare. Om du istället börjar med att gå ner i vikt så hamnar du i ett sämre utgångsläge än innan viktnedgången, dvs du kommer vara svagare och det kommer ta längre tid att bli stark.

Ett annat råd: Stirra dig inte blind på vikten. Att ha en viss kroppsvikt som mål bäddar för dåligt samvete och besvikelser. De enda som behöver ha koll på kroppsvikten är de som tävlar i idrotter med viktklasser samt de som hoppar bungyjump. Stryk vikten från din målbild så slipper du plåga dig. (Ditt exempel på 1 kgs viktnedgång på en vecka är ett utmärkt exempel. 1 kg är skillnaden mellan att vara skitnödig eller inte. Veckan efter kan du lika gärna ligga på +1 kg och målet är plötsligt ur sikte. Gör inte så.)

Skaffa istället positiva mål. Slå t.ex. personbästa i knäböj varje vecka eller cykla rundan snabbare. Fundera sedan på vad du behöver göra för att kunna slå personbästa nästa gång. Gör sedan det som krävs även om det innebär att du behöver äta mer och gå upp i vikt. Jag lovar att du kommer må bättre. Chansen är även god att du kommer närmre din idealbild av hur en kropp ska se ut.

Reg.datum
    Jul 2010

Standard

Jag vill ju helst få en snygg kropp i slutänden och måste säga att ditt råd verkar bra, jag växer fortfarande så borde nog tjäna in lite där också.

Just nu kör jag så här på gymmet(har dock inte varit så disciplinerat som jag tänkte att det ska vara nu):
    1. Armar, axlar
    2. Rygg, Bröst
    Sedan på varje omgång så kör jag mage och sidomagmusklerna.
    Ben är inget som jag tränar eftersom jag inte tycker att det behövs.

Jag skulle dock gärna vilja ha förslag på övningar som tränar ryggen.

Sedan undrar jag också om deff är något för mig nu eller om det är något som jag kanske ska göra när jag har gått ner lite och bara har kvar att "få fram" mina muskler mer och göra de tydligare, min bror har gjort det och fick bra resultat.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Ett förslag till träningsprogram hittar du här: Styrka

Du måste köra knäböj.

Reg.datum
    Jul 2010

Standard

Ok, ska börja göra det.
    Hur ser detta ut för en dag då jag tränar:

Stiga upp och ut o cykla.
    Äta frukost.
    Cykla till träningen
    träna
    cykla hem
    Äta stadig lunch
    Sedan ta det lugnt.

Kanske kan hända att jag tränar efter lunch ist och äter en stadig middag efter träning.

En dag utan träning:
    Bara cykla på morgonen innan frukost.

fadingrose är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Mar 2010
    Blogginlägg
    3

Standard

Du borde ändra din vanor sakta men säker. tex minska på snabba kolhydrater som socker, vit bröd och pasta. Byt ut mot fullkorn istället så magen får arbeta mer och energin varar längre. Du behöver inte heller träna som en galning då orkar du inte mer än en månad. HUr mycket tränar du nu? lägg till några pass så går du ner i vikt. Prova vill du gå ner mer sen är det bara att lägga till ännu fler pass och äta mer grönsaker

lycka till

Woland är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jul 2010

Standard

Svaret på dina frågor blir av nödvändighet ganska beroende av vem just du är och hur du fungerar. Den viktigaste faktorn är ju varken vilka matvaror du äter eller vilka övningar du kör på gymet, den viktigaste faktorn är hur du hittar och håller kvar vid motivationen. Vägen till ditt mål är ganska lång men när du väl är där kommer du tycka att det var värt varenda sekund och inte alls så jobbigt som du tyckte ett tag.

Hur vi finner motivation varierar från person till person. Så nu ska du få höra min variant, som fungerar för mig.

Jag går ner på svältkost, så jag blir yr i huvet de första dagarna och får lite huvudvärk, och tränar så mycket som möjligt samtidigt! Jobbigt? Ja! MEN, redan efter 3-4 dagar börjar jag se resultat. När jag sen ser resultaten komma så blir jag motiverad att fortsätta.

Det värsta alternativet för mig är det som många brukar föreslå: ha inte så bråttom, låt viktnedgången ta lite tid.

För mig fungerar inte det rådet alls. När jag efter tre veckor ser att det knappt hänt något, trots att jag har försakat ganska mycket, så tappar jag lusten att fortsätta.

Andra säger att om man äter väldigt lite så blir man svagare och det motverkar träningen. Man måste äta bra för att bygga muskler. För mig gäller inte det heller. Jag har just nu gått ner 17 kilo på 17 veckor och styrketränat ganska mycket. Utan att ha försökt mäta och jämföra mina resultat så kan jag säga att jag märker i alla fall inte av att jag skulle bygga muskler sämre för att jag äter så lite. Jag har vad jag kan se ökat lika fort i styrka som när jag äter bra. (En liten skillnad skulle jag dock inte märka.)

Så mitt personliga recept är:
    Vänta tills du har byggt upp lite jävlaranamma och riktig motivation
    Kör sedan igång med en rivstart och skaffa dig lite snabba resultat!
    Bokför dina resultat så dina framsteg blir tydliga för dig!
    När du haft tid att ladda lite ny mental energi öka kuren ytterligare!

Dessutom:
    Sätt upp realistiska mål. Att efter den första nedgången på 3-4 kilo tappa 1 kilo per vecka är riktigt jobbigt men inte omöjligt. Bli riktigt glad om du lyckas med 1 kilo per vecka!

Börja köra konditionsträning i t ex en crosstrainer. Om du försöker jogga kommer du skada dig när du är överviktig och du kommer orka så kort att det inte gör mycket nytta. Konditionsträning bränner mer energi än styrketräning.

Bry dig inte för mycket om musklerna. Fokusera på vikten först. När du tappar vikt kommer nya former av träning bli trevliga. Om du fokuserar på musklerna kommer du få massa konstiga råd som att du måste äta ordentligt för att bygga muskler (inte sant i mitt fall). Råd som motverkar dina försök att gå ned i vikt.

Du är 16 år jag är 44! Din potential är mycket större än min!

Kom ihåg: det här fungerar för mig och är inte testat på andra människor!
    Senast redigerad av Woland den 2010-07-21 klockan 22:20.

Reg.datum
    Jul 2010

Standard

Vad det gäller kost så håller jag med föregående. Socker är en katastrof när man ska gå ner i vikt. Det tar inte många minuter innan man är minst lika hungrig igen efter att man ätit socker. Ät saker du är mätt av länge. Du vet nog själv vad det är om du tänker efter. Vem vill vara hungrig i onödan? Ät därför en fullkornsmacka med ett stekt ägg istället för socker och godis. Då slipper du bli hungrig igen så fort.

Light läsk kan du väl hälla i dig hur mycket du vill. Det gör jag. Jordgubbar kan du också lassa in.

Reg.datum
    Jul 2010

Standard

"Kanske kan hända att jag tränar efter lunch ist och äter en stadig middag efter träning."

Det där lät inte bra. Tro inte att du kan äta nämnvärt mer för att du tränar om du ska gå ner i vikt. Då kan det lika gärna sluta med att du går upp i vikt.

Reg.datum
    Jul 2010

Standard

ehm, jag tror tyvärr inte på din svältkost version för att jag vet att det inte är bra för kroppen att göra det, speciellt inte när man växer då kroppen behöver näring. Huvudvärken och yrseln är där av en anledning: du får inte i dig det du behöver.

Vill inte riskera något så jag tänker inte använda svältkost vid denna åldern. Dock är det klart att jag kör konditionstränings också, jag tränar 3 gånger i veckan och de gångerna så kör jag 2 dagar styrka och den 3:e kondition. Cyklar dessutom till gymmet varje gång, vilket är 6 km dit och 6 km hem alltså 12 km(1,2 mil).

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Styrketräna och samtidigt gå ner i vikt?
    Av madeye i forum Styrketräning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 19:04
  2. Hur mycket gå ner i vikt per vecka?
    Av kerstiin i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 19:43
  3. Bli smal snabbt?
    Av korven i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 02:05
  4. går inte ner i vikt