+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Gå ner i vikt snabbt.

niclas89 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jul 2010

Standard

Att bygga muskler och att gå ner i vikt samtidigt kan vara svårt och varierar från person till person, men för en nybörjare (som jag själv var ett par månader sedan) så går det ganska bra ändå.

Det som har fungerat för mig dom senaste 2 månaderna är:

1. Rask promenad 1-2 om dagen ca 60min per promenad.
    2. Träna styrka 3 gånger i veckan, Måndag: biceps+rygg, Tisdag: triceps+bröst, Onsdag: mage+ben. Jag rekommenderar att du kollar upp övningar och tränings program här på forumet för att samla så mycket information som möjligt om hur du ska träna rätt.
    3. Det finns många olika metoder för att äta rätt och gå ner i vikt relativt fort, men den metoden som funkar klockrent för mig iaf är viktväktarnas point system, väldigt enkelt att gå efter.

Genom att köra detta hårt i 2 månader nu har jag lyckats gå ner 11kg (började på 89kg, 183cm lång) + att jag har byggt på mig lite muskler och känner mig mycket starkare.

Det kan vara väldigt kämpigt ibland, men om du håller motivationen uppe så ska det nog gå bra för dig med =)

Woland är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jul 2010

Standard

Själva poängen med svältkur (eller all form av bantning) är ju att inte få i sig det man behöver. Allt prat om vad man behöver få i sig är kraftigt överdrivet så länge vi pratar månader, inte år. Människor är inte designade för tre mål mat om dagen enligt tallriksmodellen + mellanmål. Våra nuvarande gener sattes innan vi kom på jordbruk.

Det finns så många myter runt mat. Vi skrattar åt afrikaner som tror att man blir snabb av att äta tiger, men vi tror själva att man måste äta muskler (protein) för att bli stark.

Jag håller dock med dig om att det kan vara klokt att vara extra försiktig med svältkurer medan du växer!

Och som sagt, min metod passar nog inte så många. :-)

Reg.datum
    Jul 2010

Standard

Niclas89: varför säger du att det är svårt att bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt? Det är inte min erfarenhet. Det går alldeles utmärkt att banta och styrketräna samtidigt. För en någorlunda normalbyggd person är bantningens negativa effekter på styrketräningen ganska små.

Det verkar ju ha gått bra för dig med?

niclas89 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jul 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av Woland Visa inlägg
    Niclas89: varför säger du att det är svårt att bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt? Det är inte min erfarenhet. Det går alldeles utmärkt att banta och styrketräna samtidigt. För en någorlunda normalbyggd person är bantningens negativa effekter på styrketräningen ganska små.

Det verkar ju ha gått bra för dig med?
    För en nybörjare så är kanske det inte svårt att bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt, men som en mer erfaren tränings människa som har tränat ganska länge men vill gå ner några kilon så kan det vara svårt att behålla sin muskel massa och om något bygga större muskler (från vad jag har läst på många olika tränings och kost forum).

Om man inte har tränat på ett bra tag eller aldrig har tränat tidigare så kan man bygga muskler snabbt i början även om man går på kalori underskott (som det var för mig t.ex).

Det hela kommer ner till att musklerna måste få tillgång till den näring och energi som dessa behöver för att kunna bygga upp sig igen under återhämtningen. Sedan finns det många andra faktorer som spelar sin roll i det hela som t.ex gener.

Att gå på en svältkur på väldigt stort kalori underskott medans man tränar så att man blir yr i huvudet är varken hälsosamt eller bra för muskelbyggnad.

Hittade en bra länk genom att söka snabbt på google, en länk till en gammal artikel på denna hemsidan.

http://www.muscles.se/bygga-muskler-...ikt-samtidigt/
    Senast redigerad av niclas89 den 2010-07-28 klockan 13:43.

Reg.datum
    Jul 2010

Standard

Jovisst är det säkert så. Ju högre nivå man redan ligger på desto viktigare blir det att alla faktorer är rätt för att man ska kunna öka ytterligare. De flesta som styrketränar på ett gym är dock inte på dessa nivåer. För de flesta går det alldeles utmärkt att gå ner i vikt och bli starkare samtidigt. Att äta rätt är inte viktigt förrän man kommer upp på lite högre styrketräningsnivå.

+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Styrketräna och samtidigt gå ner i vikt?
    Av madeye i forum Styrketräning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 19:04
  2. Hur mycket gå ner i vikt per vecka?
    Av kerstiin i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 19:43
  3. Bli smal snabbt?
    Av korven i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 02:05
  4. går inte ner i vikt