+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Pulsklocka

postmanpat är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Maj 2010

Standard Pulsklocka

Hej.
    Jag behöver hjälp med att hitta en pulsklocka till mig.
    Huvudsakligen vill jag kunna se hur många kcal jag förbränner under ett pass, så inga avancerade funktioner behövs.

Finns det några bra som är lagom billiga?
    Skulle kunna ge runt 300-500 kr för en, men inte mer.

pinjol är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2010

Standard

Hej,

Det finns en mängd pulsklockor ute på marknanden och flesta har väl något sorts cal-mätare. Dock är cal-värdet bara ett riktmärke för de visar inte särskillt exakt.

I magasinet "Aktiv Träning" fanns det en artikel då man jämförde en Polar, Garmin med ett test gjort i ett laboratorium. Skillnader var rätt stora mellan vad testet gav för cal-värde och vad klockorna visade.

Jag rekommenderar dock Polar som jag tycker är trevliga. Tidigare har jag haft en Polar Coach, S710 och nu en S625X och min fru har en S725X.

Lite länkar:
    Pulsmätare & sportklockor - www.sport-tiedje.se - Din fitnessbutik!

Pulsklockor | Maxpuls.se

Reg.datum
    Maj 2010

Standard

Kan man läsa testet på internet någonstans?

Har letat runt lite nu och hittat en Sigma Pulsdator PC9 för runt 500 kr. Är det något värt att satsa på? Vill som sagt inte ha massor av avancerade funktioner.

Toothpick är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2010

Standard

Jag har för mig att man får en gratis pulsklocka om man prenumerar på en tidning. Här är en länk, men vet inte om den är up to date.

http://www.bonniershop.nu/cm/1.5645?...ue&product=ATR

Dock kör jag på en vanlig digitalklocka av märket prolouge (inköpt på claes olsson för 49kr. Helt ok för att se om man har förbättrat sin tid på aktuell distans.

Jag har själv inte förstått vitsen med pulsklocka. Jag vet att jag bränner kalorier i löparspåret och desto mer om jag springer längre eller intensivare. Jag vet att pulsen varierar beroende på vilken typ av intensivitet jag kör i och i vilken skick min fysik är i. Så behöver man verkligen en pulsklocka? för att förbättra sin kondis eller bästa tid...?

noshornins avatar
    noshornin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2010
    Blogginlägg
    17

Standard

Jag har inte heller fattat vitsen med puls klocka. Om jag vill träna med en viss puls så stannar jag upp och mäter den själv. Det är det billigaste och jag tror det ger ett exaktare värde.
    Aggressivitet visar på rädsla och bristande teknik.

Reg.datum
    Maj 2010

Standard

anledningen till att jag vill ha en pulsklocka är att jag har några kilon till att gå ner som aldrig vill försvinna. har jag då en pulsklocka som kan räkna ut kalorier så vet jag att jag gjort tillräckligt för att något ska hända.
    Så jag kanske ska skriva att jag vill ha en kaloriförbruksräknare

friskast. är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Hej!
    Jag vet hur kämpigt det kan vara att bli av med de där sista kilona! Du är inte ensam!

Pulsklocka är en fantastisk idé om du vill bränna fett. Men bry dig inte om att räkna antalet kalorier som du förbränner på ett pass.

Håll istället koll på vilken puls du håller. Ideal pulsen för fett förbränning är 55-75% av din maxpuls. (Kan räknas ut genom att ta 220-ålder, t ex om du är 30 så är din maxpuls 220-30=190)[Kan också räknas ut genom att du springer allt du kan uppför en backe efter en lätt uppvärmning]

55-75% av pulsen är väldigt lätt tempo och efter ett sådant pass så känner man sig upppiggad och med dämpad hunger istället för utmattad och vrålhungrig som man känner sig efter ett slitpass.

Testa det här så lovar jag att du kommer få resultat!

Lycka till och fråga om du undrar nått!

T1rre är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2010

Standard Hur vet man när pulsklockan visar maxpulsen?

Hej! Jag är ny på sidan men har en fråga om pulsklockor. Det var första gången jag skulle pröva en pulsklocka idag och när jag väl var klar och tog pulsklockan mot pulsmätaren så räknade den pulsen men stannade aldrig. Hur lång tid ska man vänta innan man vet maxpulsen? Pulsen hinner ju gå ner rätt fort om man vänta för länge också..

buffen är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Hej,

Jag har också försökt hitta en lite billigare pulsklocka men dom flesta ligger runt tusenlappen. Den billigaste jag har hittat är denna:

Polar FS2C - Polar - Polar

Är det någon som kan rekommendera den eller kanske vet någon ännu billigare ?

Andreass avatar
    Andreas är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Om du känner att du vill lägga på någon tusenlapp, så hade jag rekommenderat Garmin Forerunner 305 , en klockren GPS-pulsklocka med många bra funktioner! Den har sjunkit rätt så rejält i pris nu med.

T1rre: Det är olika från modell till modell... På min 305, så visar den Max-pulsen på direkten under träningen.
    Andréas Karlsson
    Athletic Xtreme I Rep

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Pulsklocka
    Av hasselkungen i forum Övriga diskussioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 00:28

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg