+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hjälp sökes. Hur ska ja gå tillväga

Anonym är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2010

Question Hjälp sökes. Hur ska ja gå tillväga

Jag Käkar för mycket!
    Sluta äta!. Men varför? Varför kan jag inte sluta äta. Jag äter sånt som jag inte ens behöver. Jag brukar oftast käka när jag har tråkigt, eller när det inte händer någonting precis NU.
    Jag skulle behöva hjälp från allmänheten då jag vill gå ner i vikt. Jag har precis 10 veckor innan skolan. sedan måste jag ta det lugnare igen.
    Jag är en Kille på 17 år och inte allt för social och väger 155panner och är 198cm.
    Visst. Hela min familj är överviktiga och de försöker få mig att ta den enkla vägen ut genom att operera magsäcken. Jag vill försöka spendera denna sommar till att gå ner så mycket som möjligt, jag har försökt tidigare. Men det har inte gått framåt. Då jag inte är så social så går ja gärna inte in i gymmet med den kropp jag har nu.
    Det jag vill ha sagt med detta är.
    1: hur mycket ska kalorier ska jag äta per dag? och hur mycket måste jag äta för att kroppen inte ska gå på ”svält” och ”spara” på fettet osv.
    2: hur kan jag hålla på och träna från hemmet och gärna utan att involvera min familj då jag inte tycker om att prata med dem om saker som denna.
    3: något man kan ersätta mot läsk. (nej inte vatten..) jag har ett beroende som gör att ja dricker Minst 2L per dag beroende på när jag vaknar.
    4: hur kan jag förbättra min fettförbränning. Tillskot/tabletter etc? jag är villig att göra allt möjligt.
    I alla fall. Min kost är nog inte heller så jävla rätt. Nu när det är sommar lov så lär den väl se ut något liknande:

Morgon: inget sover eller ska precis sova

Lunch: kanske gårdagens snask eller bara läsk
    Middag: Morsan/Farsan tvingar mig att gå ut ur rummet. Vilket resulterar att ja märker att ja är hungrig och äter extremt mycket.

Kväll: Läsk och snask om jag har köpt.
    Natt: Läsk läsk läsk
    Tack för svar: Anonym

Baxpin är uppkopplad nu Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Jag är ingen kung på kosthållning, men det du håller på med är ett utdraget självmord.

1. Ät frukost. Detta betyder att du måste upp på morgonen. Om du sover bort förmiddagarna så tappar du all energi att göra något med dagen, som att träna eller sköta kosten.

2. Ut och gå. Du måste lära dig att röra på dig. På din nivå så är promenader träning. Hitta en slinga och gå den så snabbt du kan. Slå tiden nästa dag.

3. Dra ner på läsk och snacks. Om du har ett "beroende" så får du tackla det som alla andra beroenden, genom att gradvis dra ner på konsumtionen. Om du dricker 2 liter läsk om dagen idag så drick 1,9 liter imorgon.

Du behöver inte tänka på kaloriintaget nu. Du behöver komma tillrätta med grundläggande kosthållning och träning innan du ska tänka på kaloriintaget.

Väg dig inte. Målet är inte att (i första hand) gå ner i vikt. Mät din framgång genom att ta tid på dina promenader, notera hur mycket mindre läsk du dricker och hur många dagar i veckan du äter frukost.

Anonym är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2010

Standard

Ok. tack för råden. jag ska ge dem ett grundligt försök. de där med promenaderna kan nog gå i alla fall då man har en hund som man skulle kunna ta med

Gymråttan är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2010

Standard

Baxpin har verkligen uttryckt sig rätt. Det är ett utdraget självmord!

Jag har själv varit överviktig. Inte riktigt på din nivå men jag låg ändå på 120kg på mina 196cm. Och då var jag inte ett dugg "musklig". Efter att jag gav mig fan på det så trillade mina kilon av och vågen visade 83.9kg. Ingenting är omöjligt!

1. Helt rätt här med, kalorier behöver du inte tänka på redan nu. Det bästa och bekvämaste sättet att gå ner i vikt på är att lära känna sin kropp. Att väga sin mat dagligen tar onödigt mycket tid & är bara tråkigt!

2. "Promenader före frukost" har du säkert hört någonting om. Och det är att rekommendera, ta en 30-45 minuter före frukost. Efter nattens sömn (?) så har kroppen arbetat med att bryta ner lagrade kolhydrater & kroppens alternativ till bränsle är fettet! Försök att få din sömn på nätterna. Går du upp i tid om morgnarna och håller dig aktiv under dagen så kommer du att vara trött framåt kvällen.

3. Coca Cola Zero? Smakar minst lika bra som vanlig Coca Cola och skillnaden är att den inte ger några som helst kalorier. Sen förespråkar folk om att sötningsmedlet Aspartam är så "jättefarligt" och ger dig cancer hit & dit. Nonsens. Finns inga bekräftade studier på att den minimala mängd Aspartam som finns i Lightprodukter skulle förgifta dig. (Det krävs en snabb konsumtion på 3kg sötningsmedel för att du ska förgiftas.) Men sen så ska man aldrig överdriva med något så klart. Håll dig till måttliga mängder.

4. Du kommer att tappa sjukt många kg på att göra en ändring i kosten. Du har lyckats hålla dig till dåliga kostvanor, varför skulle det vara svårare att hålla dig till bättre?

Här har du 39 nyttiga, enkla & goda recept: Axon - Citius Altius Fortius

Kosttillskott & mat som hjälper fettförbränning är Koffein, Kalciumpyruvate, ALA, CLA, Omega 3 tabletter. Omättade fetter som du hittar i Avokado, Fet fisk som exempelvis Lax & Makrill, Linfrö, Raps/Oliv-Olja.

Tro på dig själv & lycka till!

postmanpat är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Maj 2010

Standard

Håller med alla tips ovan. Har själv gått ner massor i vikt när jag var i din ålder. Först trodde jag att det skulle bli det svåraste i mitt liv, men när jag kom igång så var det så skönt att veta att jag gjorde något bra. Men det man bör tillägga är att om du äter nyttigt i veckorna, ät vad du vill på exempelvis lördagar, annars blir det inget kul.
    Ville inte heller gå till gymmet i början, men promenader räcker gott och väl i början. En timma på morgonen och en timma på kvällen.
    Behöver du hjälp med vad du ska äta tycker jag att Viktklubb på aftonbladet är jättebra. Iofs är du inte 18 ännu så du kan regga dig där, men det är om du går med där med din pappas personnummer eller något. Reggade min mamma där när jag var under 18 för att kunna få information om hur mycket jag ska äta osv. Med deras beräkningar ska man iallafall gå ner 0,5 till 1 kg i veckan om man äter som dom säger.

Lycka till.

mombie är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2011

Standard

hej du!

starkt att äntligen ta dig själv i kragen! ingenting är omöjligt men man måste som alla råder en till ha: TÅLAMOD!

Har också varit superberoende av coca cola och drack som du MINST 2 liter dagligen för ett par år sedan. I själva verket är det sockret i colan du är beroende av, ett bra alternativ i början är att trappa ner och kanske till och med ersätta med cola zero, nej jag vet den smakar inte riktigt likadant, kanske beror på sockret?! ;P jag vet inte, men du måste verkligen ändra dina kostvanor!! Blir nästan rädd när jag läser "din typiska dag"... kanske blir det lättare nu när du börjar skolan igen, får in lite rutiner. Dem dagar du inte orkar så tänk på var du är påväg. Men tillåt dig dock att ha dåliga dagar, glöm inte att ta tag i det direkt igen bara och inte nästa vecka osv.

Tänk dock på att som du själv skrev att inte svälta. Tänk inte på kalorierna utan försök tänka på VAD du äter istället. Istället för en godispåse (sockersuget igen) så stå emot, ta en näve nötter, dippa grönsaker i goda såser, mörk choklad i små mängder, smoothies är superbra och nyttigt och gott!

Istället för colan då, bästa är som sagt att långsamt trappa ner.. stå emot, alla beroenden är skit jobbiga och det krävs självdiciplin för att lyckas sluta helt. vatten är faktiskt det bästa du kan dricka.. tråkigt som det låter men det är livsnödvändigt!

Jag vill gärna höra mer om hur det går för dig, hur dina dagar ser ut och vad du tänker på osv.

Promenera, köp ett hopprep och hoppa lite, när du känner att kondition och smidighet förbättras kan du ge dig på lugnare joggingturer, se det som din egen tid, tiden du har om dagen då du verkligen bara tänker på dig själv, ha en ipod eller liknande fylld med bra musik... bara detta kommer göra mycket!

LYCKA TILL!

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. hur många ggr ska man äta per dag?
    Av spader kung i forum Mat och dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 23:41
  2. Hur ska jag lägga upp träningen?
    Av Mia23 i forum Styrketräning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 00:09
  3. HUr länge ska man simma eller hur långt skam an simma?
    Av Loke i forum Motion och kondition
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 15:24
  4. Hur intensivt ska man träna?
    Av vikke i forum Styrketräning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 14:19
  5. Hur ofta ska man träna
    Av whow i forum Styrketräning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 20:28

Behörigheter för att posta